• 0

Durfkapitaal: marktrente & wettelijke rente

Voor mijn nieuw op te richten onderneming ben ik met een investeerder bezig.

Hij is bereid €20.000 te investeren in mijn bedrijf zodat ik eindelijk van start kan gaan.

 

Op dit moment zijn we bezig hiervoor het contract op te stellen met behulp van voorbeelden van de belastingdienst en de bank. Alleen kom ik niet helemaal uit het stukje rente.

 

Om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen zeggen ze op de ene website dat de rente minimaal de marktrente moet zijn en volgens andere website maximaal de wettelijke rente. Zijn dit twee verschillende dingen? En wat zijn de percentages hiervan?

We willen een vaste rente afspreken gedurende de looptijd van 5 jaar, namelijk 5%. Valt dit percentage binnen de voorwaarden van de zogenaamde Tante Agaath lening?

 

Alvast bedankt!

 

Hartelijke groet,

Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Maaike

 

We hebben zelfs een soort handleiding durfkapitaal op HL.

 

Het gaat om de wettelijke rente, thans 3% (marktrente is geen bestaand financieel omkaderd begrip). De column is niet helemaal een handleiding, dus zorg dat je alle stappen doorneemt incl. de verklaring startende ondernemer.

 

De overeenkomst zelf staat ook op HL. Klik

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Je mag niet meer rente betalen dan de wettelijke rente.

Uit jou reactie kan ik dus opmaken dat de rente niet meer dan 3% mag zijn? Dat lijkt me erg laag.. Bedoel je misschien 8%, dat is namelijk het percentage dat ik tegenkwam over wettelijke rente 2011.

 

Ik las ook ergens dat de rente niet te laag mag zijn omdat de belastingdienst het dan beschouwt als een schenking. Maar ik denk dat we met 5% wel goed zitten.

 

Weet je misschien of ik ergens of door iemand de overeenkomst na kan laten kijken of hij overeenkomt met de eisen?

 

Fijn weekend!

 

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Dag Maaike,

 

Twijfel aub niet aan de gegeven informatie. Die klopt gewoon!

 

Het is echt de wettelijke rente en die is 3%. Als schrijver van de column had ik anders wel een enorme blunder begaan ;)

8% is de wettelijke handelsrente en speelt hier geen rol.

 

Andere voorschriften m.b.t. de rente zijn niet van toepassing omdat de eis voor de wettelijke rente nu eenmaal vastligt.

 

Dus nee! Geen 5% want dan is de rente te hoog en vervallen alle faciliteiten mbt de durfkapitaalregeling. Lees onder de column ook even de recente wetgeving in de reacties op mijn column.

 

De overeenkomst die ik je aangaf klopt ook, zo lang je die goed invult en laat registeren.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Bedankt voor je reactie. :-[ Sorry het is allemaal nog erg nieuw voor me dus ik begreep het niet helemaal. Maar het is me nu duidelijk hoor.

 

Mag ik je misschien om nog wat advies vragen? Ik zie aan verschillende posts van jou dat je hier namelijk veel van af weet.

 

Wij willen graag een constructie waarbij mijn investeerder mij geld leent voor de start van mijn bedrijf, maar dat dus wel goed vastleggen zodat de belastingdienst er geen geld voor vraagt.

 

Wat is de reden om het als durfkapitaal vast te leggen bij de belastingdienst? Voornamelijk de fiscale voordelen (die er per 1 januari dus bijna niet meer zijn)? Of is het gewoon verplicht? Want de rente die mag is niet erg aantrekkelijk natuurlijk.

 

Het gaat om een bedrag van €20.000. Het liefst wil hij het gewoon naar me overmaken en dan zal ik dit in maximaal 5 jaar terugbetalen, gedurende deze 5 jaar ontvangt hij dus als bonus een percentage van de brutowinst. Mocht mijn bedrijfje uiteindelijk niet lukken (maar daar gaan we niet van uit natuurlijk) dan wil hij me dit bedrag kwijt schelden.

 

Nu weet ik dat hij niet zomaar €20.000 op mijn rekening kan storten, dan moeten we schenkbelasting betalen, wat neer komt op ruim €5.000, en dat is natuurlijk zonde!

 

 

Dus mijn vraag is:

 

Kunnen wij een gewone leenovereenkomst opstellen voor deze €20.000 met zeg bijvoorbeeld 5% rente en een vergoeding van 2% van de brutowinst? En deze dan deponeren bij de belastingdienst?

Wij hoeven dus geen gebruik te maken van de fiscale voordelen van durgkapitaal maar we willen het wel netjes geregeld hebben.

