• 0

Afroommethode bij >10% inkomsten uit rente

Ik heb in 2009 mijn eenmanszaak ondergebracht in een BV. Ik heb zo'n 150k winst per jaar, en betaal mezelf 60k uit aan loon. Toen in nog in loondienst was in een vergelijkbare functie verdiende ik inclusief auto, bonus, pensioen, etc 70k, dus 60k valt ruim binnen 70% gebruikelijk loon. Toch ben ik bang dat de belastinginspecteur bij een eventuele controle de afroommethode zal willen toepassen. Nu heb ik een flinke reserve opgebouwd in de BV die aardig rendeert.

 

Als de opbrengst van de rente meer dan 10% van de omzet van de BV vormt, gaat de afroommethode dan nog op? De omzet is dan immers niet meer voor 90% toe te wijzen aan de werkzaamheden van de DGA. Of valt de rente daar ook onder omdat de reserve ooit is opgebouwd uit vergoeding voor werkzaamheden van de DGA?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

dag rvdb

 

De fiscus zal de rentebaten voor de berekening van de afroommethode buiten beschouwing laten. Je kunt ze ook een stap voor zijn door je salaris nu al te verhogen richting 60% van je winst. Weliswaar duur, maar daarmee nog altijd voordeliger dan een volledig toegepaste afroommethode, hoewel ik de kans op controle niet enorm acht.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.