• 0

Waar nu verder? Even een zetje nodig

Beste HL leden,

 

Ik ben al jaren bezig met het ondernemerschap maar heb nog niks voortgebracht. Begin 2009 ben ik serieus bezig geweest met twee business plannen; één voor een webwinkel en de ander voor een B2B constructie binnen de theaterbranche. Uiteindelijk heb ik beide in de voorbereiding stop gezet omdat er te weinig business voor bleek te zijn. In de vroege zomer van 2010 heb ik de draad weer opgepakt en heb toen een zooi websites opgezet. De één na de ander liet ik weer verdwijnen na tegenvallende resultaten. In die zelfde periode heb ik, heel naïef, loondienst afgezworen dus toen het (spaar)geld op was viel de realiteit vies tegen...moest weer langs het uitzendbureau.

 

Momenteel heb ik een nieuwssite voor de Amerikaanse markt. De bezoekersaantallen bevallen mij prima en heb intussen een hoop ervaring opgedaan met SEO, websites bouwen etc. Met deze site verdien ik vrijwel niets maar dat dit een langetermijn project zou zijn was mij al bekend.

 

Het is al vaker gezegd: "Het enige wat jouw succes in de weg staat ben jij".

Wat mij vooral lijkt te beperken is het feit dat ik snel afgeleid ben. Wanneer ik erg gepassioneerd en gedreven ben werk ik makkelijk 14 uur op een dag door. Zodra het allemaal wat minder 'aantrekkelijk' lijkt, sla ik impulsief een andere weg in.

 

Desondanks is het voor mijzelf duidelijk geworden dat ondernemen mijn roeping is. Ik vind het tot nu toe het leukste dat er is. De verantwoordelijkheid, op jezelf aangewezen zijn, de onafhankelijkheid, de risico's en het creatieve aspect.

 

Mijns inziens is het internet een bron van mogelijkheden en een 100% online (dus geen voorraden of andere offline activiteiten) is wat ik het liefst zou doen. Ik heb een aantal hele goede ideeën waarvaan ik zeker weet dat zij, mist goed uitgevoerd, tot een mooie, vruchtbare business kunnen leiden.

 

Maar wat doe ik nu? Bouw ik morgen vroeg de website om zo rustig aan te beginnen? Doe ik marktonderzoek en optimaliseer ik het verdienmodel? Ga ik aan mezelf werken om deze slechte 'snel afgeleid' eigenschap (die naar alle waarschijnlijkheid door een lichte vorm van autisme komt) te verminden? Zou ik het allemaal te snel willen doen? Ik baal er verschrikkelijk van dat ik van mijn ondernemings activiteiten nog niet rond kan komen. Hoewel ik blij ben met de lering die ik uit mijn fouten kan trekken.

 

-----------------------------

 

Vandaag heb ik een aantal punten neergezet waar ik graag van uit wil gaan:

 

Wat wil ik uit onderneming halen:

 

-   Geen loondienst afhankelijkheid (ofwel rond van kunnen komen, modaal).

-   Plezier in activiteiten

-   Zichtbaar resultaat, groei meemaken

-   Vrijheid in tijd en beweging (m.a.w. indien weg wil, zaak kan mee in vorm van laptop zonder negatieve gevolgen) = Geen fysieke gebondenheid.

 

 

Wat verwacht de ondeneming van mij:

 

-   Inzet

-   Doorzettingsvermogen

-   Inzicht

-   Creativiteit

-   Snel kunnen schakelen, anticiperen, incasseren = situationeel juist inspringen / handelen.

 

 

SWOT (nog even zonder OT):

 

-   Creatief, slim, snel leren (van fouten), geen volger

-   Snel opgeven, snel afgeleid, impulsief.

 

-----------------------------

 

Ik ben erg benieuwd of iemand wat tips heeft voor mij. Ik zie mijzelf overigens niet als 'opgever', er zijn een heleboel dingen die ik heb doorgezet. Ik zit hiermee gewoon eventjes vast. Vooral gezien ik vlug een goede business in handen wil hebben verlies ik waarschijnlijk de realiteit uit ogen en tevens mijn geduld :P

 

Alvast erg bedankt voor de input.

 

Mvg,

Koen

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Koen,

 

Allereerst welkom en goed dat je dit hier neerzet zodat anderen je van advies kunnen voorzien. Ik zou als ik jou was een soort plan van aanpak maken. Op dit vel papier schrijf je de plannen die jij hebt die tevens ook financieel haalbaar zijn. Ik kan je eventueel hierbij helpen (schrik niet het is gratis ;) ). Ik ben namelijk ook iemand die erg impulsief handelt en zodoende snij je jezelf na een tijd zoals je inmiddels gemerkt hebt in de vingers. Het is daarom erg verstandig nu eens knopen door te hakken en te kiezen voor 1 a 2 websites c.q. webshops waarop je je gaat richten. De overige websites kunnen mits je tijd over hebt geupdate worden ;)

Link naar reactie
  • 0

* duidelijke keuze maken, liever 1 ding goed, als 4 half

* schrijf je beknopt plan op een kort a4tje

* heb je kapitaal nodig schrijf een ondernemingsplan en ga naar de bank

* schrijf je (eigen) doelstelling op en controleer die weekelijks/maandelijks

* werk met een agenda, wanneer ga je wat doen en vink dat af

* ga niet thuis werken, maar bijvoorbeeld in de bieb

 

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar. Goed dat jij je eigen zwakheden ziet en onderkent. Dan ben je eigenlijk al heel ver. Wat jij nodig hebt, hebben anderen al gezegd: focus, focus en nog eens focus. En een coach die jou geregeld vraagt wat je met je tijd gedaan hebt en hoe ver de business staat.

 

Succes! :)

]

Link naar reactie
  • 0

Geduld is een schone zaak!

Met name met sommige website-concepten moet je niet te hard van stapel lopen en niet direct grote massa's verwachten. Wil je snel veel goede bezoekers dan is dat continue hard werken aan marketing, promotie, ed., zonder gegarandeerde resultaten.

 

Mijn meest succesvolle website moet het hebben van bezoekers uit zoekmachines. Het eerste jaar waren dat er slechts enkelen per dag. Door regelmatig content toe te voegen en de site interessant te maken/houden werden dat er steeds meer en ging het van enkelen naar tientallen naar honderden en nu een paar duizend. De bezoekersaantallengrafiek kent pieken en dalen, maar de trend is nog steeds stijgend en dus ga ik door.

 

Meer bezoekers zorgde voor hogere inkomsten, maar helaas niet in dezelfde mate. Ook ik kan van die ene site nog niet rondkomen. Ik werk dus ook aan andere eigen sites en doe ook direct werk voor klanten. In rustige perioden doe ik meer aan de eigen sites en aan m'n grafieken zie ik dat sites waar ik meer tijd in steek het beter doen. Sites waar ik niets aan doe, bloeden dood en leveren in rap tempo minder op.

 

Ik kan ook makkelijk afgeleid zijn en het leuke aan ondernemen is dat je zelf kunt bepalen wat je doet. Echter, je wilt ook inkomsten en dat betekent dat je ook focus moet hebben. Jij hebt afwisseling nodig, jouw projecten hebben focus nodig.

Zelf begin ik daarom niet steeds aan nieuwe projecten, maar haal de afwisseling uit de nieuwe klanten. Als ik tijd over heb, kijk ik hoe ik de meest succesvolle van mijn bestaande sites minder onderhoudsgevoelig kan maken en probeer ik features toe te voegen waarmee meer bezoekers de sites weten te vinden. Tot op heden lukt dat redelijk, maar ik besef me terdege dat het niet vanzelf gaat. Stug doorploeteren dus!

 

Nog een paar korte tips (in aanvulling van de uitmuntende tips van vorige posters):

- Gebruik Google Analytics en kijk op dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse basis naar de resultaten.

- Hou naast de bezoekersaantallen ook de inkomsten bij. Zie je pieken, wees blij, zie je dalen, doe er wat aan!

- Kijk naar de zoekwoorden in Analytics en gebruik het Adwords hulpprogramma voor zoekwoorden om meer ideeen te krijgen.

