• 0

Koop ontbinden

Laatst las ik een artikel van de consumentenbond, over het ontbinden van een koop op internet. Hieruit ontstond de discussie over de exacte inhoud van deze regelgeving.

 

Er zijn namelijk winkels (in real life) die producten verkopen en geen geld terug geven. Het lijkt mij dat als een koop ontbonden word en de koper wenst zijn geld terug, dat zoiets gewoon moet gebeuren. Mag een winkel wijgeren om geld terug te geven?

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Laatst las ik een artikel van de consumentenbond, over het ontbinden van een koop op internet. Hieruit ontstond de discussie over de exacte inhoud van deze regelgeving.

 

Er zijn namelijk winkels (in real life) die producten verkopen en geen geld terug geven. Het lijkt mij dat als een koop ontbonden word en de koper wenst zijn geld terug, dat zoiets gewoon moet gebeuren. Mag een winkel weigeren om geld terug te geven?

 

Ja, ik denk van wel. Als je iets koopt zie je meestal al een bordje hangen met de mededeling dat er geen geld wordt teruggegeven. Als je dan iets koopt, ga je volgens mij akkoord met die voorwaarde? Of niet?

 

Groet, Victor. 8)

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

Ik dacht dat een winkel dit in principe niet mag weigeren (consumenten-recht), tenzij daar een goede reden voor is.

 

Bij redenen kun je aan van alles denken, bijvoorbeeld verse producten, of dingen die uit hygiene-overwegingen niet geruild kunnen worden (ondergoed enzo). Ook producten die 'in de aanbieding' zijn worden vaak niet geruild, al weet ik niet precies hoe dit zit.

 

De basisregel voor retail is echter wel dat producten altijd geruild kunnen worden, mits in originele staat & verpakking, en binnen een bepaalde termijn (1 of 2 weken) met aankoopbewijs.

 

Overigens is er voor producten die per postorder besteld worden wel weer wat extra regeling voor het omruilen - dat zal er geheid mee van doen hebben dat de klant het product niet echt kan zien alvorens het te kopen.

 

 

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Er zijn namelijk winkels (in real life) die producten verkopen en geen geld terug geven. Het lijkt mij dat als een koop ontbonden word en de koper wenst zijn geld terug, dat zoiets gewoon moet gebeuren. Mag een winkel wijgeren om geld terug te geven?

Ja een winkelier mag weigeren geld terug te geven, maar dat zal hij wel expliciet voor de totstandkoming van de overeenkomst aan de wederpartij duidelijk moeten maken door te wijzen op de voorwaarden die hij hanteert. Deze kunnen bestaan uit algemene voorwaarden (maar die moeten de wederpartij wel bekend - kunnen - zijn) of bijvoorbeeld het hierboven genoemde bordje.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

algemeen consumentenrecht: als een product niet voldoet aan wat je ervan had mogen verwachten moet je de verkoper in beginsel in de gelegenheid stellen het gebrek te repareren. Is dit niet mogelijk of niet meer mogelijk dan zal hij over moeten gaan tot vervanging van het product, is dat ook niet meer mogelijk, is hij gehouden het geld terug te geven. De koper heeft in beginsel niet het recht om direct geld terug te vragen, echter hoeft hij ook niet akkoord te gaan als de verkoper het product blijft vervangen of blijft repareren. Als je je geld terugvraagt of je geen tegoedbon te accepteren! echter als je dat al hebt gedaan kan je daar helaas niets meer aan veranderen.

Maar hoe zit het dan als je het product terug brengt naar de winkel op grond van andere redenen? dit is heel simpel, ruilen/terugnemen en geld teruggeven is louter gebaseerd op de coulance van de verkoper. hij hoeft dit dus niet te doen (tenzij anders afgesproken). Geeft hij wel geld terug dan mag hij ook een tegoedbon geven.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.