• 0

Nota zonder BTW aan vrijgestelde instellingen?

Als gepensioneerde art director/vormgever werk ik de laatste jaren als vrijwilliger voor enkele instellingen en gemeentelijke overheden. Omdat er zo af en toe klusjes voor ondernemers bij kwamen (die een factuur wilden) gebruikte ik het bedrijfje van mijn echtgenote inclusief haar BTW nummer. (ZZPer). Omdat ik dat voor bepaalde instellingen wat amateuristisch vind wil ik graag advies over deze zaak.

Kan ik een rekening sturen (aan bijvoorbeeld een gemeentelijke instelling) zonder BTW? Ik weet inmiddels wel al hoe ik deze verdiensten aan de belasting moet opgeven.

Alles bij elkaar gaat het slechts om enkele honderden euro's per jaar.

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Kan ik een rekening sturen (aan bijvoorbeeld een gemeentelijke instelling) zonder BTW? Ik weet inmiddels wel al hoe ik deze verdiensten aan de belasting moet opgeven.

Dag Nico,

Met de laatste zin uit de quote bedoel je neem ik aan dat je de inkomsten opgeeft bij resultaat uit overige werkzaamheden (ROW) op je IB-aangifte. Da's goed.

Maar ook met de BTW zul je iets moeten doen. Een rekening sturen zonder BTW mag niet, tenzij je je bij de fiscus meldt, via de KvK en meteen om een ontheffing van je administratieve verplichtingen vraagt. In dat geval krijg je een BTW-nummer, maar hoef je geen aangifte te doen en mag je geen BTW op de bon zetten.

Degene die de factuur ontvangt ziet dan aan je BTW-nummer op de factuur dat je geregistreerd en bonafide bent, terwijl jij verder geen gedoe hebt met BTW.

groet,

John

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar