• 0

Onduidelijkheden bij eigen vermogen inbrengen in onderneming

Dag allen,

 

Ik sta op het punt om mijn eigen onderneming te starten als fotograaf. Ik heb me al veel verdiept in dingen als belasting, VAR-verklaringen, et cetera. Ik heb echter een vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden. Heb Google al geraadpleegd en ook twee boeken (waaronder de gloednieuwe ZZP 2011), maar daar word ik ook niet veel wijzer van.

 

Ik heb in het verleden voor meerdere duizenden euro's privé aan apparatuur (camera, objectieven, computer) gekocht. Ik zou graag willen weten of het gunstig is om dit onder te brengen bij mijn onderneming, en hoe dat vervolgens gaat.

 

Ik snap dat het essentieel is als je een financiering wilt krijgen bij de bank, maar daar is geen sprake van. Dus die reden valt al af. Het is echter wel zo dat ik deze apparatuur in steeds grotere mate zakelijk ga gebruiken.

 

Ik hoop dat iemand opheldering en advies kan geven hier over!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb in het verleden voor meerdere duizenden euro's privé aan apparatuur (camera, objectieven, computer) gekocht. Ik zou graag willen weten of het gunstig is om dit onder te brengen bij mijn onderneming, en hoe dat vervolgens gaat.

 

 

In aanvulling op Joost: als je de apparatuur ingebracht hebt mag je er op afschrijven. Als de waarde in totaal € 10.000,00 bedraagt en de waarde over vijf jaar is € 5.0000,00 mag je ieder jaar een bedrag van € 1.000,00 afschrijven op je apparatuur. Een afschrijving drukt op je winst. Het resultaat is dus dat je (in dit voorbeeld) € 1.000,00 minder winst draait en daar dus geen belasting over hoeft te betalen.

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat je niet willekeurig gaat afschrijven en dat je alle goederen zakelijk gaat gebruiken ;) Wil je meer weten over afschrijven: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_investeren/ondernemen_investeren-03.html#P38_3961

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 2

Ook maar even mijn aanvulling. ;)

 

Onder andere speciaal voor hobbyisten zoals TS die hun hobby laten uitgroeien tot een echte onderneming, is artikel 3.10 Wet IB 2001 en het daarbij behorende artikel 5, onderdeel b Uitvoeringsregeling Wet IB 2001 geschreven.

 

Kort gezegd: TS kan de kosten die hij de afgelopen 5 jaar heeft gemaakt in 2011 fiscaal aftrekken. Naar mijn weten vallen onder deze kosten ook de afschrijvingskosten die hij in die 5 jaar gemaakt heeft.

 

MAAR:

- deze aftrek geldt niet voor zover de kosten al op een andere wijze (bijv. bij het bepalen van het resultaat uit overige werkzaamheden) in aanmerking zijn genomen

- alleen een negatief saldo van opbrengst en kosten komt voor aftrek in aanmerking. Heb je dus de afgelopen 5 jaar 10.000 euro kosten gemaakt en 8.000 euro aan opbrengsten gehad, dan mag je slechts 2.000 euro aftrekken.

 

 

Artikel 3.10. Verliezen uit de aanloopfase van een onderneming

 

Bij ministeriële regeling kunnen regels worden gesteld volgens welke, onder te stellen voorwaarden, de ondernemer bij het bepalen van de winst de per saldo resterende kosten en lasten in aftrek kan brengen die zijn gemaakt in de vijf kalenderjaren die onmiddellijk voorafgaan aan het eerste kalenderjaar als ondernemer, verband houden met het starten van de onderneming en niet ten laste van het belastbaar inkomen uit werk en woning kunnen of konden worden gebracht.

]

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt allemaal! Het is me al een stuk duidelijker. Het gaat inderdaad om een eenmanszaak. Een BV lijkt me wat overkill... ;)

 

MAAR:

- deze aftrek geldt niet voor zover de kosten al op een andere wijze (bijv. bij het bepalen van het resultaat uit overige werkzaamheden) in aanmerking zijn genomen

- alleen een negatief saldo van opbrengst en kosten komt voor aftrek in aanmerking. Heb je dus de afgelopen 5 jaar 10.000 euro kosten gemaakt en 8.000 euro aan opbrengsten gehad, dan mag je slechts 2.000 euro aftrekken.

Het eerste punt is niet het geval. En ik heb er eigenlijk geen opbrengen aan gehad. Dus dat is dan een mooi belastingsvoordeeltje.

 

Het is me echter nog niet helemaal duidelijk HOE ik deze in moet brengen. Is dat puur een kwestie van opnemen in balansen/inventaris enzovoorts, en is het dus alleen een interne kwestie, of moet ik dat bijvoorbeeld ook doorgeven aan de belastingdienst?

 

Overigens excuus als ik hier en daar wat verkeerde termen gebruik; het is allemaal nog vrij nieuw voor me ;)

Link naar reactie
  • 0

Het is me echter nog niet helemaal duidelijk HOE ik deze in moet brengen. Is dat puur een kwestie van opnemen in balansen/inventaris enzovoorts,

 

 

Juist, je brengt je apparatuur van privé op je zakelijke balans. De boeking ziet er zo uit (uitgaande van een waarde van € 10.000,00):

 

debetboeking: inventaris € 10.000,00

creditboeking: aan privé € 10.000,00

 

Je hebt nu € 10.000,00 van je bezittingen zakelijk gemaakt (ingebracht). Let op dat je de waarde inclusief BTW inbrengt, deze kun je niet meer terugvorderen en werkt dus kostprijsverhogend.

