• 0

Borgsom inboeken

Een uniek topic volgens mij op Higherlevel, met de vraag hoe ik precies een borgsom van een zakelijke tankpas zou moeten inboeken? Het gaat om een bedrag van EUR200.- als borg en ik krijg dit terug zodra ik stop met klant zijn bij het bedrijf. (Kan dus jaren duren).

 

Moet ik dit boeken en dan op de balans laten weergeven of zou ik dit, gezien het bedrag gewoon boeken als privéopname?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dit boek je inderdaad op de balans als vordering op de tankpassen uitgever. en laat dat daar jaren lang staan zodat je het niet vergeet als de pas word opgezegd...

 

Een vordering die eigenlijk altijd open staat begrijp ik? Maar dan zie ik in mijn boekhoudprogramma telkens '1 debiteur verlopen'...handig :'). Of doe ik iets verkeerd, is het als het ware geen uitgaande factuur?

Link naar reactie
  • 0

Het is geen debiteur maar een crediteur.. Jij krijgt een factuur van de leverancier en die betaal je dus staat ie niet open.

Maar je hebt hem wel te vorderen.

 

normaal boek je een inkoopfactuur naar een kosten rekening en nu naar een balans rekening. Zo ontstaat er een vordering op de tankpas uitgever zonder dat er een factuur openstaat.

Link naar reactie
  • 0

Het is geen debiteur maar een crediteur.. Jij krijgt een factuur van de leverancier en die betaal je dus staat ie niet open.

Maar je hebt hem wel te vorderen.

 

normaal boek je een inkoopfactuur naar een kosten rekening en nu naar een balans rekening. Zo ontstaat er een vordering op de tankpas uitgever zonder dat er een factuur openstaat.

 

Bedankt voor deze nuttige informatie! Kon hier werkelijk geen nuttig topic over vinden op HL, dus ik hoop dat andere leden er iets aan hebben.

 

Even voor de volledigheid: Ik heb dit bedrag in mijn boekhoudprogramma als volgt ingeboekt:

- Passiva zijde balans bij leningen -200 (negatieve lening dus)

- Priveboeking 200 EUR zodat het saldo weer klopt

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu begrijp ik er helemaal niets meer van. Ik heb een screenshot geupload. Ik heb klantenservice van Acumulus gemaild en die verteld me het volgende (zie mail)

 

Screenshot: http://i53.tinypic.com/6ygpqf.jpg

 

Mail:

De borg is niet aftrekbaar van de winst. Het is eigenlijk een soort

lening aan de leverancier.

 

Leningen kunnen op dit moment in Acumulus alleen aan de passiva-kant

gezet worden (lenen van anderen) en niet als zodanig aan de activa-kant

(leningen AAN anderen).

 

Er zijn meerdere workarounds:

1. een negatieve lening (aflossing) aan de passiva-zijde;

2. een boeking als voorraad (zonder resultaatcorrectie) of aanloopkosten

(bij gebrek aan beter).

 

Dat eerste heeft hetzelfde effect op de berekening van het eigen

vermogen als een positieve vordering aan de activa-zijde en heeft

persoonlijk mijn voorkeur.

U maakt dan een balanspost -> Lening -> AF -> 200

Direct saldo bijwerken = ja.

 

Hiermee komt de lening negatief aan de passiva-kant te staan. Door het

saldo direct te laten bijwerken, wordt er gelijk een priveboeking

aangemaakt.

 

De tweede mogelijkheid is dit - zoals u zegt - bijvoorbeeld te boeken

als aanloopkosten. Dat ziet er boekhoudkundig logischer uit omdat het

een vordering is, alleen is het kopje dan een beetje vreemd. U dient dan

daarnaast ook nog een priveopname te boeken van 200 euro om het saldo

goed te houden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Of je belt even met de helpdesk... ze schermen er mee dat ze zeven dagen per week van 09.00u tot 23.00u te bereiken zijn - kun je nu nog net even vragen hoe je deze boeking moet invoeren ;D

 

 

Ik zie dat je al op het bovenstaande idee gekomen bent. Heel vreemd dat het deze optie niet biedt en dat je moet terugvallen op a workaround... bijna ongelooflijk zelfs.

