• 0

Distributeur zijn: hoe aanpakken?!

Ik heb de zoekfunctie van het form al wat gebruikt, maar kan alleen maar antwoorden vinden op een specifiek product.

 

Ik ben bezig importeur te worden van een hondenspeeltje (mijn branche)

 

Ik heb het ding inmiddels geïntroduceerd in Nederland, en hoop dat het net zo'n succes wordt als in de UK.

Waar ik nu bang voor ben is dat ik het geïntroduceerd heb, en straks iemand anders met de eer gaat strijken/ veel geld aan mijn 'idee' en activiteiten gaat verdienen.

 

Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken?

Ik heb al wat overlegd met de fabrikant,

en hij staat er op zich voor open,

we hebben nog een specifieke condities afgesproken.

 

Het transportbedrijf waar mijn vader werkt kan ervoor zorgen dat het product ingeklaard word enzo.

 

Waar moet ik aan denken? Waar moet ik rekening mee houden?

 

Het idee is dat ik hiermee ook op beurzen wil gaan staan e.d

 

Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen!

Dankjewel!

 

[titel aangepast - mod]

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij importeur / distributeur wordt is het niet jouw product en jouw idee waar een ander mee aan de haal kan gaan. Ik kan me wel voorstellen dat je bang bent dat er een concurrent op de Nederlandse markt komt die zelf iets vergelijkbaars gaat fabriceren. Maar hier ligt de verantwoordelijkheid bij de fabrikant. Informeer eens of het wel beschermd is qua merk / patent op het artikel en of dit meteen voor Nederland geldt.

 

Waar komt je product vandaan? Buiten de EER (Europees Economische Ruimte)? Omdat je praat over inklaren. Ik weet niet hoe het zit qua hondenspeelgoed, maar bijv. speelgoed voor mensen mag je niet zomaar op de markt brengen, hier heb je een CE keurmerk nodig en als jij de distributeur bent ben jij hiervoor verantwoordelijk.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik nu bang voor ben is dat <...> iemand anders met de eer gaat strijken/ veel geld aan mijn 'idee' en activiteiten gaat verdienen.

 

Het is niet jouw idee. Het is simpelweg een product dat jij importeert. Iedereen kan een product importeren en verkopen.

 

Waar komt het vandaan?

 

Heb je exclusieve rechten voor de Europese vrijhandelzone?

 

Ga je heel Europa bedienen? Of zijn er meer importeurs?

 

Zijn de merkrechten hier beschermd? Wie is eigenaar?

 

Kan de vorm, de kleur of het materiaal vastgelegd worden als merk?

 

Is het makkelijk na te maken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Waar ik nu bang voor ben is dat <...> iemand anders met de eer gaat strijken/ veel geld aan mijn 'idee' en activiteiten gaat verdienen.

 

Het is niet jouw idee. Het is simpelweg een product dat jij importeert. Iedereen kan een product importeren en verkopen.

 

Waar komt het vandaan?

 

Heb je exclusieve rechten voor de Europese vrijhandelzone?

 

Ga je heel Europa bedienen? Of zijn er meer importeurs?

 

Zijn de merkrechten hier beschermd? Wie is eigenaar?

 

Kan de vorm, de kleur of het materiaal vastgelegd worden als merk?

 

Is het makkelijk na te maken?

 

Ik ben niet bang dat iemand het idéé pikt, maar wel dat iemand anders het product gaat importeren uit de UK en verkopen in Nederland

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet bang dat iemand het idéé pikt, maar wel dat iemand anders het product gaat importeren uit de UK en verkopen in Nederland

Afspraken maken met de producent is hiervoor de enige oplossing. Waarschijnlijk ben je dan wel gebonden aan minimum afnames etc maar je zou dan op de NL markt als distributeur kunnen optreden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet bang dat iemand het idéé pikt, maar wel dat iemand anders het product gaat importeren uit de UK en verkopen in Nederland

Afspraken maken met de producent is hiervoor de enige oplossing. Waarschijnlijk ben je dan wel gebonden aan minimum afnames etc maar je zou dan op de NL markt als distributeur kunnen optreden.

 

Dat lijkt me wel een mooi idee, ik hoop dat dit haalbaart is voor mij!

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie
  • 0

Dit bedrijf van jou product verkoopt ook direct via ebay. Dus geheel de Nederlandse markt afschermen gaat niet. Je kan bij de fabrikant afspreken dat jij het product in de Nederlandse markt gaat zetten en dat zij jou daarvoor een alleenrecht geven als Nederlands bedrijf voor een jaar. Dit kan je zo afspreken maar dit is niet een recht meer een gentleman agreement.

Jij hebt dan een jaar de tijd om er zo veel mogelijk te verkopen. Daarna is het nieuwe er wel van af en zullen andere dierenwinkels het ook willen gaan inkopen. Dit kan je met de fabrikant afspreken dat als jij na een jaar een x aantal hebt verkocht dat de andere dan via jou moeten gaan inkopen.

 

Sometimes your the windshield and sometimes your the bug.

You need to get on the side of the windshield

Link naar reactie
  • 0

Ik heb een vraag mbt dit onderwerp. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik hier in dit topic in haak, maar anders zou ik weer een nieuw topic moeten starten.

 

Ik heb binnenkort een gesprek met een sportkleding merk om wellicht distributeur voor een bepaalde regio (provincie) te worden. Heeft er iemand tips hoe ik dit gesprek in kan gaan? Moet ik rekening houden met dingen?

 

Het is vrij algemeen, als ik wat dingen moet verduidelijk, vraag er dan aub naar.

