• 0

Aanschaf en afschrijven domeinnamen

Beste leden,

 

Part-time beheer ik met mijn tokootje verschillende websites en verdien ik aan affiliate marketing. Nu ben ik van plan om een aantal domeinen te kopen met een aanschafprijs tussen de €2.000,- en € 5.000,-. Deze aanschaf kan gezien worden als investering en in dat geval moet ik dit afschrijven over meerdere jaren. Mijn vragen:

 

1. Is de aanschafprijs dusdanig dat ik dit moet opgeven als investering?

2. Zo ja over hoeveel jaar mag je een domeinnaam afschrijven?

3. Mag ik gebruik maken van de tijdelijke regeling versneld afschrijven op bedrijfsmiddelen ( klik hier voor meer info over deze regeling)?

 

Hopelijk kan iemand mij verder helpen met deze vragen. Ik heb al meerdere malen lopen Googlen, maar daar vind ik geen antwoord. Mijn accountant heb ik om advies gevraagd, maar hij heeft weinig ervaring met internetbedrijven en vandaar dat ik ga voor een second opinion.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

^^

 

Dan kunnen we verder.

 

In mijn optiek zijn de domeinnamen zogenaamde onlichamelijk bedrijfsmiddelen. Deze dienen geactiveerd te worden op de balans.

 

De vraag is vervolgens: mag er worden afgeschreven? Dat mag allleen als en voor zover de gebruikswaarde daalt. M.a.w.: slijt het bedrijfsmiddel? Dat is bij een computer of een auto zo vast te stellen, een domeinnaam is echter wat ingewikkelder.

Ik heb voor je opgezocht of er iets te vinden is over domeinnamen, maar ik kon niets vinden. Een aanknopingspunt biedt het 'afhankelijkscriterium' dat in de jurisprudentie is te vinden (voor de liefhebbers: zie o.a. HR 5 december 1973, nr. 17 210, BNB 1974/7): is de waarde van de domeinnaam afhankelijk van jouw activiteiten? Beter gezegd: daalt de waarde (slijten) als jij niets of juist wel iets doet met de domeinnaam? Indien het antwoord nee is, en dat verwacht ik, is er geen sprake van een bedrijfsmiddel dat slijt en mag er dus niet op worden afgeschreven.

 

Uiteraard hoor ik graag hoe anderen hierover denken en met wat voor motivering toch een afschrijving verdedigd kan worden.

]

Link naar reactie
  • 0

Goede analyse van Johan!

 

Een kleine aanvulling. De immateriële activa kan afgeboekt worden tegen de economische waarde, dus niet alleen naar de gebruikswaarde. Dit betekent dat er niet alleen gekeken wordt naar de door Johan genoemde afhankelijkheidscriterium, maar ook naar de economische waarde van de domeinnaam.

Als de domeinnaam bijvoorbeeld gekoppeld is aan een rage kun je er vanuit gaan dat deze in afzienbare tijd waardeloos is, of in ieder geval sterk in waarde zal verminderen. Een domeinnaam als Flippos.nl of Wuppies.nl was een paar jaar terug goud waard, maar nu kun je je afvragen wat de waarde heden te dage is. In ieder geval niet dat wat je er x-jaar terug voor betaald zou hebben. Een naam als voetbal.nl zal wat dat betreft tijdlozer zijn en daar valt dan ook bijna niet op af te schrijven.

 

Succes!

 

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de volledige reacties.

 

De waarde van het domein is mijn inziens niet volledig, maar zeker voor een gedeelte beïnvloedbaar. Ik denk hierbij aan een bepaalde ranking die ik weet te realiseren in Google of simpelweg naamsbekendheid omdat het domein (bijvoorbeeld voetbal.nl) ook mijn merknaam is en ik hiervoor naamsbekendheid creëer.

 

Wat betreft de economische waarde van domeinnamen in het algemeen is er mijn inziens een hoop onzeker. Er komen steeds meer domeinextensies bij (.net, .com, .info, etc) en daarnaast zie je dat applicaties de positie van sommige websites/domeinnamen overnemen (domeinnamen zijn niet langer nodig om op het web actief te zijn). Aan de andere kant raken de top domeinnamen ook steeds meer op en stijgen in veel gevallen nog in prijs. Hoe stel ik de economische waarde vast van een domeinnaam? Maar dat is misschien weer een ander topic...

 

 

Link naar reactie
  • 0

even om zeker te zijn.

 

Pointdexter

 

Als je de domeinnamen niet als voorraad aanhoudt, waarvoor dienen ze dan wel? Ga je er zelf sites op plaatsen die inkomsten genereren?

 

Immateriële activa (o.a. domeinnamen en software) zijn uitgezonderd van de versnelde afschrijving.

Je schrijft regulier af in 5 jaar of neemt extra afschrijving als je kunt aantonen dat de waarde van de domeinnaam (goed voorbeeld hiervoor met flippo.nl) bijzonder verminderd is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.