 

 

en is het dus alleen een interne kwestie, of moet ik dat bijvoorbeeld ook doorgeven aan de belastingdienst?

 

 

Ja, dit is voor nu een interne kwestie. Hier hoef je niemand van op de hoogte te brengen. Dit doe je door middel van de Winstaangifte over het belastingjaar 2011 (vermoedelijk in 2012 of, als je een goede consulent hebt, misschien zelfs wel in 2013, afhankelijk van wat voor jou het voordeligst is.

 

 

Overigens excuus als ik hier en daar wat verkeerde termen gebruik; het is allemaal nog vrij nieuw voor me ;)

 

 

Je slaat je er aardig doorheen voor een newbie ;D

 

 

Nog een tip: ik begrijp heel goed dat je vooralsnog de administratie zelf wilt doen en zo kosten wilt drukken. Ik denk daar vanuit mijn veld iets anders over, maar ik weet dat de praktijk weerbarstig is ;)

 

Neem in ieder geval iemand in de arm die aan het einde van het boekjaar jouw administratie kan controleren en kan corrigeren. Dit kost wat geld maar kan ook veel opleveren. Ga in ieder geval ook in oktober 2011 naar deze persoon toe met jouw administratie onder de arm. Je kunt dan kijken hoe je er voor staat en of het verstandig is om, in het kader van bijvoorbeeld de Kleinschalige Investeringsaftrek (KIA) of de Kleine Ondernemers Regeling (KOR) in 2011 investeringen te doen. Dat kan je erg veel geld schelen!

En bovendien is het verstandig om reeds nu al en Voorlopige Aangifte IB 2011 in te dienen bij de Belastingdienst. Op basis van deze VA wordt bepaald hoeveel inkomstenbelasting en inkomensafhankelijke premie ZVW je vooruit kunt betalen zodat de klap niet begin 2012 komt... Laat je hierin begeleiden, er zijn veel ondernemers die hier de fout in gaan en dus in ernstige geldproblemen komen in het tweede of derde jaar van hun onderneming.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt!

 

Ik ben inderdaad wel van plan om tzt ook een professional in te schakelen. Maar ik wil sowieso ook zelf de basis van dingen weten. Lijkt me wel zo handig :)

 

Overigens nog een heel andere vraag, die eigenlijk niet in dit topic thuis hoort. Maar het is m'n eigen topicstart dus ik vraag het maar gewoon ;)

 

Zoals eerder vermeld, ga ik aan de slag als freelance fotograaf. Daarnaast ben ik nu bezig met afstuderen (verwachte afstudeerdatum is ergens in augustus) voor mijn studie journalistiek.

 

Dit betekent dus dat ik het komende half jaar grotendeels bezig zal zijn met mijn scriptie. Ik heb gelezen dat studie ook gewoon meetelt voor het behalen van het urencriterium, maar geldt dat ook voor afstuderen? Anders betwijfel ik namelijk of ik aan de 1225 uur kom.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen

 

Het verband tussen een studie journalistiek en fotograaf zijn is waarschijnlijk te dun om een beroep te kunnen doen op het urencriterium.

 

Daarnaast gelden studie-uren alleen als het gaat om het op peil houden van kennis benodigd voor je onderneming en niet om het vergaren van nieuwe kennis. Je studie journalistiek lijkt me daar (op peil houden kennis) ook geen verband mee te houden, zodat een beroep op het urencriterium waarschijnlijk niet slaagt.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Jeroen

 

Het verband tussen een studie journalistiek en fotograaf zijn is waarschijnlijk te dun om een beroep te kunnen doen op het urencriterium.

 

Daarnaast gelden studie-uren alleen als het gaat om het op peil houden van kennis benodigd voor je onderneming en niet om het vergaren van nieuwe kennis. Je studie journalistiek lijkt me daar (op peil houden kennis) ook geen verband mee te houden, zodat een beroep op het urencriterium waarschijnlijk niet slaagt.

 

groet

Joost

 

Bedankt voor je reactie Joost.

 

Het is echter wel waarschijnlijk dat ik, als ik eenmaal ben afgestudeerd. journalistieke werkzaamheden en fotografie ga combineren. Ook heeft mijn scriptie te maken met fotografie. Maar goed, dat zal de belastingdienst weinig uit maken gok ik.

 

En anders is het dus blijkbaar zo dat studie alleen geldt voor het op peil houden van kennis. Wat ik overigens wel raar vind, maar dat terzijde.

 

Als ik je goed begrijp moet ik dus waarschijnlijk mijn uren omlaag bijstellen?

Link naar reactie
  • 0

Om een simpele vergelijking te maken:

 

Een accountant die rechten ging studeren kon die kosten en tijd ook niet kwijt als zakelijk. Ook hij stelde dat zijn kennis via de studie ten gunste kwam van zijn bedrijf, maar kreeg ongelijk.

 

Je uren goed bijhouden en ruim bemeten! Tel bijv. de tijd die je nu op HL zit ook mee ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Om een simpele vergelijking te maken:

 

Een accountant die rechten ging studeren kon die kosten en tijd ook niet kwijt als zakelijk. Ook hij stelde dat zijn kennis via de studie ten gunste kwam van zijn bedrijf, maar kreeg ongelijk.

 

Je uren goed bijhouden en ruim bemeten! Tel bijv. de tijd die je nu op HL zit ook mee ;)

 

groet

Joost

Ok, bedankt! Wat zouden we toch zonder internet moeten? ;)

 

Ik ga het inderdaad allemaal goed noteren. Ik zie wel of ik aan die 1225 uur kom of niet :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.