• 0

Merk deponeren: als individueel merk, beeldmerk of toch een collectief merk?

Vraagje.

 

Sinds een tijdje ben ik bezig om een ‘leergang’ op te tuigen en in de markt te zetten. Deze leergang duurt circa 1 jaar (part time) en in eerste aanleg is de doelgroep de wat zwaardere interim manager. Bij deze leergang hoort een officiële titel die achter de naam prijkt en een openbaar register. De bedoeling is de interim manager een personal brand te verschaffen en hem maximaal in het uitdragen daarvan te ondersteunen. Vergelijk het maar even met de opleiding tot Register Accountant.

 

Nu wil ik op één of andere manier het gebruik van het merk beschermen en vraag me af hoe ik dat het beste kan regelen. Ik heb reeds geprobeerd het merk te deponeren, maar dat is afgewezen omdat het te algemeen is. Een aantal jaren geleden kon dat nog wel (Register Controller is wel als zodanig gedeponeerd), maar tegenwoordig zijn de regels wat strenger.

 

Mijn vraag is dus wat de opties zijn. Een individueel merk wordt lastig. Nu hoorde ik dat het in combinatie met het beeldmerk wel gedeponeerd kan worden. Dan mag het logo niet worden gebruikt, maar het woordmerk nog wel. Een andere mij bekende optie is om het als een collectief merk te deponeren (bijv. Woolmark). Maar dat betekent dat ik het merk zelf niet mag gebruiken (geen probleem) en dat ik een reglement moet gaan opstellen.

 

Heeft iemand hier ervaring met bovenstaande of anderszins goede tips? Any clues?

 

Alvast dank!!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je zou eens kunnen kijken naar de lijdensweg van Register Marketeer: 15 jaar na lancering officieel gecertificeerd.

 

Alternatief is de opleiding een merknaam geven en de uitdrukking interim manager te koppelen aan die merknaam of de afkorting als merk te registreren. Denk bijvoorbeeld aan QIM als merknaam, een afkorting voor Qualified Interim Manager.

 

Volgend probleem is: hoe ga je inbreuk bestrijden?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat is een 'officiële titel'. Betekent dat dat er een echte officiële erkenning is, of wil je greep krijgen danwel houden op het gebruik van die titel?

 

Het is niet zo officieel als een RA die een wettelijke status heeft, maar gewoon een beschermde titel als RC, RV, etc. We willen voorkomen dat mensen die niet aan de criteria voldoen de titel gaan gebruiken.

 

Die criteria houden ondermeer in dat je de leergang met succes hebt afgerond, lid bent van de vereniging (die we nog moeten oprichten), je kennis op peil houdt (permanente educatie) en geen dingen doet die schadelijk zijn voor anderen die de titel voeren (gedragscode, tuchtraad).

 

Nu biedt het openbaar register op onze site wel enige bescherming natuurlijk. Onbevoegden kunnen zichzelf hier niet in plaatsen / worden uitgeschreven.

 

Link naar reactie
  • 0

Je zou eens kunnen kijken naar de lijdensweg van Register Marketeer: 15 jaar na lancering officieel gecertificeerd.

 

Alternatief is de opleiding een merknaam geven en de uitdrukking interim manager te koppelen aan die merknaam of de afkorting als merk te registreren. Denk bijvoorbeeld aan QIM als merknaam, een afkorting voor Qualified Interim Manager.

 

Volgend probleem is: hoe ga je inbreuk bestrijden?

 

Dank voor de link! Accreditatie komt bij succes ook op de agenda. Dan wordt het echt officieel. Verder heb ik geprobeerd om de afkorting en de naam in één te registreren. Het voorbeeld volgend dus 'RA Register Accountant'. Zou het hebben uitgemaakt indien ik enkel voor RA was gegaan?

 

Verder is inbreuk niet te bestrijden, maar je kunt er mee dreigen. Het openbare register zal de drempel opwerpen.

Link naar reactie
  • 0

Om teleurstelling(en) te voorkomen; de zogenaaamde weigeringscriteria zijn voor individuele- of collectieve merken hetzelfde. Kortom: als het een beschrijvende term (lees: titel) is, zal 't ook (als collectief merk) weerhouden worden.

 

Ook als je iets als een afkorting deponeert, maar de afkorting is gebruikelijk (geworden), zal 't geweigerd worden door het BOIP.

 

Dus als (onderscheidend) logo (al dan niet individueel of collectief) is 't te deponeren, maar dan mogen anderen de beschrijvende termen wel gewoon gebruiken en/of deponeren in een (geheel) ander logo.

Link naar reactie
  • 0

Om teleurstelling(en) te voorkomen; de zogenaaamde weigeringscriteria zijn voor individuele- of collectieve merken hetzelfde. Kortom: als het een beschrijvende term (lees: titel) is, zal 't ook (als collectief merk) weerhouden worden.

 

Ook als je iets als een afkorting deponeert, maar de afkorting is gebruikelijk (geworden), zal 't geweigerd worden door het BOIP.

 

Dus als (onderscheidend) logo (al dan niet individueel of collectief) is 't te deponeren, maar dan mogen anderen de beschrijvende termen wel gewoon gebruiken en/of deponeren in een (geheel) ander logo.

 

Dank!!

 

De titel is een afkorting van 2 hoofdletters, net als RC, RV of RA en geen woord of normaal gebruikte afkorting. Net zo gebruikelijk als de hier aangehaalde titels. Heeft het dan kans van slagen?

Link naar reactie
  • 0

Is het niet een idee om een merk te kiezen dat maar in hoogstens één land van de EU (bijvoorbeeld NL) beschrijvend is, en dan een Europees merk aan te vragen. Grotere kans dat je dat merk dan wel toegewezen krijgt, zeker als het dan ook nog een andere categorie is waarin je het aanvraagt.

Voorbeeld uit eigen ervaring: Tiller

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.