• 0

factureren, boekhouden via excel

Hallo allemaal,

 

Ik ben bezig een computer bedrijfje op te starten.

En nu heb ik een factureer en boekhoud programma nodig.

Heb ik bij microsoft ondernemen een excel sjabloon weggehaald waarmee je factuuren kan aanmaken met een klanten bestand en debiteuren database.

Heeft iemand daar goeie ervaringen mee ?? kan er niet echt goed wijs uit worden.

En heb geen zin een duur factuur programma als exact aan te schaffen voor 1500 euro voor veel functies die je toch niet gebruikt.

Dus wie heeft een goeie tip of ervaring met excel of een anders goedkoop alternatief ?????

 

Groetjes Anco

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Uiteraard kun je ook bij mij terecht ;)

 

Een zwak punt van Excel is de beveiliging. Alles is door iedereen te wijzigen die toegang heeft tot het bestand. Alle ingebouwde beveiligingsmaatregelen zijn al lang gekraakt, en houden een verkeerd-willende dus niet tegen.

 

Als een bedrijf groter wordt zal de accountant ongetwijfeld adviseren om als grootboek (het hoofdprogramma van het boekhouden) een boekhoudpakket te gebruiken. In zo'n programma worden alle handelingen vastgelegd en is een betere functiescheiding mogelijk en dergelijke. Uiteraard kunnen spreadsheets daarbij nog prima als sub-administratie of andere ondersteuning van de administratie gebruikt worden.

 

Als het belang van de juistheid van de cijfers groter wordt, zal de accountant namelijk ook veel zekerder willen weten dat de cijfers kloppen. De controle-kosten van de accountant stijgen bij een spreadsheet op een gegeven moment veel harder dan bij een transactie-verwerkend boekhoudpakket. Vandaar dat er op een gegeven moment een boekhoudpakket aangeraden wordt: die kosten bespaar je vervolgens op je accountantscontrole (hoewel dat geen daling van de rekening hoeft te betekenen, maar dan op zijn minst een minder sterke stijging...)

 

Groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Een nadeel van Excel is dat

- Je door 1 verkeerde formule een geheel andere uitkomst kan krijgen....Om de boekhouding goed te controleren zul je dus alle formules moeten checken, wat uiteraard extra tijd en geld met zich meebrengt.

- Je op een gegeven moment het overzicht kwijt gaat raken over waar je welke gegevens vandaan hebt. In een boekhoudprogramma's met subadministratie debiteuren / crediteuren en bank (je kun hier ook dagboek lezen) is alles beter gestructureerd en ben je gewaarborgd van opvolgende nummering van boekstukken, hetgeen weer het "vergeten" van posten tegengaat.

- Een boekhoudingprima jaaronafhankelijk werkt, terwijl je met excel de structuur elk jaar moet aanpassen cq de beginposten (balans en debiteuren/crediteuren) moet overnemen van de vorige excelsheets...hetgeen tijd kost en fouten in de hand werkt...

- Het fenomeen dubbel boekhouden in Excel helemaal een crime is om te doen.....waardoor je dat vaak niet doet en controlepunten mist.

- Een beetje administratie toch al zo snel 150.000 boekingen of meer genereert en excelsheets daardoor erg groot en traag gaan worden....

- Excel inderdaad minder goed beveiligd is tegen opzettelijk of per ongeluk verminken van een cel of formule.....

 

Dat waren een paar nadeeltjes....Wil je Excel goed opzetten kost dat bovendien dusdanig veel tijd (je moet steeds het wiel opnieuw uitvinden) en elke nieuwe grootboekrekening betekent vaak aanpassen van heel veel formules dat je al heel snel je boekhoudprogramma eruit hebt en dan ben je nog niet eens begonnen met boeken !?

Ik raad daarom de meeste starters hun tijd te steken in de zaak i.p.v. in het bedenken van mooie excel-sheets, dat brengt namelijk geen geld in de pocket.....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard kun je ook bij mij terecht ;)

 

Een zwak punt van Excel is de beveiliging. Alles is door iedereen te wijzigen die toegang heeft tot het bestand. Alle ingebouwde beveiligingsmaatregelen zijn al lang gekraakt, en houden een verkeerd-willende dus niet tegen.