In de overeenkomst vermelden wij ook dat indien de resultaten tegenvallen en het bedrijf niet levensvatbaar is, de lening voor 75% wordt kwijtgescholden. Daarvoor dien ik hem wel een uitschrijving KvK te overhandigen. De overige 25% blijft lopen volgens de afgesproken termijnen en rente.

 

Dus moet een lening van iemand aan een startende ondernemer de zogenoemde agaathlening zijn, of mag het ook een gewone lening zijn? Of moeten we dan opeens belasting gaan betalen? En moeten we deze overeenkomst ook registreren bij de belastingdienst?

 

Sorry voor alle vragen, ik heb gebeld met de belastingdienst maar wordt steeds van de een naar de ander doorverbonden, en dan krijg ik weer een wachtrij van 15 minuten.. En dan weer opnieuw, omdat ik toch de verkeerde heb.. :-\

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Dag Maaike

 

Geen probleem, daar zijn we hier voor :)

 

Zonder rente van max. 3% dus geen durfkapitaal (vroeger tante agaath geheten), dan kun je dit inderdaad gewoon doen in de vorm van een normale leningovereenkomst. 5% rente en 2% van de winst is een goede vergoeding. Schenkbelasting is dan niet aan de orde. Registratie bij de fiscus dus ook niet.

 

Nadeel is wel dat als je onderneming niet slaagt dat hij dan weliswaar kan kwijtschelden, maar daar fiscaal niets van terugziet.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Joost,

 

Dank voor je wederom snelle reactie!

 

Duidelijk verhaal. Hij weet dat hij bij kwijtschelding er fiscaal niks van terug ziet. Maar we hebben er eigenlijk ook gewoon genoeg vertrouwen dat het gewoon gaat lukken. Hij is gewoon erg enthousiast over mijn bedrijfje (www.littleboo.nl) en vindt het leuk dat hij me kan helpen daarin.

 

Is er een simpel rekensommetje om uit te rekenen welk voordeel hij haalt uit durfkapitaal? Dus wat levert het hem jaarlijks op en wat als de lening wordt kwijtgescholden? Zodat we dat kunnen vergelijken met een gewone lening.

 

Stel dat het wel misgaat (wat dus niet gaat gebeuren ;)) en de lening wordt kwijtgescholden, geldt het dan wel als schenking en moet daar dan alsnog belasting over betaald worden?

 

Ik las op de site van de ABN dat je bij een onderhandse lening de overeenkomst binnen 4 weken moet deponeren bij de belastingdienst. Maar dat hoeft dus niet volgens jou? Moet de belastingdienst niet weten dat het een lening is? Anders zien ze alleen maar dat hij €20.000 naar mij heeft overgemaakt. Of vragen ze daar niet naar? (ik twijfel niet aan je kennis hoor! gewoon voor de zekerheid..)

 

Wordt je al gek van al mijn vragen? :-[

 

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Simpel rekensommetje kun je wel maken:

 

Met durfkapitaal: 3% van 20.000, heffingskorting van 1,0% van 20.000 (wordt elk jaar minder tot 0% in 2014) en geen heffing in box 3 ad 1,2% over die 20.000 . Kwijtschelding met fiscaal voordeel bestaat al niet eens meer. Hij pakt dus 5,2% rendement aflopend naar 4,2% in 2014.

 

Zonder durfkapitaal: 5% rendement + 2% van de winst.

 

Bij kwijtschelding zal het niet gaan om schenkbelasting maar om winst in jouw onderneming. De onderneming hoeft immers een schuld deels niet te voldoen, zodat het gaat om ondernemingswinst en niet om schenking aan een privé persoon.

 

De overeenkomst registreren (ook als deze onderhands is) is nergens voor nodig. De fiscus ziet de geldlening vanzelf in jouw IB aangifte als ondernemer. Als ze die in willen zien, dan vragen ze die vanzelf wel bij je op.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Super, nu is alles duidelijk! Ontzettend bedankt voor je info Joost!

 

Door de nieuwe wetgeving kan ik wel concluderen dat we niet ingewikkeld hoeven te doen om de lening aan de fiscale eisen te laten voldoen voor durfkapitaal. Een gewone lening is voor ons eigenlijk aantrekkelijker.

 

Toch jammer dat ze het hebben aangepast, als startende ondernemer is het lastig de financiering bij de bank te krijgen en nu maken ze het ook lastiger om een investeerder te krijgen.. Maar gelukkig heb ik iemand gevonden die gewoon heel enthousiast is.

 

Nu nog de handtekening ;)

 

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 287 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.