• 0

paar vragen over balans EMZ

Ik ben in de loop van 2010 gestart me mijn EMZ. Ik maak gebruik van een Excel boekhoudpakket die ik van een relatie heb gekregen. Administratie is goed op orde en de balans lijkt uit te komen op nul (na een afrondingsverschil van 1).

 

Ik werk dus zelf met de boekhouding, maar echt inhoudelijk goed begrijpen doe ik het niet altijd. Ik wil jullie graag t.b.v. mijn inzichten een paar vragen stellen:

 

1) Op de Debitzijde balans staan getallen op de volgende onderdelen: Auto, Hardware, Aan prive, Verrekening prive zakelijke auto, Bank, Oudedagvoorzieningen/FOR, Debiteuren, Af te dragen BTW (aan fiscus), Te vorderen BTW (van fiscus).

Aan de Creditzijde balans staan: Afschrijving auto, Afschrijving Hardware, Resultaat lopend jaar (ex-W&R), Debiteuren, Af te dragen BTW (aan fiscus), Te vorderen BTW (van fiscus).

 

Is dit volledig en staan de posten op de juiste plekken? (NB dat BTW en debiteuren aan beide zijden staan komt omdat niet alle BTW is verrekend in 2010 en dat nog niet alle uitgaande facturen zijn betaald. Crediteuren zijn volledig verrekend in 2011, BTW is nog niet geheel gevorderd).

 

2) De balans bestaat van links naar rechts uit 2 onderdelen: een beginbalans en een eindbalans. Op de eindbalans komen de verschillen terug van de jaarbalans, zoals nog te verrekenen BTW, banksaldi e.d. Ik had altijd de gedachte dat de eindbalans 2010, de beginbalans voor 2011 zou gaan vormen. Nu merk ik echter op dat er posten opstaan die niet relevant zijn voor 2011 (zoals Aan Prive, resultaat lopend jaar). Mag ik die posten zomaar weghouden uit de beginbalans voor 2011?

 

3) In 2010 is in eerste instantie een prive-auto gebruikt, vanaf oktober een zakelijk autootje. De correctie voor BTW en de bijtelling heb ik op de V&R in mindering gebracht op de autokosten. Op de balans staan deze op de debetzijde. De autokosten bestaan brandstof- en verzekeringskosten voor de zakelijke auto (die overigens op de balans staat). Klopt deze opzet? Omdat bijtelling een fiscale aangelegenheid is heb ik het gevoel dat ik zowel via de W&R als straks via de IB betaal.

 

4) In het verlengde van punt 3. Hoe boek ik de vergoeding aan mijzelf voor het gebruik van de prive-auto? Als ik die nu als autokosten op de W&R inbreng, dan raakt mijn balans uit balans.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 1

Poeh Wilco, hier gaat werkelijk van alles fout! Even met jouw nummers:

 

1. Ik mis aan de debetzijde en creditzijde nogal wat zaken in je opsomming. Voor de hand liggend: banksaldi, schulden. Om je een compleet beeld te geven, zie de bijlage. Niet om je te ontmoedigen, maar wel om je te laten zien dat er wel wat meer komt kijken bij een goede boekhouding.

 

2. de eindbalans 2010 = beginbalans 2011. Je moet aan het eind van elk jaar natuurlijk wel het resultaat uit de W&V verwerken in de balans. Zo ook de privé opnames en stortingen.

 

3. kosten komen NOOIT voor op de balans.

 

4. per zakelijke KM reken je 19 cent. Dit boek je als autokosten (debet) en privé storting (credit).

 

Wellicht toch even advies inwinnen bij een boekhouder? We kunnen langs deze weg niet alle onduidelijkheden oplossen voor je.

 

groet

Joost

Standaard_KOBA_emz-vof.xls

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Zo Joost. Vroeg op of nog laat bezig? ;D

 

Het valt op zich wel mee denk ik:

1) Ik had alleen de posten genoemd waar getallen bij horen. Bank staat er bij en schulden heb ik niet.

2) Dus op de balans voor het komende jaar neem je de privé opnames en resultaat van het voorgaande jaar op?

3) Bedoelde ik ook niet zo te zeggen.

4) Duidelijk!

 

Ik mag graag de wereld om mij heen begrijpen en boekhouding leidt tot een beetje frustratie. Mijn eega heeft nota bene in het verleden bijna alle modules van MBA gehaald (en daar nooit iets mee gedaan). We missen duidelijk de praktijk en deze weg lijkt inderdaad niet efficiënt. Ik stuur je hierover even een PM.

Link naar reactie
  • 0

2) Dus op de balans voor het komende jaar neem je de privé opnames en resultaat van het voorgaande jaar op?

Nee, in de eindbalans verwerkt je het resultaat en de privéstortingen en onttrekkingen, zodat deze posten daar niet (meer) op staan. Je hebt dus een opstelling van wat er feitelijk is. Die neem je over aan het begin van het volgende jaar.

 

Stel, je begint met 0 en je doet helemaal niets, behalve dat je een privéstorting doet van 100 en een privéonttrekking van 50. Die verwerk je op de eindbalans, zodat je een eigen vermogen hebt van 50 en een resultaat van 0. En het nieuwe jaar begin je met een eigen vermogen van 50.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.