• 0

Zakelijke telefoonkosten, hoe zit het nou precies?

Momenteel heb ik een privé een telefoon met een sim-only abonnement maar ik wil deze verkopen en een andere telefoon aanschaffen zodat ik dit zakelijk kan boeken. Maar overal op internet lees ik verschillende verhalen over deze (mobiele) telefoniekosten. Kan iemand me duidelijk vertellen hoe het nu precies zit?

 

Wat ik wil doen:

- Telfort abonnement aanschaffen, toestelprijs € 499 (incl BTW), € 12,50 per maand (geen internet inbegrepen)

 

Ik wil dit abonnement echter niet gaan gebruiken, ik schaf het alleen aan voor de lage totale kosten. Ik wil mijn sim only abonnement gebruiken (€ 14,95 per maand incl internet) welke ik 50/50 zakelijk/prive gebruik (nooit buiten bundel).

 

- Is het nu zo dat ik de gehele prijs inclusief abonnementskosten (€ 12,50 per maand + € 499 voor toestel) kan opgeven en dit volledig zakelijk kan boeken, aangezien het zakelijke karakter groter is dan 10%?

- Hoe zit het precies met mijn sim-only abonnement, kan ik dat ook voor een gedeelte zakelijk boeken? Ook als ik nooit buiten de bundel bel en het zakelijke gedeelte lastig aan te tonen is (is wel aan te tonen, maar gaat heel erg moeilijk uitrekenen worden (nummers staan op factuur etc))

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als jij denkt dat je de belastingdienst kunt uitleggen waarom je twee abonnementen zakelijk gebruikt dan zal het vast kunnen, maar het heeft in mijn ogen een hoog gesjacher-gehalte. Ik zou het gewoon netjes doen.

 

Ik heb slechts één abonnement zakelijk. Kan ik dan ook er voor kiezen om bijv. het sim only abonnement (14,95) wat ik gebruik zakelijk op te geven en die andere dan niet? (Alleen telefoonkosten)? Of kan ik dan beter voor € 100 meer een telefoon kopen zonder abo en geen gedoe...?

Link naar reactie
  • 0

Is dit een reëel percentage??

 

Het is een zeer natte vinger verwachting misschien.

 

Nee, reëel betekend dat je de telefoonkosten specificaties neemt, zeg over 6 maanden, deze turven welk nummer en tijd naar privé en welk naar zakelijk was. Dit kun je dan als toekomstige verwachting blijven nemen.

 

Wellicht doen weinig mensen dat en blijft het bij natte vinger schatting ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, het zal natte vinger werk blijven. Ik werk hoofdzakelijk thuis. Ik heb mijn mobiel zakelijk gekocht. Mijn mobiele abbo is echter prive net als mijn vaste lijn abonnement (waar ik ook zakelijk mee bel) en mijn internetlijn is ook prive.

 

Ik heb het gevoel dat het me te veel gedoe is om dat allemaal te gaan bijhouden tegenover wat het uiteindelijk oplevert. Dus ik vind het wel best zo.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Ooit gehoord dat ze daar moeilijk over doen?

Ja.

Maar in het geval van een ZZP-er die verder niets of weinig verkeerd doet: nee. De kosten van telefoonabonnementen van aansluitingen in de woonruimte zijn overigens per definitie niet aftrekbaar. En zo zijn er heel veel specifieke regeltjes die in de loop der tijd in de wetgeving zijn opgenomen of door de rechter zijn vastgesteld. Het is dus altijd even zoeken waar het precies vandaan komt.

Overigens boek ik alle lunch bonnen op 73,5%. Dit is juist toch?

Zo gesteld: Nee. Je zult toch ook wel eens privé lunchen... :)

Overigens is er ook het alternatief (of eigenlijk de hoofdregel) van een vast bedrag (€ 4.400) per jaar dat niet aftrekbaar is. Als je heel veel representatiekosten hebt, is dat voordeliger.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Overigens boek ik alle lunch bonnen op 73,5%. Dit is juist toch?