Je gaat er dan vanuit dat een kwaadwillende al bij een excel workbook kan. Dat moet eerst zijn geregeld dat dit niet gebeurd. Ergo das meer een zaak van beveiliging van het netwerk. Je kunt Excel workbooks wel beveiligen, en een leek zou niet weten hoe hij er dan in zou moeten komen. Maar inderdaad het is niet de veiligste oplossing (welke MS oplossing is dat wel?)

Als een bedrijf groter wordt zal de accountant ongetwijfeld adviseren om als grootboek (het hoofdprogramma van het boekhouden) een boekhoudpakket te gebruiken. In zo'n programma worden alle handelingen vastgelegd en is een betere functiescheiding mogelijk en dergelijke. Uiteraard kunnen spreadsheets daarbij nog prima als sub-administratie of andere ondersteuning van de administratie gebruikt worden.

Maar we hebben het over een startende onderneming. Ik denk dat je dan beter met de voorbeeld Excel workbook zou kunnen werken

Als het belang van de juistheid van de cijfers groter wordt, zal de accountant namelijk ook veel zekerder willen weten dat de cijfers kloppen. De controle-kosten van de accountant stijgen bij een spreadsheet op een gegeven moment veel harder dan bij een transactie-verwerkend boekhoudpakket. Vandaar dat er op een gegeven moment een boekhoudpakket aangeraden wordt: die kosten bespaar je vervolgens op je accountantscontrole (hoewel dat geen daling van de rekening hoeft te betekenen, maar dan op zijn minst een minder sterke stijging...)

 

Groetjes,

 

Marcel

 

Een nadeel van Excel is dat

- Je door 1 verkeerde formule een geheel andere uitkomst kan krijgen....Om de boekhouding goed te controleren zul je dus alle formules moeten checken, wat uiteraard extra tijd en geld met zich meebrengt.

tja.. je moet toch controleren op fouten op verkeerde ingave.. formules moet je ook zo simpel mogelijk houden om niet teveel tijd hiermee te verdoen omdat de boel onoverzichtelijk wordt.

- Je op een gegeven moment het overzicht kwijt gaat raken over waar je welke gegevens vandaan hebt. In een boekhoudprogramma's met subadministratie debiteuren / crediteuren en bank (je kun hier ook dagboek lezen) is alles beter gestructureerd en ben je gewaarborgd van opvolgende nummering van boekstukken, hetgeen weer het "vergeten" van posten tegengaat.

Das een kwestie van je eigen netheid .. maar goed als je veel tabellen hebt die naar elkaar linken, dan kan het onoverzichtelijk worden.

- Een boekhoudingprima jaaronafhankelijk werkt, terwijl je met excel de structuur elk jaar moet aanpassen cq de beginposten (balans en debiteuren/crediteuren) moet overnemen van de vorige excelsheets...hetgeen tijd kost en fouten in de hand werkt...

Das weer een kwestie van een goede structuur aanbrengen waarbij je het een en ander datum onafhankelijk maakt. Ook kun je bepaalde zoekfuncties gebruiken in combinaties met filters om de juiste data range te selecteren.

- Het fenomeen dubbel boekhouden in Excel helemaal een crime is om te doen.....waardoor je dat vaak niet doet en controlepunten mist.

Wat bedoel je daar precies mee?..

 

- Een beetje administratie toch al zo snel 150.000 boekingen of meer genereert en excelsheets daardoor erg groot en traag gaan worden....

TJa eeuh.. Nou ben ik voorzitter van een redelijk financieel actieve vereniging (de vergelijking met een bedrijf gaat misschien niet helemaal op).. maar als we meer dan 1000 transacties hebben per jaar, dan is dat veel.. 150000 das weer van een andere orde. Als je dan 150000 formules hebt.. OK dan wordt excel traag (en dat is ook nog maar zeer de vraag met de hardware capaciteiten van een moderne pc, zou dan in moeten worden gekeken).