- Vraag anderen om feedback. Zoek uit waarom mensen je site bezoeken en waarom niet.

- Wees volhardend, geef niet op als het tegenzit, maar kijk naar de statistieken over een langere periode om te zien wat de trend is. Is de trend omlaag, probeer hem om te buigen. Lukt dat niet, zoek dan uit waarom. Trekken aan een dood paard heeft geen zin, maar voortijdig opgeven is ook zonde.

Link naar reactie
  • 0

Herkenbaar Koen, ik geef je het advies wat anderen mij ook hebben gegeven: richt je op 1 ding, en blink daar zoveel mogelijk in uit. Voor jou beter, en voor je klant. Zeker omdat je iemand bent die snel is afgeleid (jaja, ook herkenbaar). Waarschijnlijk ben je ook zo'n manus-van-alles die dat ook uitstraalt op de klanten? Beter van niet.

Keuzes maken dus, en een beetje geduld hebben. De stap naar een eigen toko levert je niet meteen een modaal inkomen op, dus kijk of je het kunt combineren met andere baantjes. Het is best prettig om naast het denkwerk wat eenvoudige bijbaantjes op te pakken, goed voor de centen, nederigheid en de geest. Kun je jezelf eenmaal bedruipen vanuit je business, dan kun je dat bijklussen ook stoppen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hartstikke bedankt voor de tips, hier kan ik zeker wat mee. Het is inderdaad een goed idee om naar het gehele plaatje te kijken, dus zowel mijn huidige website als mijn toekomstplannen samen voegen tot één geheel. Tenslotte zullen beide aandacht nodig hebben.

 

Ik ga vandaag nog een ordner kopen om uitgeprinte ideeën en plannen in te bundelen. Een fysieke map verslaat naar mijn idee een computerscherm wat concentratie betreft ;) Nou zit ik sowieso erg veel achter de computer dus mijn ondernemings plannen eens naar 'buiten' meenemen is geen slecht idee.

 

Het is inderdaad ook een goed idee om met een agenda te werken. Ik maak af en toe al een dagplanning maar dat moet gewoon iedere dag zo gebeuren, dan krijg ik veel meer gedaan. Voor mijn huidige website heb ik de afgelopen maanden zowel traffic als activiteit (content, links) bijgehouden. Het word tijd dat ik eens een traffic prognose maak met doelstellingen. Daarnaast is een lange termijn agenda ook een goede manier om voor mijzelf targets te zetten en te behalen.

 

Het is best prettig om naast het denkwerk wat eenvoudige bijbaantjes op te pakken, goed voor de centen, nederigheid en de geest. Kun je jezelf eenmaal bedruipen vanuit je business, dan kun je dat bijklussen ook stoppen.

 

Zo heb ik er nog niet over nagedacht, bedankt. Bijklussen klinkt overigens veel plezieriger dan 'loondienst werk naast mijn onderneming' ;D

 

Al met al is het dus een stukje discipline, focus en zelf motivatie. Concreet:

 

- De dag van tevoren voornemen wat ik de volgende dag ga doen / behalen

- Lange termijn agenda met targets die mij scherp houden

- Gewoon computerscherm uit doen en die map op schoot douwen.

- Liever een stukje wandelen of iets met vrienden plannen dan bijvoorbeeld gamen, dat is geen progressie.

 

Mooi, ik ben weer geïnspireerd. Tips blijven uiteraard zeer welkom.

 

Mvg,

Koen

 

Link naar reactie
  • 0

Ik herken me zelf hier volledig in. Na diverse jaren actief te zijn in de websitewereld ben ik er achter gekomen dat je inderdaad focus moet hebben. Maar na alle reacties in dit topic mis ik nog één heel belangrijk onderdeel, namelijk plezier!

 

Ik weet uit ervaring dat als je een website exploiteert waar je niet direct affiniteit mee hebt, deze sneller doodbloed dan een website waar je veel plezier in kan vinden. Veel mensen richten daarom ook een website op die te maken heeft met hun interesses of zelfs hun hobby.

 

Wellicht heb je hier iets aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 249 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.