• 0

Marges kleding - webwinkels en fysieke winkels

Op dit moment ben ik druk bezig een nieuw merk op te zetten voor babykleding, ik wordt dus producent/groothandel. De kleding zal verkocht worden in winkels, webshops van anderen en mijn eigen webshop.

 

Nu ben ik druk aan het stoeien met de marges. Ik weet dat winkeliers graag een marge aanhouden van 2.3

Als ik zelf een marge aanhoud van 2, (dus 2 keer de inkoopprijs) en de winkelier doet dit nog x 2.3, dan wordt de verkoopprijs extreem hoog.

Dus ben ik van plan ook mijn eigen webshop te beginnen, hier verdien ik dan een veel hogere marge om de marge van de winkels te kunnen compenseren. En dus uiteindelijk toch een aantrekkelijke adviesverkoopprijs te kunnen halen.

 

Ik heb al een mooie rekensom gemaakt met wat ik wil dat een product gaat kosten en dan het break even point berekent voor de verhoudingen verkoop in winkels en verkoop in eigen webshop. Maar dan zijn er natuurlijke ook nog de externe webshops (dus niet die van mijn merk zelf) die eventueel mijn collectie gaan verkopen.

 

Weet iemand wat webhops voor marge aanhouden? Is dit ook 2.3 zoals winkels of ligt dit lager? Zij hebben natuurlijk veel minder onkosten dan een fysieke winkel.

 

Alvast bedankt,

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De gedachtengang dat webwinkels jouw kledingmerk goedkoper mogen aanbieden dan de reguliere detailhandel is fout, op deze wijze zal geen winkel jouw kledingmerk in zijn schappen willen hebben.

 

Overigens was de gemiddelde marge op kinderkleding in 2009; 42% bruto.

RetailAnalist en Adviseur Detailhandel | Zet winkels ( weer) op de rails.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie!

 

Dat begrijp ik helemaal, zo bedoelde ik het eigenlijk ook niet.

 

Stel dat een bepaald kledingstuk mij inkoop €4,- kost en ik wil dat het in de winkel komt voor €12,- er van uitgaande dat de winkelier een marge hanteert van minmaal 2.3 dan wordt de berekening als volgt:

 

Mijn inkoop €4,-

Mijn marge 1.25 = €5,- verkoop aan winkelier

Marge winkelier 2.4 = verkoopprijs winkel €12,-

 

Nou kan ik zelf natuurlijk niet genoeg omzet draaien met een marge van 1.25 maar ik ga ook een eigen webwinkel van het merk beginnen. Dus daar kom ik op het volgende uit:

Mijn €4,- inkoop

Mijn marge 3 = €12,- in mijn webshop.

 

Als ik dan 57% in winkels verkoop en 43% in mijn eigen webshop kom ik gemiddeld voor mijzelf uit op een marge van ongeveer 2. En dat zou toch mooi zijn.

 

Nu is er nog een derde kanaal, webshops van andere partijen. En daar gaat mijn vraag dus over, welke marge kan ik naar hun toe hanteren, verwacht een webshop het ook met een marge van 2.4 te verkopen of ligt dat lager (ivm minder kosten dan een fysieke winkel)?

 

De uiteindelijke verkoopprijs moet dus overal hetzelfde zijn, eigen webshop, winkels en externe webshops.

Ik kan me namelijk voorstellen dat ik bijvoorbeeld voor een externe webshop het volgende doe:

Mijn inkoop €4,-

Mijn marge 1.6 = €6,40 verkoop aan webshop

Marge webshop 1.87 = verkoopprijs webshop €12,-

 

Maar hoe is dat in de praktijk? Hanteer je voor iedereen dezelfde inkoopprijs, dus voor winkels en webshops? Of kan je daarvoor andere prijzen berekenen?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes Maaike

 

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Als groothandel/fabrikant hou je doorgaans ook rekening met andere variabelen, bijvoorbeeld:

- jaarvolume, bijvoorbeeld 1.000 euro inkoop (A) t.o.v. 10.000 euro inkoop (B)

- aantal orders/ordergrootte, voorbeeld 20 orders van 50 euro © of 10 orders van 1.000 euro (D).

 

Je type B/D klanten zullen normaal gesproken betere condities willen/krijgen dan type A/C.

 

Ja, je maakt dus onderscheid in inkoopprijzen voor je klanten. Heel gebruikelijk.

Link naar reactie
  • 0

Dag Maaike,

 

Er viel mij iets op in jouw verhaal:

 

Mijn inkoop €4,-

Mijn marge 1.25 = €5,- verkoop aan winkelier

Marge winkelier 2.4 = verkoopprijs winkel €12,-

 

 

Jij geeft hier aan dat de winkelier een marge hanteert van 2,4. Dit is juist, maar het is geen marge. Het is de berekening van de verkoopprijs. De marge is 2 (2 x € 5,00 = € 10,00) en voor zijn verkoopprijs gaat daar nog eens 19% BTW over heen (dan kom je uit op € 12,00). Voor de winstberekening is dus de marge 2 relevant. Ik ga ervan uit dat jouw € 5,00 ook zonder BTW is.

 

 

Nou kan ik zelf natuurlijk niet genoeg omzet draaien met een marge van 1.25 maar ik ga ook een eigen webwinkel van het merk beginnen. Dus daar kom ik op het volgende uit:

Mijn €4,- inkoop

Mijn marge 3 = €12,- in mijn webshop.