- Excel inderdaad minder goed beveiligd is tegen opzettelijk of per ongeluk verminken van een cel of formule.....

Verminken? Nogmaals .. vertrouw dus alleen deze administratie sheet toe aan mensen die er dan verstand van hebben .. en meestal is dat bij een bv in het begin de dga zelf.. ;)

Dat waren een paar nadeeltjes....Wil je Excel goed opzetten kost dat bovendien dusdanig veel tijd (je moet steeds het wiel opnieuw uitvinden) en elke nieuwe grootboekrekening betekent vaak aanpassen van heel veel formules dat je al heel snel je boekhoudprogramma eruit hebt en dan ben je nog niet eens begonnen met boeken !?

Tja een starter heeft wel eens in het begin wat dode uurtjes om met excel te knutselen. En ik raad dan ook iedereen aan om dat te doen.. altijd handig.

 

Ik raad daarom de meeste starters hun tijd te steken in de zaak i.p.v. in het bedenken van mooie excel-sheets, dat brengt namelijk geen geld in de pocket.....

Ja geld in de pocket.. je kunt dus ook het tegenovergestelde beweren: je kunt wat geld besparen om het juist zelf te doen (dus in het begin vooral als je wat "dooie" uurtjes hebt). Krijg je ook meer inzicht in de cijfers gemoeid met je boekhouding.

 

 

Onderschat de kracht niet van Excel. Het mag dan wel beperkingen hebben ivm de hoeveelheid cellen (256 kollommen * 65536 rijen) en de berekeningen, maar een startende ondernemer zou hier prima mee kunnen starten. Ook heeft het beperkingen met het linken van data uit verschillende tabellen (gaat in menig database interface natuurlijk beter, zoals met Access)... maar dan nog.

Als je eenmaal het overzicht kwijt raakt, en Excel idd de boel niet meer trekt.. tja kijk DAARVOOR al naar een boekhoud pakket (maar dan ben je waarschijnlijk al weer een paar jaar verder met je bedrijf).

Trouwens .. het is wel raadzaam om al gelijk je spreadsheet in overeenstemming te brengen met de boekhoud mores van je accountant.

Link naar reactie
  • 0

Hallo ondernemend Nederland

 

Ik lees hier over excelsheets, over snelstart-software.

Ikzelf ben ook beginnende ondernemer. Ikzelf zit te denken aan

snelstart. Ziet er strak uit. En klaar voor 99 euries.

Mijn factureringssoftware heb ik zelf ontwikkeld.

Het maakt deel uit van mijn zojuist gestarte onderneming.

 

Voor degene die interesse hebben, kan ik voor een redelijke prijs een softwarepakketje samenstellen in MsAccess (=geen licenties nodig) waarmee je je facturen, offertes, enveloppen, voorwaarden etc kan afdrukken. Heel eenvoudig en werkt perfect. Ik heb hiermee al vele(beginnende) ondernemers mee uit de brand geholpen. Zij zijn er zeer over te spreken.

 

Ik ga door de bedrijfswereld als Van Eijk Computertechniek.

Tot úw dienst ;)

 

Mail maar voor meer info (eijkm@wanadoo.nl)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Toeval?

 

Ik ben zelf werkzaam sinds een paar jaar bij een telecomunicatiebedrijfje. Daar hebben we alles in excel en heb ik een programma opgezet in excel sheet, dat kan het volgende: Debiteuren, Crediteuren, Voorraadbeheer, bestellijsten, Factureren (met factuur), facturen verzenden per email, afdrukken en ook faxen indien je beschikt over Winfax (optioneel). Er zijn een aantal hulpscheets gemaakt: bellijst, mailings. Het nieuwe programma maakt ook html bestanden aan zodat de facturen zelfs op internet kunnen worden geplaatst voor de klant. Het eindresultaat betreft grootboekrekeningen welke goedgekeurd zijn door ons accountantskantoor. Annyway een hele hoop dat je zou kunnen gebruiken als ik hier en daar wat aanpassingen maak.

