• 0

Beheer vakantiebungalows en BTW

Ik ben door de belastingdienst aangemerkt als IB-ondernemer en ben ook BTW-plichtig. Ik beheer voor een 3-tal particulieren hun vakantiebungalow/woning. Ik bied te huur aan, factureer naar huurders en, onder aftrek van een bepaald percentage voor het beheer en schoonmaak, stort ik het ge-inde geld door naar de eigenaren. Hoe zit het in dit geval met de BTW; wie moet waarover BTW berekenen? Of is verhuur van eigen huis door eigenaar BTW-vrij? Ook als je dit doet via een beheerder die in dit geval IB-ondernemer is?

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Abraband,

De verhuur van vakantiehuisjes door de eigenaar ervan is belast met 6 % BTW. Schoonmaak binnen dergelijke huisjes valt ook onder 6 % als permanente bewoning is toegestaan. Schoonmaak aan de buitenkant is sowieso met 19 % BTW belast. Beheer van de huisjes valt onder 19 %.

De laatste zin van je vraag is niet relevant: BTW en IB hebben niets met elkaar te maken.

Jij brengt voor jouw werkzaamheden dus 6 of 19 % in rekening aan de verhuurders, die het verder worst zal wezen, omdat ze die BTW weer kunnen aftrekken.

groet,

John

• 0

Uit de reactie blijkt dat de eigenaren de BTW weer kunnen aftrekken. De reden is mij onbekend. De eigenaren van die woningen zijn geen ondernemers; die kunnen dan toch die aan mij betaalde BTW niet aftrekken?

Lees eens: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_ondernemerworden/ondernemen_ondernemerworden-05.html#P81_14484 - het gaat om de derde bullet point: het exploiteren van een vermogensbestanddeel.

Op basis hiervan zijn de eigenaars dus OB-ondernemer en moeten zij 6% BTW in rekening brengen over hun prestatie (het verhuren van een vakantiewoning). Het voordeel is dat ze de BTW die aan hun berekend wordt terug mogen vorderen. Dit geldt dus voor jouw prestaties (in mijn ogen is het beheren van onroerende zaken belast met 19% BTW) maar ook voor de BTW die berekend wordt voor schilderwerkzaamheden, het repareren van de afwasmachine of het installeren van een nieuwe centrale verwarming. Dit kan dus veel voordelen geven.

Houd in de gaten dat de BTW-tarieven hier behoorlijk door elkaar heen lopen. Uit jouw vraag lees ik ook dat jij het niet helder op je netvlies hebt - het is ook echt ingewikkeld. Zoals zo vaak: wendt je tot een speciaslist die dit in een advies goed uitwerkt. Ben je wat geld verder, maar altijd veel goedkoper uit dan dat de fiscus het voor je uitzoekt...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

(in mijn ogen is het beheren van onroerende zaken belast met 19% BTW)

Hoi Dennis,

in mijn ogen ook, maar dat zei ik toch al. ;)

groet,

John

In het vuur van mijn betoog... ;D

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar