• 0

Onbeperkt houdbaar

Een paar jaar geleden kwam ik twee weken op rij na het boodschappen doen thuis met een product waarvan de houdbaarheidsdatum was verstreken. Balen dus. Teruggaan naar de supermarkt vond ik geen optie, je kunt immers via de kassabon wel aantonen dat je dat product die dag hebt gekocht, maar niet dat het dat specifieke pakje of zakje was, dat stond wellicht al tijden thuis in de kast.

 

Ik besloot voortaan nóg beter op te gaan letten. En al snel viel me op dat er heel wat verlopen producten in de schappen stonden. Of het nu om koek, vleeswaren, afbakbroodjes, sauzen, verpakte sla, kant-en-klaar maaltijden of zuivel ging. Regelmatig zag ik producten die er eigenlijk niet meer hoorden te staan.

 

Omdat het mij stoorde, wees ik de medewerkers van de supermarkt steevast op deze artikelen, met soms verrassende reacties: “Maar dit is toch nog goed tot november? O, sorry, november vórig jaar …”. Het lag aan de klanten (“die gooien altijd alles door elkaar”), aan de leveranciers (“het staat er ook zo onduidelijk op”) of heel af en toe aan een medewerker (“maar die werkt hier niet meer”).

 

Soms bleef na mijn melding het betreffende product nog weken in het schap staan. En een enkele keer werd het product direct weggehaald, om na een week weer vrolijk op die plek terug te komen.

 

Na een tijdje was ik de irritatie voorbij en begon het mij te intrigeren. Het werd mij duidelijk dat het hier om een procesprobleem ging en mijn onverbeterlijke verbeterdrift begon te werken. Dus maar eens een praatje gemaakt met een afdelingschef en van gedachten gewisseld met de bedrijfsleider. Op een gegeven moment heb ik zelfs aan de eigenaar van de supermarkt voorgesteld om samen naar oorzaken te zoeken en waar mogelijk op te lossen. “Niet nodig” was in alle gevallen het antwoord. Er werd al aan gewerkt en het probleem zou “binnenkort” uit de wereld zijn. Niet dus.

 

Na twee jaar “masseren” ben ik er onlangs mee gestopt. In mijn werk roep ik altijd dat het heel lastig is om mensen te helpen als ze niet geholpen willen worden. Waarom dan de illusie dat dat in een privé-situatie anders zou zijn? Sindsdien zie ik bij diezelfde supermarkt nog regelmatig producten die over de datum zijn, maar ik zeg er niets meer van. Het was in het begin wel even wennen.

 

Ze noemen het “beroepsdeformatie” en dat betekent dat je in je vrije tijd gedrag vertoont dat doorgaans alleen in je werk thuishoort. In het ene beroep komt het meer voor dan in het andere. Er zijn geen medicijnen voor en erover praten schijnt het erger te maken. En het gaat nooit over. Gelukkig maar. Onbeperkt houdbaar. Hoef ik dáár tenminste niet op te letten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Sinds ik alleenstaande vader ben, bezoek ik ook regelmatig de supermarkt en let bij het kopen uiteraard op de datum. In al die tijd slechts één keer meegemaakt dat een produkt over de datum was. Ik heb dat gemeld aan een medewerker, die direct het produkt uit het schap haalde en zijn excuses aanbod. De supermarkt waar ik kom is dan ook de snelstgroeiende in Nederland. Wellicht heeft dat er iets mee te maken.

 

Die supermarkt geeft het product dan ook gratis weg als het vandaag of morgen aan de datum of over de datum is (moet je dan wel zelf opmerken).

Link naar reactie
  • 0

Arme John, gaat men in op dit owp dat bijna iedereen meer ter harte gaat: over datum zijn van levensmiddelen.

Zit in de branche van voedingssupplementen, wat volgens de wetgeving (gelukkig vnl wegens lage BTW) onder voeding valt. Datgene wat binnen 2 maanden over datum is, gaat met korting weg en als het over datum is, geven we het weg aan wie het aanvinkt op de lijst. Andere aanpak is om als slechts 1 exemplaar over datum is en de rest niet, de eerstvolgende die het bestelt dat overdatum exemplaar er gratis bij krijgt.

 

Dan de beroepsdeformatie.. weet niet anders dan dat ik altijd bezig ben/blijf met hetgene waar ik expertise over heb, of het nu mijn beroep is of niet. Het komt me juist vreemd voor als iemand van 9 tot 5 alleen met zijn/haar vak bezig is en daarbuiten er niets mee te maken wil hebben.. dan denk ik: heb je wel het juiste vak gekozen?

Anderzijds heb je ook beroepen waar altijd en eeuwig iemand je wat wil vragen.. en is het niet onlogisch dat je er niet steeds mee lastig gevallen wilt worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik had in mijn eerste reactie al opgemerkt dat ik in alle winkels rondkijk, ik ben nogal kritisch en heb in het verleden ook nog mystery guest werk gedaan, dus geen enkele toko is veilig.

 

Daarnaast heb ik er ook last van als iemand op een feestje of elders iets vertelt over een (willekeurig) lichamelijk ongemak dat ik er dus altijd wel een remedie op bedenk die ze ervoor zouden kunnen gebruiken (wellicht heeft de vorige spreker dat ook ;D), ik heb inmiddels wel afgeleerd om dat ook te delen, meestal hou ik dat wel voor me.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik had het nuttiger gevonden als John in deze column de kwaliteit van de benzine als onderwerp had aangevoerd. Daar is geen sprake van het over de datum raken, maar van doelbewust leveren van benzine die heel verschillend in kwaliteit is. Die kwaliteit is grotendeels bepalend voor de uitstoot van uitlaatgassen en de samenstelling daarvan. Nu gaat de politiek wel een onderzoek laten houden naar de prijzen en eventuele prijsafspraken, maar het had veel nuttiger geweest om nu eens de kwaliteit ervan te onderzoeken. De oliemaatschappijen hebben daarmee vrij spel in Nederland. Ik heb de indruk dat dit in Duitsland veel beter geregeld is.

 

De kwaliteit van benzine moet wel degelijk aan bepaalde eisen voldoen.

 

Warenwetbesluit benzine

 

Besluit kwaliteitseisen brandstoffen wegverkeer

 

Dit zijn minimale kwaliteitseisen. Het staat een ondernemer (benzinemaatschappij) natuurlijk vrij om een hogere kwaliteit benzine te maken en te leveren. Daar betaal je dan waarschijnlijk ook navenant meer voor.

 

In Duitsland geldt dezelfde Europese richtlijn (richtlijn nr. 98/70/EG). Dus daar moet de benzine ook minimaal hetzelfde zijn.

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

CamOil is kennelijk uit Libië afkomstig.

Behalve dat vandaag in het nieuws kwam dat deze niet langer beleverd wordt door BP of Shell, blijkt deze benzine ook om andere redenen verdacht : na het tanken bij een station van dit merk, kwam er tijdens het rijden een bijzonder vervelende rook uit de uitlaat, die pas ophield toen de tank opgereden was. Het is bij dit tankstation inmiddels ook nooit echt druk ondanks relatief lage prijzen

 

Is dit wat je bedoelde met 'slechte' benzine?

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt het toch tijd dat er eens goed naar de praktijk gekeken wordt, want de verschillen zijn echt enorm.

 

Zeker niet gezien dat alle merken vaak door één distributiepunt worden beleverd. Er kan nog een minimale toevoeging in de tankauto volgen om er Exelium of Helix of wat dan ook van te maken. Het is veel te duur om voor elke benzine een eigen raffinaderij en distributiesysteem op te zetten.

Er zullen echter wel degelijk verschillen zijn in detail. Bijvoorbeeld het zwavelgehalte maar omdat ze bij elkaar winkelen worden die verschillen geneutraliseerd. Als er wezelijke verschillen zouden zijn in performance was dat al lang duidelijk geworden in de statistieken van de leasemaatschappijen.

 

Maar ik blijf wel met de vraag zitten hoe je er bij komt? En zo stellig ook?

 

On topic: Ook heb ik ook wel een beroepstik. Al zijn er weinig feestjes waar mensen over toiletvloeistoffen beginnen. ;D Wel weet iedereen daar dat ik ook een medische achtergrond heb en de nieuwtje bijhoudt. Daar wil ik me nog wel eens laten gaan. 8)

 

Link naar reactie
  • 0

Dan wordt het toch tijd dat er eens goed naar de praktijk gekeken wordt, want de verschillen zijn echt enorm.

 

Dit soort discussies kun je elders op internet ook uitgebreid nalezen. Helaas gaat het dan alleen maar om meningen van mensen en niet om toetsbare onderzoeksresultaten. Bovendien worden vaak appels en peren vergeleken.

 

Zo kijkt men eigenlijk alleen naar hoe ver men komt op een volle tank tijdens het gewone dagelijkse gebruik in Nederland tegenover het verbruik op lange ritten via de Péage of de Autobahn.

 

Ik zou zeggen: koop 500 liter benzine in Duitsland en tank hier in NL zelf je auto daarmee. Gebruik de auto dan zoals je gewend bent. Is de 500 liter op, tank dan 500 liter bij een NL pomp. En gebruik de auto weer zoals je gewend bent. Kijk dan eens of er echt aantoonbare verschillen zijn.

 

 

Ik ben werkzaam bij de NVWA. Ik reageer in dit forum echter op persoonlijke titel en voor eigen verantwoording. De NVWA kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor mijn reacties.

Link naar reactie
  • 0

Hmm... ik geef toe dat het erg gemakkelijk en populistisch lijkt als ik roep dat er in benzine grote verschillen in kwaliteit zit. Ik heb het namelijk redelijk goed onderzocht en i.d.d. vergelijkingen met o.a. Duitsland en Oostenrijk gedaan. Vanavond heb ik tijd om te schrijven.

Link naar reactie
  • 0

Tht

Volgens de letterlijkewettekst kun je alles weggooien: "de kenmerkende geur - kleur -smaak en eigenschappen dienen nog aanwezig te zijn. " Iedereen weet dat zodra je een appel inblikt of water met een smaakje (limonade bier etc) het anders smaakt dan vers en ook na enige tijd afhankelijk van licht of zuurstof. Kan verkleuren of oxideren ( roesten) . Dus een fabrikant heeft niet alle externe omstandigheden in de

Hand en beperkt het risico door een kortere tht.

 

De pleisters... Ook die fabrikant weet dat na verloop van tijd de lijm minder plakt dus hij wil geen risico lopen en neemt in overweging dat als het pakje een week in de zon gelegen zou kunnen hebben de plakkracht afgenomen zou kunnen zijn..

Abraham weet het , sara weet het beter.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 186 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.