 

Kostenplaatje? Ik zoek een sponsor voor mijn spel dat ik ontwikkeld heb en draait op: http://213.51.55.88:9990/

Ik heb hiervoor een snelle pc nodig met linux erop. Deze pc hoeft niet het allernieuwste te zijn, maar vanaf een 1,4 ghz (512 mb) en 40 mb hd en ethernetkaart ben ik tevreden. Geluidskaart, dvd en dat soort spul heb ik niet nodig, monitor ook niet. Mocht je dit dan te duur vinden dan is een plekje op jou (linux) server als je die hebt ook goed, ik moet wel root access hebben om aan het einde van de compilatie een ./sv opdracht te kunnen geven.

 

Voor wat hoort wat :) hoop dat we elkaar kunnen helpen.

Link naar reactie
  • 0

My humble opinion:

Als je een starter bent en je kunt zelf goed tot erg goed overweg met Excel, dan is het mogelijk om een administratie te voeren in dit programma.

In de meeste gevallen is het toch makkelijker/beter om een boekhoudprogramma te kopen. Wij werken zelf met Exact (wel de Globe versie dan) en dat bevalt hier goed.

AX Web Services - Webdesign, Internet Database Applicaties

AX Financial Services - Administratie- en financieel advieskantoor

Link naar reactie
  • 0
Probeer je fakturen dan maar eens te mailen naar klanten die perse xlm, html of xls formaat willen!

En inderdaad is bijna alles mogelijk met accountview maar dan krijg je kostbare modules of nog erger maatwerk! Dat is niet te betalen voor een starter.

Gewoon exporteren naar word en dan saven als html....(koud kunstje)....

Maar ik zei al dat het enige nadeel de prijs is.....maar als administratiekantoor wil je toch het beste.... vandaar....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Van 100 offertes tot 100 fakturen in 5 minuten....

 

Wij hebben diverse boekhoudpakketten overwogen maar vonden ze duur, inflexibel, incompleet of achterhaald. Bovendien moesten we bij een van de aanbieders een verkooppraatje ("intake gesprek") aanhoren van 3 uur >:(

 

Sinds een tijdje werken wij daarom met Compiere (www.compiere.org). Compiere is een open source ERP pakket.

 

De volgende zaken zijn onder meer standaard bij Compiere:

- klanten database

- voorraadbeheer, magazijnbheer

- prijslijsten, versiebeheer prijslijsten, kortingen etc

- offerte, bestelling, pakon, faktuur

- boekhouding & rapportage

 

 

Je krijgt alles ineens (dus geen modules) en kunt daarna zelf kijken wat je wilt gebruiken.

 

De software is platform onafhankelijk (windows, linux). Er wordt een centrale Oracle database geinstalleerd en vervolgens kun je op elke pc een compiere client installeren (Java orf HTML). Je moet je even door de installatie heenworstelen (reken op twee dagen werk), maar daarna wil je niets anders meer.. Je kan ook een extern bureau inhuren voor de installatie, maar dat kost dan natuurlijk wel geld.

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt oracle gratis downloaden om je compiere erp systeem te implementeren en te testen (prototyping). Wanneer de het ERP systeem professioneel gaat gebruiken heb je alleen een oracle licentie nodig. Of je kiest voor een compiere "licentie package deal". Deze licentie kost uiteindelijk zo'n 1500 dollar per jaar, maar je kunt in de fase daarvoor in ieder geval het systeem volledig functioneel testen voordat je een dergelijke investering doet.

 

Details mbt de licentie staan op de compiere.org website.

 

Ik ben het overigens eens met mensen die dit systeem te ingewikkeld of te uitgebreid vinden. Compiere wordt vooral interessant als je met een breed assortiment van producten zaken doet met veel verschillende klanten.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Een goed facturatieprogramma in Excel is niet makkelijk. Zeker niet als je meer wenst, zoals hier nog boekhouden erbij.

