• 0

dividend bij negatieve winstreserve

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 1

"Het mag niet, maar ik doe het lekker toch." Aldus een bekend advocaat in het jaarrekeningrecht. Het gaat in dit geval niet zozeer om de vraag of iets mag of niet, maar om de vraag wat de gevolgen zijn als je iets doet. In dit geval kan het gevolg zijn dat je als bestuurder door derden (leveranciers, curator) of andere aandeelhouders aansprakelijk gesteld wordt voor het tekort. Als je geen schuldeisers hebt (of ze netjes betaalt) en ook geen andere aandeelhouders, dan lijkt mij het risico erg klein.

]

Link naar reactie
  • 0

Als je een balans hebt overgenomen met een negatieve winstreserve, dan neem ik aan dat deze balans daar tegen over een rekening courant schuld heeft aan de aandeelhouder (tenzij er sprake is van een grote schuldenlast).

 

Als er dan liquide middelen over zijn, kun je die via deze rekening courant laten gaan.

Dividend nemen mag inderdaad niet, maar hoeft ook niet.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

"Het mag niet, maar ik doe het lekker toch." Aldus een bekend advocaat in het jaarrekeningrecht. Het gaat in dit geval niet zozeer om de vraag of iets mag of niet, maar om de vraag wat de gevolgen zijn als je iets doet. In dit geval kan het gevolg zijn dat je als bestuurder door derden (leveranciers, curator) of andere aandeelhouders aansprakelijk gesteld wordt voor het tekort. Als je geen schuldeisers hebt (of ze netjes betaalt) en ook geen andere aandeelhouders, dan lijkt mij het risico erg klein.

 

Fiscaal kan er een probleem zijn als er op de balans ook een pensioenvoorziening staat. De fiscus lijkt zich op het standpunt te stellen dat, indien het uitkeren van dividend ten koste gaat van de pensioenvoorziening, er sprake is van een (gedeeltelijke) afkoop van het pensioen met alle kwalijke gevolgen van dien. Dus wellicht in voorkomende gevallen toch maar even de fiscalist raadplegen :).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.