Zo gesteld: Nee. Je zult toch ook wel eens privé lunchen... :)

Overigens is er ook het alternatief (of eigenlijk de hoofdregel) van een vast bedrag (€ 4.400) per jaar dat niet aftrekbaar is. Als je heel veel representatiekosten hebt, is dat voordeliger.

 

Ik bedoel natuurlijk alle zakelijke lunches :) En een bedrag van 4400 haal ik nooit. Doe ik dat goed?

 

Link naar reactie
  • 0

De kosten van telefoonabonnementen van aansluitingen in de woonruimte zijn overigens per definitie niet aftrekbaar. En zo zijn er heel veel specifieke regeltjes die in de loop der tijd in de wetgeving zijn opgenomen of door de rechter zijn vastgesteld. Het is dus altijd even zoeken waar het precies vandaan komt.

 

Ik werk vanuit huis als zzp'er en gebruik eigenlijk alleen maar mijn vaste telefoon voor zakelijke gesprekken. Toch boek ik dit voor 50%. Mag dit dus ook niet??

 

En heb jij een goed advies hoe ik op de hoogte kan blijven van al die nieuwe regels?

 

Link naar reactie
  • 0

En heb jij een goed advies hoe ik op de hoogte kan blijven van al die nieuwe regels?

 

 

Op HL blijven vragen ;) :)

 

Overigens nam ik aan dat het om een zakelijk mobiele telefoon ging, zoals in aanvang van dit draadje. Voor de vaste prive telefoon geldt dit blijkbaar niet,

Link naar reactie
  • 0

De zakelijke gesprekskosten zijn gewoon aftrekbaar, maar bij een vaste telefoon in de woonruimte geldt dat de abonnementskosten niet aftrekbaar zijn. Ongeacht hoeveel je er zakelijk gebruik van maakt. Met alle mobiele aansluitingen is dit steeds meer een verouderde bepaling, maar het nadeel van wetgeving is dat dit niet heel makkelijk meebeweegt met de werkelijkheid. Bij open normen die door de rechter ingevuld worden, is dat veel makkelijker, maar het nadeel daarvan is dat je dus niet meer zeker weet of je nog wel bij bent.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De zakelijke gesprekskosten zijn gewoon aftrekbaar, maar bij een vaste telefoon in de woonruimte geldt dat de abonnementskosten niet aftrekbaar zijn. Ongeacht hoeveel je er zakelijk gebruik van maakt. Met alle mobiele aansluitingen is dit steeds meer een verouderde bepaling, maar het nadeel van wetgeving is dat dit niet heel makkelijk meebeweegt met de werkelijkheid. Bij open normen die door de rechter ingevuld worden, is dat veel makkelijker, maar het nadeel daarvan is dat je dus niet meer zeker weet of je nog wel bij bent.

 

Ik begrijp je wel. Wat ik bedoel aan te geven is dat ik net als bij mijn mobiel de huistelefoon ook als 50% inboek.

Ik werkelijkheid is dit zeker te weinig, maar ik heb geen zin om alles op te tellen wat ik zakelijk- en prive heb gebeld.

 

Heeft iemand hier ooit een controle over gehad, en werd daar moeilijk over gedaan?

Link naar reactie
  • 0

Dit onderwerp heeft voor mij wat vraagtekens.

 

Ik probeer mijn boekhouding zelf te doen en haal veel weg via dit forum en nog een ander forum.

 

Nog mijn volgende vragen over het gebruik van mijn prive telefoon ( mobiel) en internet aansluiting ( vanuit huis)

 

Telefoon: Klopt het dat ik de kosten volledig mag aftrekken van mijn winst wanneer ik meer dan 10% zakelijk bel? Ditzelfde geldt voor de BTW.

 

Internet: Omdat ik vanuit huis werk gebruik ik dus ook het internet voor mijn zaak. Op dit moment boek ik dit 50/50. Het gaat om een paar tientjes per jaar. Mag dit zo?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

De abonnementskosten voor de telefoon thuis zijn niet aftrekbaar. Het maakt niet uit of je een kantoor thuis hebt of niet. Als je op kantoor een tweede aansluiting hebt en deze uitsluitend zakelijk wordt gebruikt, dan zijn deze kosten wel aftrekbaar.

