• 0

Eigen bedrijf in Australië, wonen in Nederland

Ik ben een eigen bedrijf gestart in Australië, maar nu weer verhuisd naar Nederland.

Het bedrijf is een LTD en samen met mijn collega in Australië ben ik eigenaar. Wij betalen dan ook in Australië zowel vennootschapsbelasting als loonbelastig en nu vroeg ik mij af hoe het zit nu ik weer in Nederland woon. Terwijl ik woonachtig was in Australië hebben mijn partner en ik onszelf uitbetaald op (persoonlijke) Australische rekeningen, maar nu wil ik dit loon gewoon ontvangen op een Nederlandse rekening.

Is het nu zo dat ik nu zowel in Australië als in Nederland belasting moeten betalen?

Graag zie ik een reacite van één van u tegemoet.

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag

In beginsel geef je als NL ingezetene je wereldinkomen aan, dus ook je AUS salaris. NL verleent daarop aftrek ter voorkoming van dubbele belasting. Let wel: dus niet de premies volksverzekeringen. Check in AUS even of je daar wel gestopt bent met bijdragen aan het sociale stelsel.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Joost,

Goede opmerking over sociale verzekeringen. Wordt nogal eens over het hoofd gezien.

Binnen de EU is het redelijk duidelijk. Je bent verzekerd in je werkland als je meer dan 80% van je arbeid verricht in het werkland. Maar hoe zit het met een derde land als Australië? Er zijn wel belastingverdragen, maar nauwelijks verdragen op het gebied van sociale zekerheid. Dus loopt TS het risico zowel verzekeringspremies af te moeten afdragen in Australië (werkland) als in Nederland (woonland).

Of zie ik dit verkeerd.

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar