• 0

Factuur sturen voor stagevergoeding

Beste mensen,

Ik loop momenteel stage bij een bedrijf voor vijf maanden waar ik maandelijks stagevergoeding voor ontvang. Het is een klein bedrijf die hun werk vooral door freelancers laten doen. Net zoals de freelancers, willen ze ook dat ik ze een (maandelijkse) factuur stuur om zo mijn stagevergoeding te vorderen. Er werd mij gezegd dat ik me hiervoor waarschijnlijk moet inschrijven bij de Kvk als eenmanszaak, zodat ik ook een BTW nummer ontvang en zo een factuur kan sturen. Is dat correct en is dat wel echt nodig??

Ik zal in dit geval ook niet als zelfstandige gezien worden. Wat zijn daar de consequenties van?

Ik moet er wel nog bij zeggen dat ik er sowieso aan zat te denken om freelance werk te gaan doen. Ik ben namelijk van plan om als freelance webdesigner aan de slag te gaan naast mijn studie, maar daar wil ik pas na m'n stage mee beginnen.

Alvast bedankt voor de reacties.

P.S. Heb de zoekfunctie gebruikt, maar zag geen antwoorden die voor mijn specifieke situatie gelden.

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

volgens mij kun jij en je werkgever het zo regelen:

Je kunt de stage vergoeding gewoon ontvangen. Via het B47 formulier kan de belasting geregeld worden. Het enige wat nodig is een briefje ondertekenen bij het ontvangen van je "salaris". Volgend jaar bij je aangifte opgeven dat je stagevergoeding hebt ontvangen. Omdat je waarschijnlijk niet zoveel verdient hoeft er ook geen belasting te worden betaald.

• 0

Ik zou als stagiair het IB47-formulier nooit toepassen. Ten eerste is het zo dat, als het de enige inkomsten van de stagiair zijn, er inderdaad geen IB betaald hoeft te worden. Maar er wordt waarschijnlijk wel een stukje inkomensafhankelijke bijdrage ZVW in rekening gebracht die je gewoon uit eigen zak zult moeten betalen. Normaal wordt deze bijdrage vergoed door de werkgever.

Verder geldt dat stagiaires voor de LB en ZVW in dienstbetrekking zijn. Als gekozen wordt voor een IB47 kan bij een controle blijken dat er LB afgedragen had moeten worden, dit kan een flinke extra last worden voor het leerbedrijf. Verder zijn ze verzekerd voor de werknemersverzekeringen, met uitzondering van de WAO/WIA en de WW. Dit betekent dat een stagiair ook een beroep kan doen op onder meer de ZW.

Al met al zou ik als stagiair altijd eisen dat er een stageovereenkomst opgesteld wordt en dat je conform de geldende wet- en regelgeving uitbetaald wordt. Het is niet zou dat uit een stageovereenkomst automatisch een arbeidsovereenkomst voortvloeit, dus daar zit het probleem niet.

Dat je overweegt om over een poosje als freelancer te gaan werken staat hier helemaal los van. Laat jouw stage niet verwarren met je ondernemerschap.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Dennis doelt op artikel 3 lid 1 sub e van de wet loonbelasting 1964:

1.Als dienstbetrekking wordt beschouwd de arbeidsverhouding van:.....

e. degene, die werkzaam is om vakbekwaamheid te verwerven, onder wie mede wordt begrepen degene, die als leerling van een instelling van onderwijs praktisch werkzaam is, alsmede degene, die aan een bedrijfsschool opleiding ontvangt, een en ander indien een beloning wordt genoten, die niet uitsluitend bestaat in het ontvangen van onderricht

Geef dit maar door aan je ´werkgever´.

Niet aanvaarden dat ze een factuur willen, gewoon stellen dat je in loondienst bent. Geen KvK, geen BTW nummer. Gewoon een loonstrook. Afhankelijk van je leeftijd kunnen ze wellicht volstaan met de kleine banenregeling.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar