• 0

Aanvraag diensten in privé tijd van iemand die in dienstverband werkt

Iemand is full-time in dienst.

Als ik die persoon vraag om in zijn privé tijd een betaalde dienst voor mij te verlenen, heeft zijn werkgever dan het recht om dat mij te verbieden dit te vragen of kan de werkgever dit uitsluitend aan de werknemer verbieden? De werkgever schrijft mij nu dat ik vooraf schriftelijk toestemming moet vragen (wat ik nooit krijg want hij is bang voor concurrentie), naar mijn idee is dit een zaak tussen werkgever en werknemer en sta ik hierbuiten.

 

Geldt een vrije dag van de werknemer als privé tijd of moet dat echt in de avonduren vallen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je weet ons wel te vinden op HL ;D

 

Heb jij een overeenkomst met die werkgever die jou geschreven heeft? Als dit niet het geval is ben jij geen partij in de arbeidsovereenkomst tussen de werkgever en de werknemer en is het onzin dat jij hem toestemming zou moeten vragen. Jouw standpunt lijkt mij dan ook meer dan juist.

 

Ik zou mij dan ook niet druk maken over de vraag wat prive tijd is. Het enige wat zou kunnen spelen tussen de werkgever en de werknemer is dat er een beding in de arbeidsovereenkomst is opgenomen. De strekking van dit beding kan zijn dat de werknemer geen werkzaamheden (of niet soortgelijke werkzaamheden) mag uitvoeren zonder toestemming van de werkgever. Maar nogmaals, jij bent daar geen partij in.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me iets voorstellen van een concurrentiebeding, maar volgens mij mag die medewerker toch wel lekker zelf weten wat 'ie doet in z'n vrije tijd? ???

 

Nee hoor, dat is afhankelijk van de afspraken die zijn gemaakt. Zo hebben wij vastgelegd in de arbeidsovereenkomsten dat onze medewerkers niet in de avonduren concurrerende softwareproducten mogen maken, en zelfs dat zij zonder toestemming geen commerciële activiteiten mogen ontplooien. Iets waar iedereen mee akkoord ging, omdat me dat eigenlijk ook heel logisch lijkt.

 

Overigens is dat een zaak van werknemer-werkgever, en hebben derden zoals de topicstarter inderdaad niets mee van doen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me iets voorstellen van een concurrentiebeding, maar volgens mij mag die medewerker toch wel lekker zelf weten wat 'ie doet in z'n vrije tijd? ???

 

Nee hoor, dat is afhankelijk van de afspraken die zijn gemaakt. Zo hebben wij vastgelegd in de arbeidsovereenkomsten dat onze medewerkers niet in de avonduren concurrerende softwareproducten mogen maken, en zelfs dat zij zonder toestemming geen commerciële activiteiten mogen ontplooien. Iets waar iedereen mee akkoord ging, omdat me dat eigenlijk ook heel logisch lijkt.

 

Overigens is dat een zaak van werknemer-werkgever, en hebben derden zoals de topicstarter inderdaad niets mee van doen.

 

Precies. Een vroegere werkgever van mij had zelfs in het arbeidscontract opgenomen dat betaalde werkzaamheden van welke aard dan ook alleen mochten worden uitgevoerd na hun nadrukkelijke en schriftelijke instemming.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 248 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.