 

Maar als je moet kiezen, dan zou ik kiezen voor de negatieve lening (optie 1).

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Of je belt even met de helpdesk... ze schermen er mee dat ze zeven dagen per week van 09.00u tot 23.00u te bereiken zijn - kun je nu nog net even vragen hoe je deze boeking moet invoeren ;D

 

Zie bovenstaande mail. Ik krijg altijd binnen 10 minuten antwoord op een vraag, wel echt top service.

 

 

Inderdaad, topservice. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoiets basics als een borgsom niet standaard opgenomen is...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Of je belt even met de helpdesk... ze schermen er mee dat ze zeven dagen per week van 09.00u tot 23.00u te bereiken zijn - kun je nu nog net even vragen hoe je deze boeking moet invoeren ;D

 

Zie bovenstaande mail. Ik krijg altijd binnen 10 minuten antwoord op een vraag, wel echt top service.

 

 

Inderdaad, topservice. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoiets basics als een borgsom niet standaard opgenomen is...

 

Dus wat zou ik dan het beste kunnen doen? Is dit fiscaal ook in orde? Negatieve lening aan passiva zijde?

Link naar reactie
  • 0

 

De borg is niet aftrekbaar van de winst. Het is eigenlijk een soort

lening aan de leverancier.

 

Leningen kunnen op dit moment in Acumulus alleen aan de passiva-kant

gezet worden (lenen van anderen) en niet als zodanig aan de activa-kant

(leningen AAN anderen).

 

Jemig, dat is wel erg vreemd. Welk zichzelf respecterend boekhoudsoftwaremaker staat toe dat leningen aan anderen alleen gepresenteerd kunnen worden als negatieve schulden??? ::)

 

Waar in het ontwerpproces van de balans kregen zij het idee dat een onderneming geen geld kan uitlenen aan iemand???

 

Heb je dan wel de optie 'overlopende activa'? Dan zou ik het daar onder boeken.

 

Als die ook niet bestaat, dan zou ik een ander softwarepakket kiezen. Helpdesk is blijkbaar top, maar in feite zou de software zo moeten zijn dat deze vragen niet aan aan ze gesteld zouden mogen worden!

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp kun je in dit boekhoudpragramma geen grootboekrekeningen aanmaken? Briljant ???

 

 

Extreem dummy proof - gewoon er voor zorgen dat je niets fout kunt doen. Ik erger mij er al kapot aan dat ik in een k**programma als Davilex niet zelf de BTW grootboekrekeningen schoon kan boeken, maar dit slaat echt alles.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Of je belt even met de helpdesk... ze schermen er mee dat ze zeven dagen per week van 09.00u tot 23.00u te bereiken zijn - kun je nu nog net even vragen hoe je deze boeking moet invoeren ;D

 

Zie bovenstaande mail. Ik krijg altijd binnen 10 minuten antwoord op een vraag, wel echt top service.

 

 

Inderdaad, topservice. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoiets basics als een borgsom niet standaard opgenomen is...

 

Dus wat zou ik dan het beste kunnen doen? Is dit fiscaal ook in orde? Negatieve lening aan passiva zijde?

 

 

Gezien het feit dat je waarschijnlijk niet morgen al een ander boekhoudpakket hebt zou ik inderdaad gaan voor optie 1, de negatieve lening. Het belangrijkste is dat jouw vordering op de tankpasbeheerder (de borgsom) niet van de winst afgetrokken wordt - dus niet opgenomen wordt op de verlies- en winstrekening. Dat gebeurt dus niet bij een negatieve lening en dat is dan ook een veilige optie. Dat het niet helemaal zuiver is (of moet ik zeggen: helemaal niet zuiver is) vanuit een boekhoudkundig oogpunt doet voor nu niet echt ter zake.

 

Bovendien staat stap voor stap uitgelegd hoe je dit moet uitvoeren, lijkt mij voor nu ook wel handig - zeker als je boekhoudkundig niet zo bedreven bent.