 

 

Jouw marge is hier dus 2,5 en niet 3.

 

 

De uiteindelijke verkoopprijs moet dus overal hetzelfde zijn, eigen webshop, winkels en externe webshops.

Ik kan me namelijk voorstellen dat ik bijvoorbeeld voor een externe webshop het volgende doe:

Mijn inkoop €4,-

Mijn marge 1.6 = €6,40 verkoop aan webshop

Marge webshop 1.87 = verkoopprijs webshop €12,-

 

 

Zelfde verhaal, verkoopprijs is € 12,00 incl. BTW, dus netto prijs is € 10,00. De marge van de webshop wordt dan 1,56.

 

 

Dit is natuurlijk wel heel relevant voor jouw calculaties.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Dennis,

 

Bedankt voor de aanvulling! Dat ik daar niet bij stil heb gestaan zeg... dat maakt inderdaad wel een aardig verschil!

 

Ik ga maar weer even opnieuw aan het rekenen..

 

Maar dan rest nog steeds de vraag of het gebruikelijk is dat je voor winkeliers een grotere marge laat t.o.v. de uiteindelijke verkoopprijs dan voor alleen webwinkels.

 

Groetjes Maaike

Druk bezig mijn eigen bedrijfje op te zetten...

Link naar reactie
  • 0

Misschien een aardig idee om een boekje over channelmanagement te gaan lezen? (of iets nederlands over distributiekanalen?)

 

Bij een winkel zul je bijvoorbeeld doorgaans meer marge moeten geven omdat zijn pand simpelweg niet van elastiek is. Als een verkoopruimte 100m2 is zal een winkelier dus voor zijn assortimentskeuze met een groot aantal factoren rekening houden. Ook zal een winkelier een product op voorraad moeten nemen. (fysiek en meestal ook financieel)

 

Een webshop rekent met andere factoren. De verkoopruimte van een webshop is "oneindig". Daarnaast nemen sommige webshops het product zowel fysiek als financieel niet op voorraad (bv dropshipping of pas inkopen als het verkocht is).

 

Maar eigenlijk spreken we in dit onderwerp te vroeg over prijs. Eerst zouden we moeten weten wat je strategie is. Hoe wil je je merk profileren/positioneren? (Mischien moet je inkoop wel maal 7, of kun je beter gebruik maken van prijszetting "een slabbertje van Dolce & Gabbana kost 99,95")

Link naar reactie
  • 0

Op zich heeft een webshop ook gewoon personeel nodig en een stenen winkel heeft ook marketingkosten dus het is niet zo dat de personeelskosten van een stenen winkel weggestreept worden tegen de marketingkosten van een webwinkel.

 

@TS houdt ook rekening mee dat jij als het goed is grotere aantallen gaat draaien en je marge dus relatief kleiner zou moeten kunnen zijn dan de marge van de retailer.

Link naar reactie
  • 0

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe groot je webshop is. Of je wel of geen personeel nodig hebt. En ik denk toch dat voor een online winkel en zeker met haar product veel extra geld in marketing gaat zitten. Het is zeker niet de eerste en laatste webwinkel in kinderkleding.

Link naar reactie
  • 0

Hai Maaike,

 

Even vanuit het oogpunt van een webwinkelier. Kleding moet bij ons minimaal 2 x de inkoopprijs opbrengen, normaal ongeveer 2,2. Dit is inclusief btw. Dus 5 euro inkoop is 10 euro verkoop waar dus 2 euro btw vanaf gaat en dus houden we 3 euro over.

 

Daarnaast een paar andere opmerkingen: ik ben zelf als webwinkelier helemaal niet blij met leveranciers die met mij gaan concurreren door ook zelf een winkel te hebben online. Natuurlijk heb je in het begin nog onvoldoende verkooppunten en dan is het nog acceptabel maar op een gegeven moment zul je naar mijn mening de keuze moeten gaan maken. Daar komt bij dat je als leverancier dan in ieder geval geen specifieke acties moet gaan doen die het voor webwinkeliers oninteressant maken om jouw product op te nemen.

 

Als voorbeeld: nieuw merk kleding, wil graag in onze winkel verkocht worden en heeft zelf op site een actie voor gratis verzenden plus een introductiekorting. Oftewel, klant heeft geen enkele motivatie om bij mij te kopen want krijgt én korting én hoeft ook geen verzendkosten te betalen. Als er nog sprake is van verzendkosten dan zouden klanten ervoor kunnen kiezen om bij mij te kopen omdat ze nog meer producten nodig hebben en de korting niet opweegt tegen de verzendkosten etc.

 

Maar voor mij als webwinkelier werkt dat niet prettig. Online is alles zo enorm goed vergelijkbaar.

 

Hoop dat je hiermee kunt en ben benieuwd naar je plannen!

 

Groeten, Manon

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Op 14-3-2011 om 13:39, Maaike S zei:

Beste Maaike,

 

Dit topic is redelijk oud. Ik kwam het tegen via google. Heb je nog nuttige kennis nodig? Of is dit al passe voor jou?

 

Ik hoor het wel

 

Peter Jongeneel

aangepast door Hans van den Bergh
Contactgegevens verwijderd, topic wegens ouderdom gesloten.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 317 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.