• 0

Een prototype om een klant binnen te halen: hoe ver ga je?

Van het nut van een prototype bouwen ben ik zeker overtuigd. Voor de meeste klanten heb ik dat gedaan, het helpt enerzijds aan het binnenhalen en overtuigen, en anderzijds bakent het de opdracht mooi af.

Maar hoe ver ga je? Het bouwen van prototypes en demonstratieversies gebeurt in eigen tijd en op eigen risico. Bovendien loop je kans dat anderen er met je idee van doorgaan. Ik ben bezig met een zeer interessante lead, maar ik merk dat ik iets te veel tijd en enthousiasme er in steek en misschien al teveel ideeen en kroonjuwelen heb uitgereikt. Puur op gevoel vind ik dat er een grens is bereikt. Hoe ver zou je nog moeten gaan om die ene grote klant binnen te halen? Of is er een moment dat je zegt: tot hier en niet verder? Ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kan altijd een klein documentje maken waarin zij beloven bij niet doorgaan van opdracht jouw ideeen en ontwerpen zullen respecteren. Een soort CA of LOI kom je een heel eind mee en voor gratis proto zullen ze hier niet gauw moeilijk over doen dit te ondertekenen.

 

Prototype, in algemeenheid is onderdeel van een opdracht of deel hiervan. In algemeenheid ideeen aandragen is part of the job en dan is het normaal om te accepteren dat ze die ideeen gebruiken, ook al krijg je de opdracht niet.

 

Mijn advies zou zijn hier voorzichtig mee om te gaan, het maken van proto, zeker wanneer hier geen commitment tegenover staat van de klant. ze kunnen er zo van weglopen terwijl het de bedoeling is dat ze een proces in gaan in samenwerking met jouw bedrijf tot een uiteindelijk ontwerp/design te komen.

 

Meestal als je de deur openzet ergens onderuit te komen/ afstand van te nemen, er van deze mogelijkheid ook makkelijk gebruik wordt gemaakt en ook zeker in de besluitvorming wordt meegenomen..

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 214 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.