• 0

BV opheffen met schuld aandeelhouder

Ik ben vorig jaar mijn bedrijf begonnen en door een aantal tegenvallers blijkt dat het gewoonweg niet gaat lopen. Ik wil mijn BV nu opheffen en er mee stoppen maar ik heb als aandeelhouder een schuld in mijn BV. Ik heb namelijk de kapitaalstorting van 18.000 euro gedaan en er daarna 13.000 euro van terug gehaald omdat ik dat geld van iemand had geleend om mijn BV op te kunnen richten.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoe staat de BV zelf er nu voor even afgezien van het kasrondje wat je gedaan hebt?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

• 0

Mocht de BV verder geen schulden hebben aan derden en alleen jij bent die 13K nog schuldig aan je BV dan is liquidatie eenvoudig:

1. besluit aandeelhouders maken tot liquidatie van de BV

2. daarmee naar de KvK en de BV uitschrijven

3. banksaldo van 5K naar privé storten en rekening sluiten

4. BV afmelden bij de fiscus voor de BTW en de loonheffing

5. volgend jaar de laatste VPB aangifte doen en daar de staking in aangeven.

Normaliter zou je zonder schuld aan je BV ook 18K terug krijgen. Nu moet je daar 13K vanaf trekken zodat 5K resteert.

Dat verlies van 13K kun je in je IB aangifte van 2013 (!) voor 25% in mindering brengen je de verschuldigde belasting in box 1 (artikel 4.53 IB).

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Mijn bedrijf heeft een schuld bij een collega bedrijf (verder geen fiscale eenheid o.i.d.) Die schuld wordt deels ingelost door het verkopen van de gereedschappen maar daar zal zeker een schuld van 15.000 euro open blijven staan. Dit bedrijf eist echter de restant schuld niet op. Toen mijn onderneming werd opgericht is dit in samenwerking gegaan met het collega bedrijf en is er afgesproken dat eventuele openstaande schulden die bij falen van de onderneming ontstaan voor lief worden genomen. Veranderd dit iets aan bovenstaand antwoord? (waarvooor mijn hartelijke dank!)

• 0

ja, dat verandert de zaak wel. Die 15K is een schuld die jouw BV kwijtgescholden krijgt. Daarbij geniet jouw BV dus een voordeel (hoeft immers 15K niet te betalen). Dat voordeel is winst voor je BV.

Je kunt m.i. geen beroep doen op de kwijtscheldingswinstregeling (belastingvrije kwijtschelding) omdat jij nog een schuld hebt aan de BV die je in dat geval zou moeten terugbetalen. De fiscus zal stellen dat als jij jouw schuld voldoet, dat je BV dan de schuld aan het collega bedrijf wel kan voldoen.

groet

Joost

• 1

Dat verlies van 13K kun je in je IB aangifte van 2013 (!) voor 25% in mindering brengen je de verschuldigde belasting in box 1 (artikel 4.53 IB).

Joost, die moet je me nog eens even uitleggen. Je leent 13k van de BV en omdat je die niet terugbetaalt krijg je een AB-verlies? Ik neem aan dat je bedoelt dat de vordering op de aandeelhouder als liquidatie-uitkering in aanmerking wordt genomen, zodat samen met de resterende 5k gewoon de volledige 18k wordt uitgekeerd en er geen winst c.q. verlies is op aandeelhoudersniveau.

Naar aanleiding van de aanvullende informatie is mij overigens nog niet helemaal duidelijk wie wat krijgt. Het lijkt erop dat alle activa, m.u.v. de vordering op de aandeelhouder, worden geliquideerd en de opbrengst als aflossing naar de 'collega' gaat. Dan zou de balans er daarna als volgt uitzien:

vordering op aandeelhouder 13.000 aandelenkapitaal 18.000

winstreserves -/- 20.000

schuld aan leverancier 15.000

Na de kwijtschelding door de leverancier heb je dan nog een negatieve winstreserve van 5.000 - dat wordt dan je AB-verlies bij liquidatie. Maar alles staat of valt met hoe het nu precies in elkaar zit.

Je leverancier weet dat jij nog een schuld aan de BV hebt, maar gaat toch over tot kwijtschelding? Erg vriendelijk van hem.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Joost, die moet je me nog eens even uitleggen.

Slik :-[

Zal ik het een redenatiefoutje noemen?

@Michelle: dit zou alleen van toepassing zijn als de BV bij liquidatie geen uitkering aan jou kan doen. Nu je op papier echter een schuld aan de BV hebt, gaat dit uiteraard niet op.

@Ronaldinho: toch fijn dat jij als fiscaal techneut de zaken bewaakt hier ;)

groet

Joost

• 0

Dat is zeker aardig :-)

Ik zal je het hele verhaal besparen maar kort gezegd zit het als volgt:

Collega bedrijf is van familie. Activiteiten van mijn bedrijf hadden binnen dat bedrijf ondergebracht kunnen worden maar dat is niet gebeurd. We hebben gekozen voor een tweede BV (mijn BV) Destijds gaf de bank geen krediet omdat ik startend ondernemer was en daarom heb ik 40.000 euro geleend bij het collegabedrijf. Na een tijd blijkt nu dat het bedrijf niet goed doorstart en dat het niet levensvatbaar is. Ik heb verder geen schulden gemaakt en uiteraard ook geen winst. Zoals het er nu voor staat moeten alle investeringen weer verkocht worden en die opbrengsten gaan dan naar het collegabedrijf als inlossing van de schuld. Saldo van mijn bedrijf staat dan op nul en er blijft een restschuld van ongeveer 15.000 euro. Niet te vergeten dat ik dus nog 7.000 euro schuldig ben aan mijn bedrijf (ik heb mezelf lange tijd geen salaris kunnen betalen dus heb een deel van de schuld ingelost). Is het zo duidelijk?

Mvg

• 0

Ik wil mijn bv (1 werknemer: ik) opheffen omdat deze niet meer rendabel is. Omdat ik twee appartementen heb gekocht, heb ik in privé geld geleend bij de bv, ca 400k euro. Privé beschik ik niet over de middelen om de schuld aan de bv in één keer terug te betalen. Volgens mijn boekhouder KAN ik de bv onder deze omstandigheden niet opheffen. Graag input, waarvoor bij voorbaat dank.

• 0

Of de panden verkopen en met de opbrengst de schuld inlossen, waarna de BV (onder afrekening in box 2 indien privé direct belang in de BV) opgeheven kan worden.

Doet me vermoeden dat de BV wellicht ook nog een stamrecht- of pensioenvoorziening kent?

groet

Joost

• 0

Of de panden verkopen en met de opbrengst de schuld inlossen, waarna de BV (onder afrekening in box 2 indien privé direct belang in de BV) opgeheven kan worden.

Doet me vermoeden dat de BV wellicht ook nog een stamrecht- of pensioenvoorziening kent?

groet

Joost

Bedankt voor de snelle reactie. Ik heb de panden net gekocht :) Maar ik begrijp inmiddels dat de BV opheffen onder deze omstandigheden niet kan, zonder verreikende consequenties. Die schuld kan niet zo even weggemoffeld worden. Ik dacht dat daar misschien een mouw aan te passen was, omdat BV (1 werknemer: ik) en privé in feite vestzak-broekzak is.... Groet, Olivier

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar