Jump to content
JDHAPE
Verberg

Verrekenbare verliezen uit BV, kan deze door fiscaal partner verrekend worden?

vraag

Beste Mensen,

Wij hebben het volgende probleem, welke wij graag opgelost willen zien.

Partner A heeft inkomen als DGA en de betreffende BV maakt nagenoeg geen winst.

Partner B heeft een BV die geen werkzaamheden meer verricht, maar waar wel een groot verlies in zit. De aandelen hebben bij oprichting € 18000 gekost, maar er is veel geld ingegaan.

Nu hebben wij gehoord dat de verliezen een negatief AB in box 2 oplevert als de BV opgeheven wordt. Deze verliezen zouden dan bij partner A verrekend kunnen worden. Klopt dit?

Alvast onze dank,

Jolanda

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

Om een verlies uit aanmerkelijk belang te realiseren moet de BV wel eerst vereffend en ontbonden worden. Het AB-verlies is dan ten hoogste het gestorte kapitaal. In jullie geval € 18.000. Als dit verlies niet verrekend kan worden met (toekomstige) dividend-uitkeringen kan het verlies - op verzoek - omgezet worden in een tax credit (belastingkorting). De tax credit is maximaal 25% van € 18.000. De tax credit kan inderdaad verrekend worden bij de partner. Er moet uiteraard wel sprake zijn van fiscaal partnerschap.

• 1
  • Rate this answer

Uiteraard dient dan wel ook de BV van partner A te zijn geliquideerd of verkocht. Immers: de verrekening geldt alleen indien de belastingplichtige en zijn partner in het kalenderjaar en het daaraan voorafgaande kalenderjaar geen aanmerkelijk belang hebben. Het gaat bij deze regeling niet om het resultaat per BV, maar om het gehele box 2 inkomen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0
  • Rate this answer

ik ben geen fiscalist of enigzins financieel onderlegt , maar als er meer dan beduidend meer verlies in de BV zit dan 18K, is het dan niet handig om deze te verkopen ? ik kan me voorstellen dat dit erg aantrekkelijk kan zijn voor een 3e partij.

• 0
  • Rate this answer

ik ben geen fiscalist of enigzins financieel onderlegt , maar als er meer dan beduidend meer verlies in de BV zit dan 18K, is het dan niet handig om deze te verkopen ? ik kan me voorstellen dat dit erg aantrekkelijk kan zijn voor een 3e partij.

Die 3de partij moet die verliezen dan wel kunnen verrekenen en dat daar steekt de wetgever doorgaans een stokje voor.