• 0

Hoeveel verdient een franchisegever?

Ik ben voornamelijk gewoon benieuwd. Concept A: Vraagt 7% van de omzet. De omzet varieert tussen de 300 en 500k.

Als we uitgaan van 400k is de fee 28k Wat blijft er gemiddeld van die 28k over? Wat wordt er geinversteerd in het bedrijf?

 

Iemand ideeen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet jij het antwoord niet? Veel verder zal ik niet komen als ik nu geen interesse in franchise heb. Vraag het me sterk af wat de franchise gever nu nog allemaal voor kosten gaat maken van die 28.000 en wat dan uiteindelijk zijn verdienmodel is en wat voor inspanning hij daarvoor moet leveren.

Link naar reactie
  • 0

Precies, dus als je die gaat uitrekenen dan weet je wat Concept A aan kosten heeft. Dan is het nog een kwestie van bedenken hoeveel franchise nemers Concept A heeft en wat die zelf moeten investeren in het bedrijf en/of het concept, en dan weet je wat de franchisegever van Concept A zou over zou kunnen houden.

 

Wij kunnen niet in een glazen bol kijken en vertellen wat Concept A gaat overhouden als zijn franchise nemers 7% van hun omzet afdragen..

Link naar reactie
  • 0

Precies, dus als je die gaat uitrekenen dan weet je wat Concept A aan kosten heeft. Dan is het nog een kwestie van bedenken hoeveel franchise nemers Concept A heeft en wat die zelf moeten investeren in het bedrijf en/of het concept, en dan weet je wat de franchisegever van Concept A zou over zou kunnen houden.

 

Wij kunnen niet in een glazen bol kijken en vertellen wat Concept A gaat overhouden als zijn franchise nemers 7% van hun omzet afdragen..

Nee dat snap ik. Ik ook niet. Wellicht was er iemand aanwezig met meer informatie (indicatie)

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Over welke franchisegever heb je het?

 

Ik denk namelijk niet dat er paragnosten actief zijn op het forum.

 

Je hebt het mis. Starterscoach is er een......

 

;)

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

Nou, zoek hun nettowinst en omzet en je weet hoeveel procent ze overhouden.

 

Domino's pizza heeft een nettowinstpercentage van ca 6% bijvoorbeeld. Gewoon openbare info.

 

Veel verder kan ik je er in ieder geval niet mee helpen, en ik denk niemand hier eigenlijk

 

Beetje hetzelfde als vragen "Hoeveel verdient een bedrijf"

Link naar reactie
  • 0

Ja precies. Die cijfers ken ik inderdaad. Wil graag weten wat er van die 7% nou netto overblijft en welke inspanningen daar gedaan worden. Heb al eens een aantal formules benaderd, maar die geven op voorhand natuurlijk niets weg. Ik dacht misschien is er iemand hier met ervaring daarover.

Link naar reactie
  • 0

Domino's pizza heeft een nettowinstpercentage van ca 6% bijvoorbeeld.

 

Wil graag weten wat er van die 7% nou netto overblijft

 

??? Van een nettowinst van 6% hou je netto 6% over

 

Wat ze je bieden als franchisenemer is verschillend. De een regelt het vastgoed voor je en de ander niet, de een doet de inkoop verplicht centraal en verdient eraan, de ander geeft je ruimte voor een stukje eigen assortiment.

 

Zoals ik al zei: ieder bedrijf is verschillend en iedere franchiseformule ook.

 

Frans

Link naar reactie
  • 0

Ze vragen een aantal procenten van de omzet van de franchisenemer. Maar daarmee zijn ze er nog niet. Want de franchisegever dient een totaalpakket aan. Nu was mijn vraag wat houden ze uiteindelijk dan nog over. De kosten van marketing, ondersteuning, administratie moet daar nog van af natuurlijk

Link naar reactie
  • 0

...dat hangt ook helemaal af van de formule en de opzet van de organisatie.

In de startfase zal de franchisegever meer opstartkosten hebben, en na een aantal jaren zal dat verschuiven naar marketingkosten.

Dus de vraag van wat ze er netto aan over houden is een losse flodder zonder dat je meer weet over hoe de achterliggende organisatie is opgebouwd. (overigens zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die een rol spelen).

 

Zoek eerst eens uit wat je zou willen en hoe je dat gaat structureren en kijk dan nog eens naar het kostenplaatje,

gaandeweg dit ontwerpproces zal je vanzelf gaan ontdekken wat er overblijft.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

...dat hangt ook helemaal af van de formule en de opzet van de organisatie.

In de startfase zal de franchisegever meer opstartkosten hebben, en na een aantal jaren zal dat verschuiven naar marketingkosten.

Dus de vraag van wat ze er netto aan over houden is een losse flodder zonder dat je meer weet over hoe de achterliggende organisatie is opgebouwd. (overigens zijn er natuurlijk nog veel meer factoren die een rol spelen).

 

Zoek eerst eens uit wat je zou willen en hoe je dat gaat structureren en kijk dan nog eens naar het kostenplaatje,

gaandeweg dit ontwerpproces zal je vanzelf gaan ontdekken wat er overblijft.

Dat klopt inderdaad.

Link naar reactie
  • 0

Wat is je vraag?

 

Als je als franchise-nemer wil beginnen, zoek een leuke formule die bij je past.

Vraag informatie, bepaal of het nog telkens bij je past en zet dan de volgende stap, vraag een contract op.

 

In dat contract staat vermeld, wat er van jou wordt verlangd maar ook wat jij van de franchise-gever mag verlangen.

 

Aan de hand van dat contract kun jij pas bepalen hoeveel geld je moet afstaan, en kun je inschatten hoeveel geld er voor de franchise-gever overblijft.

 

En als die franchise-gever zijn zaakjes zo goed georganiseerd heeft, dat jezelf aan het eind van het jaar een dikbelegde boterham hebt door gebruik te maken van zijn franchise-formule, wat voor zorg zal het jou dan zijn, hoeveel geld hij verdient.

 

Heb je hier al eens gekeken.

Dan weet je ook waarom er geen antwoord op je vraag te geven is.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is je vraag?

 

Als je als franchise-nemer wil beginnen, zoek een leuke formule die bij je past.

Vraag informatie, bepaal of het nog telkens bij je past en zet dan de volgende stap, vraag een contract op.

 

In dat contract staat vermeld, wat er van jou wordt verlangd maar ook wat jij van de franchise-gever mag verlangen.

 

Aan de hand van dat contract kun jij pas bepalen hoeveel geld je moet afstaan, en kun je inschatten hoeveel geld er voor de franchise-gever overblijft.

 

En als die franchise-gever zijn zaakjes zo goed georganiseerd heeft, dat jezelf aan het eind van het jaar een dikbelegde boterham hebt door gebruik te maken van zijn franchise-formule, wat voor zorg zal het jou dan zijn, hoeveel geld hij verdient.

 

Heb je hier al eens gekeken.

Dan weet je ook waarom er geen antwoord op je vraag te geven is.

 

 

Ik ben gewoon benieuwd naar de marges die overblijven voor een franchisegever. En ik maak me helemaal geen zorgen :P

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.