• 0

Advies gevraagd mbt. meest geschikte constructie rechtspersonen

Aangezien ik het lastig vind een balans te vinden tussen leesbaarheid en het vermelden van relevante details, heb ik twee versies gemaakt:

 

Korte versie:

Ik ben in 2009 ‘Bedrijf A’ als eenmanszaak gestart, waarmee ik een softwarepakket heb laten ontwikkelen welke nog gelanceerd moet worden (aldus nog geen inkomsten).

 

In 12-2010 hebben m’n vriendin en ik besloten samen IT projecten te gaan ontwikkelen onder de naam ‘Bedrijf B’ (waarbij we alles 50-50 verdelen), welke nog niet ingeschreven is bij de KvK. De projecten hebben niets met elkaar te maken op het feit na dat wij ze ontwikkelen. ‘Bedrijf A’ blijft 100% mijn eigendom.

 

Alle projecten (ook ‘Bedrijf A’) zijn internationaal van aard en niet op Nederland gericht. Wij weten niet zeker of we in Nederland blijven. De servers hangen momenteel in een datacentrum in Haarlem, maar kunnen verplaatst worden.

 

We willen uiteindelijk naar rechtspersonen toe werken met beperkte aansprakelijkheid en vragen ons af wat voor structuur we het beste kunnen nastreven.

 

 

Lange versie:

In 2009 ben ik een eenmanszaak (‘Bedrijf-A’) gestart waarmee ik een softwarepakket heb laten ontwikkelen welke over 2 maanden gelanceerd zal worden (en waarna dus ook eindelijk inkomsten gegenereerd zullen worden).

 

Nadat mijn vriendin afgelopen zomer als psychologe afgestudeerd is, heeft ze veel meegewerkt aan Bedrijf-A. In december 2010 hebben we besloten dat de samenwerking zo goed bevalt dat zij niet als psychologe zal gaan werken, maar dat we samen IT projecten gaan ontwikkelen.

 

Om dit wat tastbaarder te maken hebben we hiervoor de naam van Bedrijf-B bedacht, een bedrijf waarmee we in de toekomst samen projecten gaan ontwikkelen en waarvan het eigendom bij 50% van elk van ons zal komen te liggen. Bedrijf-A valt hier buiten en is 100% mijn eigendom.

 

Mijn vriendin wou Bedrijf-B graag inschrijven bij de KvK om het geheel tastbaarder te maken, maar dit is tot op heden niet gebeurd omdat ik geen reden zag dit te doen. Bedrijf-B zal in de nabije toekomst geen inkomsten genereren, aangezien Bedrijf-A tot lancering de volledige aandacht heeft. Daarnaast levert het inschrijven als VoF naar mijn mening ook geen enkel voordel welke ik niet reeds met de eenmanszaak Bedrijf-A geniet. Daarnaast zijn er naar mijn mening wel lasten als een dubbele administratie en dergelijke.

 

Met Bedrijf-B willen we verschillende projecten ontwikkelen die niet de naam van Bedrijf-B zullen dragen, maar elk afzonderlijke namen zullen hebben. Of we hier afzonderlijke bedrijven voor oprichten of dit uit naam van Bedrijf-B doen, hebben we ons nog niet in verdiept.

 

Alle projecten zijn internationaal van aard, waarbij we ons niet richten op Nederland als markt.

Wel weet ik dat we zo snel mogelijk naar rechtspersonen toe willen welke aansprakelijkheid uitsluiten (voor zover dit mogelijk is uiteraard).

 

Nou de hamvraag:

Naar wat voor constructie/structuur kunnen we het beste toewerken voor elk van de bedrijven hoe kunnen we de onderlinge verhoudingen van deze bedrijven het beste regelen (in het geval dat voor ieder project een apart bedrijf gestart zal worden)?

 

Zijn wellicht buitenlandse rechtspersonen een geschiktere optie en zo ja welke? We vertrekken na lancering zo snel mogelijk naar Bali, aangezien het daar een stuk goedkoper wonen is dan Nederland (en misschien wat lekkerder weer?), met als doel daar een x-aantal maanden te blijven totdat een aantal zaken met betrekking tot Bedrijf-A uitgekristalliseerd zijn en de COO (medewerker in de Fillipijnen) zelfstandig de reguliere werkzaamheden kan verrichten. Hierna willen we de wereld om en waar we uiteindelijk zullen neerstrijken zijn we het nog niet over eens. We houden de mogelijkheid open dat dit niet Nederland zal zijn open. Dan zou het enige wat ons direct aan Nederland bindt, de twee servers die in een datacentrum in Haarlem hangen zijn, maar die zijn zonder al te veel moeite te verplaatsen. Heeft het dan wellicht zin om naar rechtspersonen van andere landen (al dan niet in de Europese Unie) te kijken? En zo ja, heeft iemand hier wellicht ervaring mee, want dat is weer een volledig nieuw kennisgebied denk ik. Ter info; ik heb de Nederlandse en mijn vriendin de Canadese nationaliteit.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
We willen uiteindelijk naar rechtspersonen toe werken met beperkte aansprakelijkheid en vragen ons af wat voor structuur we het beste kunnen nastreven.

 

Dan word het volgens mij al snel een BV of LTD , als het internationaal is zou ik iets sneller voor een LTD kiezen, echter moet je wel kijken naar een betrouwbare partij die het e.e.a kan regelen (als je zoekt op LTD's kan je hier het meer over vinden).

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor antwoord kakafoon.

 

En hoe zou ik de verhoudingen tussen deze LTD's het beste kunnen regelen?

 

Voor alles een aparte LTD oprichten (voor Bedrijf-A, Bedrijf-B en elk project welke zal voortvloeien uit Bedrijf-B)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 89 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.