 

De zakelijke gesprekskosten zijn aftrekbaar. Je moet deze kosten uit de specificatie van je rekening halen.

 

Vwb het internettabonnement is het aannemelijk dat de Belastingdienst op het standpunt staat dat bijna iedere nederlander thuis een internetaansluiting heeft en dat dus de kosten iniet zakelijk zijn, behalve meerkosten als je bv een extra hogere downloadsnelheid hebt om je werk naar behoren te kunnen uitvoeren.

 

De BTW van je telefoonrekening moet gesplitst worden in zakelijk en privégebruik. De BTW die betrekking heeft op het zakelijk deel kan als voorbelasting verrekend worden.

 

Het bovenstaande is voor mij persoonlijk teveel werk tov wat het oplevert. Dus ik trek voor mezelf geen telefoon en internet thuis af.

 

De kosten van de abonnementskosten en de gesprekskosten van een mobielabonnnement zijn aftrekbaar. Deze moeten natuurlijk wel zakelijk zijn. Fiscaal wil dit zeggen voor tenminste 10%. Wij adviseren altijd om een zakelijk mobiel abonnement te nemen, dit via de zakelijke rekening te betalen en om zoveel mogelijk zakelijk te bellen met je mobiel ipv met je telefoon thuis.

Link naar reactie
  • 0

Hm internetabonnement dus gewoon niet opnemen in zakelijke administratie.

 

Verder heb ik geen thuistelefoon meer, alleen mobiele telefoon. Die verwerk ik nu voor 100%, maar dat zal dus minder moeten worden. Dat kan ik een soort van lukraak gokken? Of zit je met 50/50 wel veilig? En hoe verwerk ik dit in administratie? Zet ik in beschrijving erbij dat het gaat om 50% van totaalbedrag?

Link naar reactie
  • 0

 

De kosten van de abonnementskosten en de gesprekskosten van een mobielabonnnement zijn aftrekbaar. Deze moeten natuurlijk wel zakelijk zijn. Fiscaal wil dit zeggen voor tenminste 10%. Wij adviseren altijd om een zakelijk mobiel abonnement te nemen, dit via de zakelijke rekening te betalen en om zoveel mogelijk zakelijk te bellen met je mobiel ipv met je telefoon thuis.

 

Als ik dus kan aantonen dat ik voor meer dan 10% bel dan kan ik alles in aftrek brengen? Of moet weer in verhouding prive/ zakelijk gebeuren?

Link naar reactie
  • 0

Als je één smartphone hebt, zul je daarmee weleens privé bellen. Het is daarom aan te raden voor bij een eventuele inspectie om een deel van de kosten op privé te zetten. Hoe groot dat deel is, dat is per persoon verschillend. Als je in je specificatie van een paar maanden nagaat wat de verhouding privé/zakelijk is, dan kun je dat voortaan wel aanhouden.

 

Aangezien ik mijn vaste lijn thuis niet aftrek (en zo dus kan zeggen dat ik voor privé gesprekken mijn vaste lijn gebruik), maak ik op mijn mobiele abonnement een correctie voor 10% privé. Dat lijkt me prima verdedigbaar.

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels is het topic alweer verouderd. Tijd voor een update?

 

Hoe zit het anno 2015 met de telefoonkosten? Ik heb 1 mobiele telefoon, voor zowel zakelijk als privé gebruik. Schatting zakelijk 40%, privé 60%.

 

Mag ik het geheel als kosten aftrekken?

BTW aftrek ga ik niet aan beginnen, teveel moeite voor te klein bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Super, bedankt! Had ik uiteraard al gedaan. :)

 

Ik begrijp alleen de opmerking van Frank niet helemaal. Wanneer zakelijk minimaal 10% wordt gebruikt, mogen de gehele kosten toch worden afgetrokken? Waarom haalt hij hier dan toch een bedrag vanaf voor privégebruik?

 

Als je alles mág aftrekken van de Belastingdienst, dan doe je dat toch gewoon?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.