• 0

Verzendkosten Webshop 15 euro ??

Hallo medeforumers,

 

 

Ik zit met een probleem waar ik al een tijd mee zit te stoeien.

 

Ik heb een webshop met onderdelen van scooters met een winst percentage van 10%

 

Ik zit in de begin fase van een bedrijf dus kan nog geen onderdelen op vooraad hebben, ik bestel dus direct bij me leverancier zodra er een bestelling binnen komt.

 

Probleem is dat ik de verzendkosten op ong 15 euro heb staan (8.92 euro verzendkosten van leverancier naar mij en 6.75 verzendkosten van mij naar de klant) Dit is dus erg hoog en schrikt veel klanten af!

 

Heeft er iemand tips voor mij om dit beter aan te pakken ?

 

 

Mijn 2e vraag is:

 

Ik zie veel webshops die bij een bestelling van 75 euro al gratis verzendkosten rekenen die hebben meestal wel alles op vooraad stel als ik dat doe: 58 inkoop ex 10% winst 63.80 ex is dus 75.92 verkoop dan zou ik meteen al verlies gaan draaien ook al heb ik het product op vooraad 6.75 tnt basis pakket

 

En dan te bedenken als ik dat wil doen totaal iets meer dan 15 euro kwijt ben aan verzendkosten!!

Stel dat ik gratis verzendkosten boven de 131 euro erop zet (boven de 100 euro exl btw zonder verzendkosten worden de bestellingen bij me leverancier gratis verzonden) 100 exl + 10% winst + 19% btw is totaal 130.90 hoef dus nog maar 6.75 te betalen aan verzendkosten naar de klant toe 10 euro winst - 6.75 = 3.25 over maar hoe zit het dan met inkomsten belasting moet je die toepassen op die 10 euro winst of op die 3.25 aangezien die 6.75 niet op papier komt ?

 

 

Hoe zouden jullie dit aangepakt hebben?

 

 

Het is mischien te veel in 1x geef dit dan aub aan.

Alvast bedankt jullie leveren een grote bijdragen en heb al enorm veel geleert!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb je meegeteld dat je over de verzendkosten naar je klant 19% btw moet berekenen? Als je € 8,92 + € 6,75 = € 15,67 naar je klant factureert wordt dat inclusief btw dus al € 18,65. Als je alleen die € 15,67 euro berekent, moet je dus al € 2,50 per zending btw afdragen.

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet precies hoe je markt werkt, maar wat je ook zou kunnen doen is dat je je prijzen verhoogt.

 

Voorbeeld nu:

 

Product A verkooprijs van 50 euro. Verzendkosten 15 euro. Ik zou de kosten die je hebt om de spullen vanuit de leverancier naar jou te krijgen verwerken in de prijs.

 

Dus product A voor 58.92 verkopen. (of een ander getal). Vervolgens reken je nog maar 6.75 euro voor de klant. Beetje flauw truukje natuurlijk maar voor het oog van de klant zijn de verzendkosten ineens lager. Maar nogmaals ik weet niet of je die 8 euro wel erop kan zetten i.v.m. concurrentie.

Link naar reactie
  • 0

Wat je kan doen is proberen de verzendkosten te drukken. Stel dat je voor elke 20 orders inkoopt (ipv. voor elke order), dan kan je de verzendkosten van de leverancier al weer delen op 20 orders.

Verder kan je ook je eigen verzendkosten drukken door een goedkopere transporteur te zoeken. Vraag eens offertes aan bij DPD, DHL, GLS, etc. Wie weet scheelt dat een paar euro.

 

Hoe dan ook, je marge blijft wel heel erg minimaal. Zelfs al zou je per order in totaal 5 euro verzendkosten maken, dan nog heb je maar een marge van 10%. Hoe ga je je andere kosten hier van dekken? Je maakt veel meer kosten dan alleen verzendkosten op een order. Met 10% marge moet je wel heel veel orders draaien op een heel efficiënte manier wil je er wat aan kunnen verdienen. Houdt ook rekening met retouren en defecten. Omdat je aangeeft nu nog geen voorraad te kunnen houden ivm. je budget is dat misschien een serieuze kostenpost.

Ik zou er in elk geval nog even goed over na denken of scooteronderdelen wel de juiste business is. Bezint eer ge begint. :)

Link naar reactie
  • 0

Mijn 1ste gedacht was gelijk aan die van Patrick. Stop een deel van de leverkosten in de verkoopprijs.

