• 0

doorschuiven auto uit de zaak naar prive

Beste,

Bedoeling is om zakelijke auto (voor BTW en IB) door te schuiven naar privé.

Situatie nu:

1 privé auto

1 zakelijke auto.

De privé auto wordt ingeruild op een nieuwe zakelijke auto. De huidige (oude) zakelijke auto wordt doorgeschoven naar privé.

Wat zijn de gevolgen voor IB en BTW?

Met welke waarde moet ik rekenen? (waar zou ik die waarde kunnen vinden, gaat dan met name om de waarde van de zakelijke auto die naar privé overgebracht moet worden, voor IB en BTW)

Alvast bedankt,

John

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

• 0

Nieuwkoop met inruil is toegestaan door de belastingdienst. Of dit samen mag met doorschuiven zakelijke auto naar privé, weet ik niet. Wellicht met toestemming. Ik neem aan je hebt een EMZ.

Indien wel dan zie ik het als volgt:

1.   Zakelijke auto naar privé

Ligt eraan wat de etikettering is : Zie dit

A)   BTW auto? Dan auto privé overnemen met btw belast. Boekwaarde (+btw) prive in zaak storten. BTW zakelijk afdragen.

B)   Marge auto ? (geen BTW afgedragen bij zakelijke inbreng) dan BTW vrij. Boekwaarde privé in zaak storten.

2.   Privé auto naar zakelijk:

Auto inruilen bij aanschaf nieuwe auto en nieuwe auto op zakelijk zetten. Factuur naar bedrijf.

Nieuwe auto zal met BTW gaan, dan beslissen of je BTW saldo op de factuur verrekend met voorbelasting.

Inruilwaarde privé auto wordt privé storting in zaak. Dit verhoogd eind vermogen, dus hogere IB.

Restant (nieuwprijs – inruilwaarde) betaald met zakelijke bank (factuur bedrag), verlaagd IB .

Nieuwprijs auto boeken bij inventaris auto. Verhoogd eind vermogen. Dus verhoogd IB.

• 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik kan me zo voorstellen dat de dealer zorgt voor een taxatierapport van de auto. Daarbij kan hij ook voor jou uitzoeken hoeveel rest-BPM er op dat moment is, zodat je ook weet hoeveel BTW je af moet dragen voor de overdracht naar privé.

#ICT #Legal #manufacturing #sustainability

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar