• 0

Verschil in eigen vermogen, HELP!

Ik heb een probleem met vaststellen van het eigen vermogen. Dit jaar doe ik de jaarafsluiting van mijn eenmanszaak weer zelf, nadat een boekhouder het 5 jaar lang deed. Omdat het crisis is kan ik beter zlef aan de slag gaan. De hele boekhouding is op orde, de afschrijvingsstaat e.d. ook . Mijn probleem zit erin, dat ik de vermogensvergelijking niet sluitend krijg. Ik doe

 

vermogen 1 jan € 4292 (incl € 3437 FOR)

winst 2011 € 6092

saldo prive -€3718

vermogen 31dec € 6665 (incl € 3437 FOR) dus € 3228 ex FOR

 

maar volgens de balansgegevens zou het vermogen lager zijn, namelijk

 

ACTIVA PASSIVA

auto € 1559 EV €1705

PC € 560 FOR € 3437

invent € 2448 crediteur € 269

debiteur € 85

bank € 9

spaar € 750

 

totaal € 5411 totaal € 5411

 

Ik heb hier het vermogen met het handje aangepast, dat hoort natuurlijk niet. Ergens is een verschil. Ik heb de volgende checks gedaan:

 

- startwaarden afschrijving gecontroleerd

- afschrijvijngskosten gecontroleerd

- WVrekening gecontroleerd

- alle prive opnames en stortingen in kas (staat op nul per ultimo) en giro gecontroleerd

 

en nu weet ik het ff niet meer ???. Heeft iemand een zetje in de rug voor me?

 

dank! :) Marc

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoe heb je de vermogensvergelijking opgesteld? Normaal is het eindvermogen gelijk aan het eindvermogen op je balans, want dat is namelijk je uitgangspunt. De winst is dan het sluitstuk. In jouw opstelling is het vermogen bij de vermogensvergelijking anders dan het vermogen op de balans.

 

Heb je rekening gehouden met bijtelling auto, btw correcties, etc? Moeilijk te zeggen zonder enige informatie over wat je doet.

 

Maar: hoeveel tijd ben je kwijt met het opstellen en wat had je in die tijd kunnen verdienen? Is die boekhouder, inclusief de eventuele voordelen die hij wel toepast, maar jij over het hoofd ziet, dan nog altijd duurder, ondanks de crisis?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost, dank je voor je opmerkingen.

Voor mij is de boekhouding het uitgangspunt, dus de posten crediteuren en prive komen daaruit voort.

 

Door het jaar heen heb ik in prive bedragen voor de eenmanszaak betaald. Die voer ik op als privestorting. En door het jaar heen heb ik bedragen van de zakenrekening overgemaakt naar de priverekening, voor levensonderhoud. Het saldo van die twee stromen is het bedrag van negatief 3718 euro. Als ik dat in de vermogensvergelijking opneem krijg ik als uitkomst het hogere vermogen van 6665 euro.

 

Maar uit het opstellen van de balans komt een balanstotaal naar voren van 5411, dat is de som van alle activa. aan de passivazijde heb ik twee bedragen die niet wijzigbaar zijn, namelijk de FOR en de crediteuren. Als ik het eigen vermogen neem dat de vermogensvergelijking oplevert komt de passiefzijde hoger uit dan de actiefzijde. Ik mag toch niet zomaar het bedrag van het eigen vermogen verlagen om de balans sluitend te krijgen?

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo HeRaFin,

 

dank voor je belangstelling. Ik dacht dat ik de BTW mocht weglaten omdat het verschuldigde bedrag in de KOR valt. in bijgaande sheet heb ik de verschuldigde en de te verrekenen BTW gezet, de bijtelling ivm de auto en correctie voor privegebruik (telefoon en dataverbinding). wat resteert (236 euro) wordt kwijtgescholden. Het verschil in het vermogen is ook veel groter.

 

Moet ik wel die 236 vermelden in de balans? dan zou het verschil wel kleiner worden.

 

alweer dank! Marc

btw_voor_highlevel.xls

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een BTW af te dragen van € 1.164,32. Als ik hier de omzet uit bereken kom ik op € 6.128

 

In de V&W rekening is je omzet echter ruim het dubbele ???

Als ik daar de BTW van uitreken dan kom ik namelijk wel heel erg dicht bij het verschil.

 

De BTW moet hetzij op de balans komen, hetzij als er niets betaald is en niet betaald hoeft te worden inzake de KOR regeling moet die in de V&W rekening terecht komen.

 

Het lijk me handiger als je wellicht het hele bestand in vertrouwen naar iemand stuurt en daar even na laat kijken.

Want zo wordt het voor niemand duidelijker en komen we er niet uit.

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Beste HeRaFin,

 

dat is een heel goed suggestie. Ik heb een emailadres dat zich leent om op een forum te vermelden:

 

mariagrutten @ gmail.com. als je daar een mail naar zou willen zenden, dan antwoord ik met de complete sheet van mijn boekhouding. Overigens is de helft van de omzet vrijgesteld van BTW omdat die onder onderwijs valt.

 

alvast bedankt! Marc

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.