Mijn 2e gedachte was een zorg over de marge. Ik krijg ook de indruk dat die 10% slechts het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs is. Als daar niets van andere kosten of salaris voor jezelf inzit dan hoop ik voor je dat je niet opeens veel klanten gaat krijgen.

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen webwinkel expert, maar met een winstmarge van 10% wordt je bedrijf nooit levensvatbaar,

voor hobbyisme is het wellicht oke? Over verzendkosten sluit ik me aan bij de vorige sprekers.

 

Heb je hier van te voren wel goed over nagedacht? alle kosten op een rij gezet en een businessplan gemaakt?

zoniet moet je toch terug naar de tekentafel en minimaal je verdienmodel onder de loep nemen.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

ik ben geen webwinkel expert, maar met een winstmarge van 10% wordt je bedrijf nooit levensvatbaar,

voor hobbyisme is het wellicht oke? Over verzendkosten sluit ik me aan bij de vorige sprekers.

 

Heb je hier van te voren wel goed over nagedacht? alle kosten op een rij gezet en een businessplan gemaakt?

zoniet moet je toch terug naar de tekentafel en minimaal je verdienmodel onder de loep nemen.

 

Ligt er toch wel aan of we praten over bruto of netto marge. Ken genoeg markten/bedrijven die het voor minder moeten doen en toch levensvatbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Uhm die 10% winst heb ik boven op mijn netto inkoops prijs gegooit.

 

10% winst is voldoende nu, zit onder de concurenten en het is meer hobby nu.

 

10% winst zit per product erop, mijn verwachting is dat mensen minimaal 5 artikelen afnemen.

 

als ik per product die 8 euro verzendkosten erop gooi dan kom ik boven de concurentie uit waarschijnlijk....

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ligt er toch wel aan of we praten over bruto of netto marge. Ken genoeg markten/bedrijven die het voor minder moeten doen en toch levensvatbaar zijn.

ik meende net als Wouter dat het bruto is, en natuurlijk ben ik met je eens dat het wel haalbaar is,

maar dan heb je het niet over een kleine beginnende webshop,

ik hoef jou niet te vertellen dat je met grote volumes aan kleine marges genoeg hebt. ;)

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Uhm die 10% winst heb ik boven op mijn netto inkoops prijs gegooit.

 

Slechte keuze om zo je marge te berekenen. Als jij nu meer korting gaat bedingen bij je leverancier ga je op deze manier zelf minder verdienen.

Je kan beter per product kijken wat de rest in de markt doet. En je hoeft absoluut niet de goedkoopste te zijn.

Wat is je toegevoegde waarde? Daarmee kan je een verschil maken.

Bijvoorbeeld weet zelf heel erg goed wat er onder je klanten speelt. En ga bijvoorbeeld eens met een kraampje naar een scooter race evenement. Ook al verkoop je daar niet kosten dekkend voor die dag de mensen leren je dan kennen en zullen je dan ook eerder handel gunnen ook al ben je dan niet de goedkoopste.

Ga daarom alsjeblieft een ander verdien model bedenken en ga voor de langere tijd. Ga er ook vanuit dat het geen hobby is maar dat je er van moet kunnen eten zo kom je beter tot goed inzichten.

 

succes.

 

Mischa

 

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Ja het is lastig om het per product te doen omdat er gewoon duizenden producten zijn.

 

Maar jij zegt dus per product kijken hoeveel het overal kost en dan daaruit een winst percentage uit halen ?

 

Of zou ik mijn winst percentage van alle producten verhogen om zo de kosten van de verzendkosten te drukken?

 

Link naar reactie
  • 0

alles nalopen is gewoon een goede zaak. en ja kost wel tijd maar geld verdienen en spullen verkopen is een volle baan.

 

maar ga nu niet rekenen vanuit inkoop met een opslag. Als je dit blijft doen kan je beter even het telefoonnummer van je onderdelen leverancier geven. Kan ik hun opbellen dat ze je korting +20% maken verdien je meer. ;) ;D

 

Ga ervoor zorgen dat je een goede marge gaat maken. Normaal is voor dit soort onderdelen een 25 tot 35%..

Beter minder verkopen met een gezonde marge dan veel en niks verdienen en zelfs in jou geval geld er bij moeten stoppen.

