• 0

Vastgoed beheer bedrijf huren in het resultaat of over balans

Beste mensen,

Ik leidt samen met mijn broer een vof waarbij wij het vastgoed beheren van mijn vader.

De panden staan niet op de balans/ geen eigendom

Stuur maandelijks factuur voor de huur vooraf ( huren zijn ex btw)

Mijn vraag is of het juist is dat de gefactureerde huren over het resultaat lopen?

De gefactureerde huur als omzet en afdracht huren aan klant(vader) als kostprijs verkopen verschil is 5% provisie. Of moet dit slecht via de balans lopen en enkel de 5 % provisie via het resultaat lopen?

Doordat we maandelijks factureren (staat ook factuur op) is het aannemelijk dat dit moet worden meegenomen in het resultaat. mijn tweede vraag is kan je een factuur sturen en dit vervolgens niet meenemen in het resultaat of moet je het woordje factuur veranderen in afrekening of iets dergelijks.

Alvast bedankt,

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dat ligt eraan wat je doet:

- je huurt de panden van je vader en verhuurt deze onder. Je loopt zelf het leegstandsrisico en crediteurenrisico; of

- je bemiddelt bij de verhuur door je vader. Hij loopt het leegstandsrisico en het crediteurenrisico. De bemiddelingsdienst is onderworpen aan 19% btw.

Het klinkt als het laatste, maar dan moet je dus wel even opletten of je de btw juist verwerkt. Bij belast gebruikt vastgoed hoeft die btw geen probleem te zijn, omdat die dan kan worden teruggevraagd indien is geopteerd voor btw-belaste verhuur. Gebruikt de uiteindelijke gebruiker het pand niet voor ten minste 90% met btw belaste prestaties, dan is de btw wel degelijk een kostenpost voor je vader.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het is inderdaat het laatste, btw wordt enkel berekend over de 5% provisie, dit is de toegevoegde waarde van de geleverde dienst. Dit is het probleem ook niet. ( deze btw wordt ook afgedragen en of verrekend)

Mijn vraag is of de huren die wij inrekening brengen middels faktureren via het resultaat moeten lopen of enkel via de balans. ?

Waarbij ik fakturen stuur vanuit de vof? en ik de conclusie trek dat gefactureerde bedragen gelijk is aan opbrengst verkopen/omzet ( oftwel in de W&V terechtkomt)

Dus mijn vraag is ook kan ik de huren faktureren en dit buiten het resultaat laten en opnemen in de balans als

''nog te ontvangen huren''

aan ''nog te betalen huren''

dit lijkt me minder waarschijnlijk

Beter lijkt mij

Geen faktuur met het woord ''faktuur'' faktureren maar het woord faktuur veranderen in afrekening o.i.d

geen factuur = geen omzet = niet in resultaat= wel verplichting ? dus via balans?

• 0

In feite creeer je een balansrekening "Rekening courant derden"

Als de huurder de huur overmaakt, boek je op die rekening.

Als je de huur minus provisie overmaakt (of als je de factuur inzake jullie bemiddeling opstelt) boek je af op deze rekening, zodat deze uiteindelijk glad loopt.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar