• 0

Inkomsten belasting 2010 Wie kan mij op weg helpen?

Goedemiddag,

 

Omdat ik het graag zelf wil doen, probeer ik de aangifte inkomstenbelasting voor de webwinkel van mijn vrouw in te vullen. Ik loop echter tegen een tweetal punten aan in het programma van de belastingdienst.

Ik heb soortgelijke vragen al eerder gezien, maar kom er nog steeds niet helemaal uit.

 

1) Het deel van de activa en passiva:

Activa= Inventaris+voorraad+openstaande debiteuren+btw+bank

Passiva=privestortingen+crediteuren+verlies

 

In ieder geval krijg ik het niet kloppend:

Activa=79 (inventaris)+3724 (voorraad)+51 (deb)+297 (te ontvangen btw) +479 (bank)=€4630

Passiva=4055 (alle stortingen in 2010) + 693 (crediteuren) -4842 (resultaat winst verlies)= - €94

 

Wat moet ik nu precies waar invullen? Ik doe waarschijnlijk iets fout.

 

2) Ik moet zelf apart aangifte inkomstenbelasting doen, maar we hebben gezamelijk een koopwoning. Maandelijks krijg ik een bedrag terug van de belastingdienst (voorlopige teruggaaf).

 

In welke aangifte geef ik dat nu op? In beide aangiften moet ik de eigen woning opgeven en kan ik een voorlopige teruggaaf in vullen. Voorheen deden wij samen aangifte en was dit niet aan de orde.

 

Ik weet dat ik misschien beter een expert in de hand kan nemen en gaa dat volgend jaar ook zeker doen. Op dit moment zit dat er even niet in.

 

Alvast bedankt voor de hulp of tips.

 

Groeten,

 

Robin

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

19 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Activa=79 (inventaris)+3724 (voorraad)+51 (deb)+297 (te ontvangen btw) +479 (bank)=€4630

Passiva=4055 (alle stortingen in 2010) + 693 (crediteuren) -4842 (resultaat winst verlies)= - €94

 

Wat moet ik nu precies waar invullen? Ik doe waarschijnlijk iets fout.

 

 

Zal proberen je te helpen, ben geen ster maar doe het ook altijd zelf en weet hoe lastig het kan zijn....

 

Inventaris zet je bij Materiele vaste Activa, dan bij overige.

Voorraad > activa voorraad

Debiteuren > vorderingen > handelsdebiteuren

BTW te ontvangen > vorderingen > vordering omzetbelasting

Banksaldo > Liquide middelen

 

Crediteuren > kortlopende schulden > schulden leveranciers handelskredieten

 

Bedoel je met alle stortingen 2010 de bedragen die je naar het bedrijf hebt gestort vanuit prive?

deze optie aanvinken bij box 1 winst uit onderneming "prive stortingen". Bij de volgende stap kan je dit invullen.

 

De activa/passiva moet gelijk zijn en trek je recht door bij passiva > ondernemingsvermorgen > eigen vermogen in te vullen.

 

Ik kom uit op fiscale winstberekening van -119, wellicht heb ik niet alle gegevens...

Misschien kan een ander forum lid bovenstaand even checken ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Je hebt gelijk. Er klopt er het een en ander niet. Dit is terug te zien op de periode balans van 2010.

 

Ik heb bijvoorbeeld facturen in de boekhouding staan die ik voor de start van het bedrijf vanuit prive betaald heb. Deze kan ik dan niet wegboeken. Dat resulteerd in een aantal openstaande posten.

 

Wij hebben bezoek gehad van de belastingdienst (schijnt standaard te zijn) en zij vertelde ons dat we deze facturen gewoon konden inboeken vanwege de BTW.

 

Kan ik dit op de een of andere manier rechtzetten?

 

Alvast bedankt voor je tijd.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik eruit ben.

 

Ik heb de factuur gewoon ingboekt onder inkopen. Daarna in het dagboek memoriaal de factuur op de eerste regel gezet en deze op de tweede regel weggeboekt op Prive storting. Zie bijlage.

 

Is dat juist?

 

Verder heb ik nog 1 probleem waar ik niet helemaal uitkom. Dit heeft te maken met Google Adwords facturen. Ik heb bijvoorbeeld in de maand oktober een factuur gekregen van 130 euro. Deze factuur komt achteraf, maar de bedragen zijn al in delen van de bank afgeschreven.

 

Hoe boek ik deze factuur weg? Ik gebruik het pakket snelstart.