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Oke met producten boven de 50 euro ga ik wat spelen met de winst percentage.

 

 

Uhm, wat is trouwens het beste:

 

Stel iemand besteld iets van 10 euro, kan ik onmogelijk 15 euro verzendkosten gaan rekenen...

 

kan ook niet zeggen van verzendkosten maar 6.75 want dan maak ik 8 euro verlies.op de verzendkosten van de leverancier naar mij toe.

 

 

Of is het dan beter om er neer te zetten op kleine bestellingen zit een levertijd van 1 week ? zodat als ik een andere bestelling binnen krijg de andere kleine orders erbij kan bestellen ?

 

 

Tot nu al veel reacties, bedankt hiervoor!

 

Alle tips en hints zijn altijd welkom, critiek is ook welkom! liever eerlijk zijn zodat ik het kan verbeteren dan niets zeggen!

Link naar reactie
  • 0

Je geeft aan dat jij de leverancier bijna 9 euro aan verzendkosten moet betalen en de klant dient 6.75 te betalen, dan kost het jou toch maar 9 euro minus 6.75 ?

 

Daarnaast zou ik zoals Patrick al zei eens kijken of je de prijzen kunt verhogen. Het is namelijk niet goed om allemaal lage prijzen te hanteren omdat toevallig een grote winkel dat ook doet. Focus je daar niet op, maar focus je meer op expertise en dat soort zaken. Kijk bijvoorbeeld naar een bedrijf als Coolblue, wat vaak hoge prijzen hanteert maar toch veel omzet draait en ze zijn bijvoorbeeld met Consoleshop.nl zeker niet een van de goedkoopste.

Link naar reactie
  • 0

Het werd al eerder gezegd, maar ik zou toch echt even kijken je leverancier je pakketjes niet rechtstreeks bij jouw klant wil afleveren (drop shippen). Wat heeft het voor nut om het eerst naar jouw te sturen.

 

Je verzendkosten blijven dan steken op 9 euro per pakketje (waarom kan dat trouwens niet ook voor 6,75 ?). Deze zou je kunnen doorbereken aan je klanten of verwerken in je marge.

website zonder gedoe? www.zondergedoe.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je inderdaad voor elk individueel product dat je verkoopt 1x bij de leverancier bestelt, dan schiet het totaal niet op en is het rechtstreeks op laten sturen nog het beste.

Opsparen van orders kan ook, maar dan lopen je klanten naar een ander die wel zonder vertraging kan uitleveren..

 

Los daarvan: het is niet onlogisch dat je op die manier gewerkt hebt en de verzendkosten losmaakt van je andere kosten, maar psychologisch gezien is dat een volstrekt foute benadering.

De verzendkosten die we zelf ooit vroegen waren met een kleine opslag voor verpakkingskosten.. dat hebben we snel laten varen en gaandeweg zijn deze gezakt evenals de drempel waarboven verzending gratis is.

Geloof het of niet, maar het werkt ECHT zo, dat mensen eerder een product kopen dat bijv 15 euro te duur is, maar waarvan de verzendkosten extreem laag zijn.. mensen zijn voor het overgrote deel helaas (!) te dom om te rekenen .. maar vallen voor psychologische prikkels: GEEN verzendkosten (ook al zijn die dubbel en dwars in de productprijs ingebouwd), MORGEN in huis (ook al heb je het niet op voorraad), LAAGSTE prijzen (ook al is dat beslist niet zo)

Zie ook mijn eigen draadje over psychologische effect van afgeronde prijzen

 

Voor heel goedkope producten kan je dat gewoon niet doen.. als je nu niet de weg opgaat van het laten opsturen vanuit de leverancier, moet je domweg nagaan waar de meeste vraag naar is en deze spullen wel in beperkte mate op voorraad nemen, dan kan je wel direct uitleveren..

Terugkomend op die schreeuwerige termen, een van de grootste ergernissen van klanten is als een webwinkel iets niet op voorraad blijkt te hebben en hierin niet transparant is. Een service die we zelf verlenen is het gratis (dwz zonder vzk) nasturen van producten die uitverkocht zijn, maar ook geven we exact aan wanneer het dan wel binnen zal zijn.. levert wel iets minder bestellingen op van dat product (dat ze dan elders kopen), maar schept anderzijds ook meer vertrouwen op lange termijn..

 

Dat waren mijn 2 eurocentjes ;)

Link naar reactie
  • 0

Ook mijn reactie als mede-webwinkelier: 10% marge is veel en veel en veel te laag.

 

Je hebt je eigen bedrijfskosten, je hebt loonkosten (die reken je niet maar zijn er eigenlijk wel want het kost je tijd) en daarbij komt dat als een klant een probleem met een product heeft en het product terug wil sturen of jij wilt een nieuwe sturen dan ben je nogmaals verzendkosten kwijt en ben jij je marge al weer kwijt op dat product. Dit kan eigenlijk alleen als je óf heel veel verkoopt óf hele dure producten verkoopt.

 

Is er maar 1 leverancier waar je in kunt kopen? Koop je wel bij een groothandel in?

Link naar reactie
  • 0

Wederom bedankt voor de reacties!

 

Dus het beste is om gewoon mijn marge te verhogen? ik wil denk ik te veel want ik wil met elk product goedkoper zijn dan alle webshops, ik vergelijk nu alle producten en daar komt een marge van 10% uit.

 

Als ik die 10% hanteer dan ben ik de goedkoopste webshop maar mischien is dit iets te onrealisties als ik geen winst wil draaien.

 

Ja ik koop ik bij een groothandel, heb momenteel 4 leveranciers 1 daarvan bestel ik 99% van mijn producten.

 

op sommige producten kan ik de marge opgooien tot 25% en nog steeds de goedkoopste zijn, wat is volgens jullie ong de precentage die ik moet proberen aan te houden?

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat je jezelf niet moet vergelijken met deze goedkope concurrenten.

 

Waarschijnlijk hebben hun wel een voorraad doordat ze grote inkoop tegelijk doen. Als dit voor jou niet te realiseren is zorg dan voor een andere usp. Bijvoorbeeld een fantastische service gemixt met een top kwaliteit.

Link naar reactie
  • 0

Oke, ik heb eens rond gekeken en volg jullie advies op!

 

Ik heb gister even snel naar de producten gekeken 1 voor 1 en daarvoor de marge berekent!

 

Ik heb ook even achter me gelaten van de goedkoopste te zijn teminste achter me gelaten de goedkoopste van iedereen te zijn.

Mijn leverancier heeft ook een webshop en ik ben iets goedkoper dan hun nu, mijn marge is nu minimaal 15% tot 30%

 

Is al een hele stijging tegenover 10% En het enigste wat telt is levertijd en prijs heb te makelijk met de leeftijdscategory van rond de 16 jaar die scooter spullen willen kopen en die willen het liefst zo goedkoop en het snelst mogelijk.

 

 

Alleen ik zit nog echt te stoeien met de kleine producten... 8 euro op de prijs gooien en niemand koopt het meer, maximaal 1 week levertijd en hopen dat iemand iets besteld waardoor ik dat kleine ding ook mee kan bestellen?

toch 15 euro rekenen waardoor mensen afschrikken?

Of 6.75 laten en hopen dat het goed gaat ?

 

Dit is echt iets waar ik zo 1,2 3 nog niet uitkom...

Link naar reactie
  • 0

dat is al een heel stuk beter 15 tot 30%.

 

maar reken je verkoopprijs altijd uit vanuit wat de markt kan dragen en niet vanuit je inkoop. Hoe vaak ik dit moet uitleggen aan ander ondernemers. Veel zien niet in dat als je dan meer korting krijgt bij je leverancier je dan ook zelf minder gaat verdienen.

 

10% opslag op 10 euro is 1.00 euro winst.

krijg je nu meer korting en je inkoop prijs gaat naar 9 euro en je zal blijven rekenen met een opslag van 10% dan is je winst nog maar 0,90 euro.

 

Voor de goedkopere producten kan je in webshop aangeven. binnen twee dagen leveren 8 euro extra anders een week levertijd. dan heeft de klant een keuze. als je dan een keer een slechte week hebt dan toch leveren ook al kost het je zelf geld. zeker in de wereld van jou doelgroep is snelheid en je naam erg belangrijk.

 

 

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie nogmaals bedanken, op sommige producten kan ik gewoon een marge van 45% bovenop gooien en nog goedkoop blijven!

 

Dan te bedenken dat ik alles 10% wou doen en zo 35% winst zou laten lopen.

 

 

@Krypto

 

Dat is wel een idee, ik werk nu met prestashop dus moet ff kijken hoe ik die optie ga inwerken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.