• 0

Tips overname horecazaak?

Goedendag,

 

Ik ben bezig met schrijven van ondernemersplan voor de overname van een horecazaak.

 

het eerste plan is om mij voor de helft in te kopen bij de zaak, daarvoor is 50.000 euro nodig en zal ik gedurende seizoen met de huidige eigenaren gaan werken om zo het bedrijf te leren kennen. (eigenaren zijn goede bekenden van me) De vragen die ik heb als de Goodwill gelijk is aan een jaaromzet, en in dit geval ook nog eens 4x zoveel als het inventaris is dat een schappelijke prijs?.

 

En wat zijn tips in het ondernemersplan bij een overname van een zaak? hoeveel detail heeft het marketingplan als de bedrijfsvoering gewoon hetzelfde blijft?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedemorgen,

 

Om de goodwill goed te kunnen beoordelen is er in eerste instantie een balans nodig en een winst- en verliesrekening. Op de balans kan je zien hoeveel eigen vermogen er aanwezig is en aan de winst- en verliesrekening kan je zien of er wel winst wordt gedraaid (waar betaal je anders goodwill voor). Van belang is om even goed te weten welk percentage eigendom je in de zaak krijgt en daarmee welk aandeel je in de winst krijgt. Kijk ook even naar het verleden van de onderneming. Is het een goedlopende tent geweest? Daaraan gekoppeld is het ook van belang om te kijken wat gaat deze zaak in de toekomst doen voor wat betreft winst.

 

Houd er goed rekening mee dat de verkoper de neiging zal hebben om de winst zo hoog mogelijk te veronderstellen dus omzet flatteren en kosten deflatteren. Voor de balans geldt schulden deflatteren en activa flatteren. Ik hoop dat je financieel goed onderlegd bent en anders is het wellicht verstandig om iemand met financiële kennis er na te laten kijken. Nog een andere tip: denk er ook goed over na of je met bekenden op dezelfde zakelijke manier kan handelen zoals je bijvoorbeeld met een willekeurige derde zou doen.

 

Tot zover

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;D

Leeg

Link naar reactie
  • 0

Beste Ruben,

 

Natuurlijk moet je je alle vragen stellen die bij een overname/start van belang zijn, zoals ben jij qua passie en capaciteiten geschikt voor horecaondernemerschap en is het bedrijf wel voldoende levensvatbaar om twee ondernemers van te kunnen onderhouden? Zoals Marco aangeeft is er op HL al veel te vinden over het starten/overnemen van een horecabedrijf. Daar zitten ook cases bij zoals de jouwe, waarbij je je inkoopt.

 

Uitgangspunt voor goodwill is de (over)winst. Omzet zegt niets over winst, bijvoorbeeld als er sprake is van zware (meestal vaste) lasten. Je geeft aan dat de totale overnamesom 100.000 euro is, dat die voor het grootste deel uit goodwill bestaat die gelijk is aan een jaaromzet. Die jaarlijkse horecaomzet is dan in elk geval lager dan een ton. Daarin is normaalgesproken te weinig financiele ruimte om twee huishoudens volledig van te laten leven, een lening te kunnnen afbetalen en (her)investeringen te doen.

 

In dit soort situaties ontstaat door een te rooskleurige inschatting van de bedoelingen van de verkopers en de bedrijfseconomische sitautie van het bedrijf vaak een ongunstig vertrekpunt. Juist in samenwerking tussen familie en vrienden en in overnamesitauties zoals ondernemer/klant en werkgever/werknemer is dit een valkuil. Het is daarnaast cruciaal om van te voren alle samenwerkingsdetails contractueel vast te leggen. Niet alleen de inhoud van een VOF of ander contract is van belang (voorbeelden van VOF aandachtspunten vind je onder andere topics), maar ook de voorwaarden voor de overname/buy-in.

 

In jouw situatie is in elk geval een taxatie van bedrijf, inventaris en financiele historie door een deskundige derde partij van belang, omdat je zelf nog te weinig kennis hiervan lijkt te hebben. Dat is ook zeker van toegevoegde waarde als je externe financiering nodig hebt van bijvoorbeeld een bank. Ook het opstellen van een overname- en VOF-contract kun je beter door een deskundige laten doen. Een horecamakelaar/adviseur kan daarbij helpen, maar ook een goede boekhouder/accountant.

 

In elk geval veel succes gewenst.

Groet,

 

Paul

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.