Snelstart.thumb.png.b418a3aa88e6ff2e20cd67c03f6b53cc.png

Link naar reactie
  • 0

Als je de factuur krijgt boek je Kosten debet en crediteuren credit. (in Snelstart dus gewoon via het inkoopboek wegboeken tegen 4500 reclamekosten oid)

 

Bij het inboeken van de bank boek je een betaling tegen op het factuurnummer en als hij afbetaald is staat hij niet meer op openstaande inkoopfacturen.

 

De rekening privé storting gebruik je dus niet, heb je de facturen privé betaald dan adviseer ik je die dingen gescheiden te houden. Zakelijke dingen van de zakelijke rekening en privé dingen van de privé rekening. Zo voorkom je onnodig veel nadenkwerk en fouten.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien begrijp ik het verkeerd, maar dit zijn inkopen geweest voor de voorraad.

Dit is gebeurd voordat het bedrijf officieel van start ging. Ik had op dat moment nog geen zakelijke rekening.

 

Het zijn dus zakelijke dingen die ik voorgeschoten heb van de prive rekening.

 

Nog even over de Adwords facturen. De facturen heb ik gezet op 4530 reclame kosten. Het enige dat ik niet weg krijg zijn de openstaande posten in snelstart. Dit omdat er meerdere afschrijvingen van de bank zijn die horen bij een factuur.

Link naar reactie
  • 0

Ik refereerde ook naar Google Adwords.

 

Bij een bankboeking kan je voor het factuurnummer kiezen die je hebt ingeboekt via het inkoopboek. Dit kan zovaak als je wilt ookal wordt hij dan negatief.

 

Als je hem privé betaald heb kan je hem gewoon afboeken op crediteuren. (in memoriaal factuur debet privéstorting 622 credit)

Link naar reactie
  • 0

Inkopen voorafgaand aan de start en nu nog google adwords?! Ik durf er vergif op in te nemen dat dan ook de BTW aangiftes niet kloppen (aangegeven had moeten worden mbt google diensten verworven in de EU en gelijk aftrek voorbelasting).

 

Ik vrees dat je echt alle cijfers open moet zetten hier willen we dit kunnen rechttrekken. Of schakel een adviseur of boekhouder in!

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

De inkopen voor de start zijn ingevoerd in de boekhouding en meegenomen in de BTW aangifte.

 

De Google Adwords zijn BTW vrij en hebben daarom geen invloed op de BTW aangifte. Kan ik niet gewoon de afschrijvingen op de banlk direct aan reclame kosten weg boeken. Dan heb ik die facturen niet nodig.

 

Welke gegevens zou je willen zien om een goed oordeel te kunnen maken? Welke uitdraai kan ik hiervoor het beste maken?

 

Groeten,

Robin

Link naar reactie
  • 0

(aangegeven had moeten worden mbt google diensten verworven in de EU en gelijk aftrek voorbelasting).

Dat is niet hetzelfde als:

De Google Adwords zijn BTW vrij en hebben daarom geen invloed op de BTW aangifte.

 

Vandaar de opmerking van Joost. Google Adwords is immers niet vrijgesteld, maar verlegd.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

 

De Google Adwords zijn BTW vrij en hebben daarom geen invloed op de BTW aangifte. Kan ik niet gewoon de afschrijvingen op de banlk direct aan reclame kosten weg boeken. Dan heb ik die facturen niet nodig.

 

Dag Robin

 

Dat is nu juist de misvatting. Die kosten zijn in het geheel niet BTW vrij. Je moet ze opgeven als zogenaamde intracommunautaire verwerving en vervolgens de BTW daarop (19%) weer aftrekken als voorbelasting. Daar hoort ook een opgave ICP bij!

 

Om je balans sluitend te maken, is gewoon inzage vereist in alle transacties die je geboekt hebt en de bijbehorende bankafschriften. Daarnaast is een winst- en verliesrekening noodzakelijk om te bezien of de winstbepaling wel juist is.

 

Dat zijn waarschijnlijk geen zaken die je zo even op het forum wilt plaatsen, vandaar mijn opmerking mbt hulp zoeken.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Dat heb ik dus ook gedaan als intracommunautaire verwerving en vervolgens de BTW daarop (19%) weer aftrekken als voorbelasting. Dit is dus goed gegaan.Ik moet alleen kijken hoe ik in snelstart meerdere bankafschrijvingen kan wegboeken op een factuur. Een factuur is dus opgebouwd uit verschillende afschrijvingen.

 

Dan heb ik nog een vraag en dan kom ik er verder wel uit of ik zoek hulp.

 

Waar bestaat het eigen vermogen nou precies uit.

- is dat het negatief resultaat van de velies/winst rekening

- of zijn dat de prive stortingen.

 

Ik kan aan de passiva kant toch geen negatief bedrag kijgen?

 

Groeten,

Robin

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.