 

 

Voor de liefhebbers: Ik las trouwens net dat Acumulus in 2011 overstapt naar het dubbel boekhouden ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Of je belt even met de helpdesk... ze schermen er mee dat ze zeven dagen per week van 09.00u tot 23.00u te bereiken zijn - kun je nu nog net even vragen hoe je deze boeking moet invoeren ;D

 

Zie bovenstaande mail. Ik krijg altijd binnen 10 minuten antwoord op een vraag, wel echt top service.

 

 

Inderdaad, topservice. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoiets basics als een borgsom niet standaard opgenomen is...

 

Dus wat zou ik dan het beste kunnen doen? Is dit fiscaal ook in orde? Negatieve lening aan passiva zijde?

 

 

Gezien het feit dat je waarschijnlijk niet morgen al een ander boekhoudpakket hebt zou ik inderdaad gaan voor optie 1, de negatieve lening. Het belangrijkste is dat jouw vordering op de tankpasbeheerder (de borgsom) niet van de winst afgetrokken wordt - dus niet opgenomen wordt op de verlies- en winstrekening. Dat gebeurt dus niet bij een negatieve lening en dat is dan ook een veilige optie. Dat het niet helemaal zuiver is (of moet ik zeggen: helemaal niet zuiver is) vanuit een boekhoudkundig oogpunt doet voor nu niet echt ter zake.

 

Bovendien staat stap voor stap uitgelegd hoe je dit moet uitvoeren, lijkt mij voor nu ook wel handig - zeker als je boekhoudkundig niet zo bedreven bent.

 

 

Voor de liefhebbers: Ik las trouwens net dat Acumulus in 2011 overstapt naar het dubbel boekhouden ;D

 

Ik heb dit al uitgevoerd ;) zie bovenstaande reacties van mij al eerder (en screenshot). Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Onvoorstelbaar! Dat ze op deze manier hun software presenteren als boekhoudprogramma.

 

Overlopende activa betekent dat je kosten vooruitbetaald hebt. Bijv. de huur van januari betaal je in december. Dan staat op je balans dat bedrag als overlopende activa.

 

Blijkbaar is acumulus dus van hun geloof gevallen dat hun werkwijze niet klopt met de richtlijnen (o.a. geen negatieve schulden op de balans). Eindelijk!

 

groet

Joost

 

PS: wat Dennis voorstelt (toch maar boeken als negatieve vordering) is je enige uitweg nu.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vorig jaar op een stuk of 8 pakketten een proefabonnement gehad 4 daarvan kon je in de basis versie geen grootboekrekeningen bij maken, heel leuk als je bijvoorbeeld 2 bankrekeningen hebt

 

Accumulus is een heel simplistisch pakket en ze claimen met enkele muisklikken een IB aangifte te kunnen draaien voor zzp-ers en kleine mkb-ers zonder boekhoudkundige kennis van de gebruiker. Daardoor word je in een strak keurslijf geperst. je moet alleen geen lastige posten als voorraad of borg hebben.. Er zitten geloof ik 8 of 10 kosten soorten in. Het pakket is niet helemaal waardeloos maar slechts geschikt voor een hele kleine groep ondernemers zonder noemenswaardige balans.

 

Link naar reactie
  • 0

Mijn antwoord via de mail aan de poster

 

Geachte heer ...

 

Op Higherlevel kom ik nog maar zelden. De boekhoudkundige ego's zijn daar groter dan het vermogen oplossingsgericht te denken.

 

Ik heb weleens geprobeerd mee te doen met discussies maar werd ontmoedigd door de negatieve en zelf-overschattende houding van veel boekhouders aldaar. Sommigen noemen zichzelf accountent (met een e).

 

Deze boekhouders zijn primair bezig hun vakgebied op te blazen tot iets onnodig ingewikkelds. Daar verdienen zij hun geld mee.

 

Wanneer je een boekhoudkundige vraag stelt op Higherlevel, moet je je eerst door 99% grootspraak en onderlinge afbraak heen worstelen om iets zinnigs te weten te komen.

 

Ik dank u voor uw positieve houding jegens Acumulus.

 

Met vriendelijke groet,

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.