 

In feite raad ik het af. Je kan het maken... het kan werken.... maar op een zeker ogenblik wens je meer, wat nog steeds in Excel kan, maar vermits Excel niet echt het ideale programma is voor relationele databases, zullen de ontwikkelingskosten daar behoorlijk oplopen.

 

Waarmee het echter wél zeer goed te doen is, is Access.

Bovendien is een dergelijk programma in Access op een later tijdstip vrij makkelijk uit te breiden (Afhankelijk van wat je wil natuurlijk).

 

 

Luc

 

EDIT tekst aangepast

Link naar reactie
  • 0

Dus hou vandaag nog op met kiezen tussen al die dure boekhoudpakketten en bespaar duizenden euros met Compiere.

 

Ik weet niet precies hoe duur een Oracle 9i licentie tegenwoordig is, maar ik kan me voorstellen dat dat flink aantikt.

 

een Oracle 9i licentie is voor het Linux operating systeem onder voorwaarden kosteloos beschikbaar

 

voor meer info:

http://otn.oracle.com/software/products/oracle9i/htdocs/linuxsoft.html

 

 

Link naar reactie
  • 0

een Oracle 9i licentie is voor het Linux operating systeem onder voorwaarden kosteloos beschikbaar

 

voor meer info:

http://otn.oracle.com/software/products/oracle9i/htdocs/linuxsoft.html

 

En dan moet je die voorwaarden natuurlijk wel even noemen voor je mensen, wellicht onwetend, aanspoort tot het gebruik van illegale software. De licentie begint als volgt:

 

License Rights

We grant you a nonexclusive, nontransferable limited license to use the programs only for the purpose of developing a single prototype of your application, and not for any other purpose.If you use the application you develop under this license for any internal data processing or for any commercial or production purposes, or you want to use the programs for any purpose other than as permitted under this agreement, you must contact us, or an Oracle reseller, to obtain the appropriate license. We may audit your use of the programs.

 

Kortom voor een developer heerlijk (vind developer licenties vaak veel te duur) maar voor productiewerk dus gewoon net zo illegaal als het downloaden ergens.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik persoonlijk een Excel sheet om alles in bij te houden, en Word om een factuur aan te maken. Gewoon handmatig, want zo ontzettend veel facturen verstuur ik nou ook weer niet per jaar. :)

 

Ik heb wel de Excel sheet zo gebouwd dat alle nodige financiele informatie er uit komt rollen. Alle inkomsten en uitgaven voer ik in (deels import van internetbankieren CSV) en op basis daarvan heb ik altijd een actuele jaarrekening en belastingaangifte, inclusief een prognose op basis van nog te verwachten inkomsten en de effecten daarvan op eerdergenoemde.

 

In een simpel grafiekje kan ik in een oogopslag zien of ik voor of achterloop op de benodigde omzet, en hoeveel. Werkt ook als een speer, en kost geen euro extra.

Link naar reactie
  • 0

Excel is een veelgebruikte ondersteunende tool voor de boekhouding.

In de tijd dat ik bij Deloitte werkzaam was werkte ik alleen maar met excel, hierbij maakte je jaarbegrotingen voor de grootste mulitnationals. Enkel heeft excel een aantal beperkingen maar ik denk dat een gemiddelde boekhouding er goed op kan draaien.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

En dan moet je die voorwaarden natuurlijk wel even noemen voor je mensen, wellicht onwetend, aanspoort tot het gebruik van illegale software. De licentie begint als volgt:

 

License Rights

...only for the purpose of developing a single prototype of your application, and not for any other purpose.

 

Kortom voor een developer heerlijk (vind developer licenties vaak veel te duur) maar voor productiewerk dus gewoon net zo illegaal als het downloaden ergens.

 

Je hebt gelijk: de voorwaarden bepalen dat de kosteloze licentie alleen aangewend kan worden voor ontwikkelactiviteiten en dus niet gebruikt kan worden voor deze toepassing.

 

Het was zeker niet mijn bedoeling het illegaal gebruik van software te vergoeilijken of overtreding van de licentieregels te bevorderen.

 

Ik meende te weten dat de belangrijkste beperkende voorwaarde voor het gebruik van de kosteloze licentie van Oracle "het verbod op verspreiding van de (database)software was" en dat gebruik in de eigen organisatie voor deze toepasssing dus wel toegestaaan was.

 

Er kan in deze van 2 situaties sprake zijn:

1. Oracle wil met het volwassen worden van de Linux-markt oogsten, waarbij het beschikbaarstellen van kosteloze licenties zonder veel beperkende voorwaarden voor eerdere Oracle-versies geholpen heeft de markt volwassen te maken;

2. ik heb het altijd onjuist begrepen en ook de kosteloze licenties van Oracle 7 en 8 voor Linux hadden soortgelijke beperkende voorwaarden.

Ik had graag de oorzaak van dit misverstand willen 'clearen', maar kan relevante info niet terugvinden.

 

Ik zelf maak voor toepassingen als databases in het algemeen gebruik van open source software. Daarbij wordt vaak gebruik gemaakt van dezelfde licentiebepalingen, zodat gemakkelijker weet en begrip ontstaat.

 

In het algemeen blijkt dat op het gebied van software-licenties veel geld te besparen valt zonder de licentiebepalingen te overtreden. Ik denk daarbij onder andere aan de aanschaf van oudere versies (eventueel in combinatie met (competitive) upgrades), de huur van software (eventueel ASP), licenties op basis van het aantal gelijktige gebruikers, "virtuele pc's".

 

Link naar reactie
  • 0

Op dit moment maak ik mijn facturen ook op in Excel en laat de administratie aan een administratiekantoor over.

 

Als ik echter een administratiepakket mag aanbevelen kom ik toch ook op SnelStart terecht. Werkt op zich heel erg goed en houdt alles bij qua voorraad, btw, jaarrekeningen, winsten en verlies en het is toch redelijk betaalbaar. Ik dacht dat je voor ongeveer 180 euro ( per jaar? ) al een leuk pakketje van snelstart hebt.

 

 

http://websitejudge.com/nl/home

Meld nu gratis uw website aan in onze index en laat uw site beoordelen door websitebezoekers!

 

www.optimised.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik ben een jonge ondernemer(16jaar) en ik heb al een jaartje een bedrijfje, die opslagmedium(lees: lege cd's, dvd's) en computerservices aanbiedt(Webshop).

 

Het eerste jaar was echt doorbijten, klanten werven ging zeer moeizaam. Het liep gewoon voor geen meter(geen reclame, dure leverancier). De boekhouding was in die periode dus geen probleem ;) , maar nu begint het redelijk goed te lopen(door o.a. reclame + goedkope leverancier).

 

In het begin deed ik mijn boekhouding in Word, dat houdt dus in dat ik alles onder elkaar zette en nu zit op 27blz. en er totaal geen sprake is van overzichtelijkheid.

 

Na dit forum gelezen te hebben lijkt het me verstandig om ook een excelbestandje te maken om daar mijn boekhouding en facturen in te doen. Alléén, er bestaat geen grotere noob op gebied van Excel dan ik :P Ik heb wat zitten klooien met Excel maar ik kom er echt niet uit. Formules en zo, daar heb ik helemaal geen kaas van gegeten. Wat ik in Excel wil gaan doen is het volgende:

 

-Inkoop

-Verkoop

-Voorraad

-Winst

-Klanten

-Facturen

-Bestellijst

-evt. grafieken/tabellen

 

Mijn vraag hierbij is dus, heeft iemand tips voor mij? Hoe kan ik het best beginnen? Waar haal ik de juiste formules vandaan? Hulp is altijd welkom ;D

 

Alvast hartelijk dank,

 

Kishan,

 

p.s. Nu ik toch bezig ben, weet iemand misschien hoe je een winkelwagentje op je site kan zetten? Heb zelf ook geringe kennis van PHP. Maar ik post dit wel ergens anders:)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.