 

Bij voorbaat dank.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me wel een mooi idee, ik hoop dat dit haalbaart is voor mij!

 

Overtuig de leverancier over de mogelijkheden die jij ziet en de inspanningen die je gaat leveren om hun product te slijten binnen het aan jou aan te wijzen gebied. Geef aan dat je investeert en beargumenteer dat dat tegenover die investering een zekere mate van zekerheid hoort (dus het aangewezen krijgen van een specifiek gebied). Wijs hen erop dat jullie beiden een belang hebben bij jouw succes. Leg de afspraken goed vast.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb binnenkort een gesprek met een sportkleding merk om wellicht distributeur voor een bepaalde regio (provincie) te worden. Heeft er iemand tips hoe ik dit gesprek in kan gaan? Moet ik rekening houden met dingen?

 

Het is vrij algemeen, als ik wat dingen moet verduidelijk, vraag er dan aub naar.

 

Distributeur zou kunnen betekenen dat je geen eigen klantcontacten hebt, maar dat je alleen orders van de leverancier gaat uitvoeren en uitleveren. Of bedoel je dat je ook de sales in die provincie gaat verzorgen en dat jouw inkomsten afhankelijk zijn van jouw verkoopresultaten?

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel inderdaad dat laatste. Ik wil ervoor zorgen dat het merk in de winkels komt te liggen in mijn regio. Dus ik wil ook de sales verzorgen inderdaad.

 

Dan zou mijn advies hetzelfde zijn als aan Saskia80 (enkele berichten hoger)

Misschien als aanvulling zou je kunnen kijken naar wie de bekendmakingen verzorgt (reclames, advertenties) en daarmee eventueel rekening houden met je fee.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt me wel een mooi idee, ik hoop dat dit haalbaart is voor mij!

 

Overtuig de leverancier over de mogelijkheden die jij ziet en de inspanningen die je gaat leveren om hun product te slijten binnen het aan jou aan te wijzen gebied. Geef aan dat je investeert en beargumenteer dat dat tegenover die investering een zekere mate van zekerheid hoort (dus het aangewezen krijgen van een specifiek gebied). Wijs hen erop dat jullie beiden een belang hebben bij jouw succes. Leg de afspraken goed vast.

 

Ik ben inderdaad in overleg met de leverancier, en ik hoop dat het wat gaat worden!

Kunnen jullie me nog helpen met hoe ik bijvoorbeeld invoerrechten en inklaren enzo moet regelen?

Het product wordt in China gemaakt, en dan hierheen verscheept. Dan moet ik wel invoerrechten betalen?

En als het uit de EU komt niet?!

 

beetje jammer dat er nu een andere vraag door mijn topic heenloopt >:(

 

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad in overleg met de leverancier, en ik hoop dat het wat gaat worden!

Kunnen jullie me nog helpen met hoe ik bijvoorbeeld invoerrechten en inklaren enzo moet regelen?

Het product wordt in China gemaakt, en dan hierheen verscheept. Dan moet ik wel invoerrechten betalen?

En als het uit de EU komt niet?!

 

beetje jammer dat er nu een andere vraag door mijn topic heenloopt >:(

 

 

Geven we jou toch gewoon weer snel antwoord! ;D

 

Goederen uit China kunnen inderdaad onderwerp van douanerechten zijn. Dit is afhankelijk van de aard van de goederen en de totale waarde. Die zijn dan bij binnenkomst in de EU verschuldigd.

 

Informeer bij de leverancier hoe zij de goederen bij je gaan aanleveren. Mogelijkheden zijn:

 

1) Direct van China naar jou toe --> Jij bent als ontvanger douanerechten en BTW verschuldigd.

2) Ingeklaard vanuit Engeland naar jou toe --> douanerechten zijn dan betaald in engeland, BTW verrekening als per reguliere aankoop van goederen.

3) Onder transit vanuit Engeland naar jou toe --> acht deze kans niet zo groot, maar het zou kunnen. In dit geval zijn de douanerechten en BTW nog niet voldaan. Die zijn dan alsnog voor jouw rekening.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben inderdaad in overleg met de leverancier, en ik hoop dat het wat gaat worden!

Kunnen jullie me nog helpen met hoe ik bijvoorbeeld invoerrechten en inklaren enzo moet regelen?

Het product wordt in China gemaakt, en dan hierheen verscheept. Dan moet ik wel invoerrechten betalen?

En als het uit de EU komt niet?!

 

beetje jammer dat er nu een andere vraag door mijn topic heenloopt >:(

 

 

Geven we jou toch gewoon weer snel antwoord! ;D

 

Goederen uit China kunnen inderdaad onderwerp van douanerechten zijn. Dit is afhankelijk van de aard van de goederen en de totale waarde. Die zijn dan bij binnenkomst in de EU verschuldigd.

 

Informeer bij de leverancier hoe zij de goederen bij je gaan aanleveren. Mogelijkheden zijn:

 

1) Direct van China naar jou toe --> Jij bent als ontvanger douanerechten en BTW verschuldigd.

2) Ingeklaard vanuit Engeland naar jou toe --> douanerechten zijn dan betaald in engeland, BTW verrekening als per reguliere aankoop van goederen.

3) Onder transit vanuit Engeland naar jou toe --> acht deze kans niet zo groot, maar het zou kunnen. In dit geval zijn de douanerechten en BTW nog niet voldaan. Die zijn dan alsnog voor jouw rekening.

 

Super Wilco ;) dankjewel!

 

We gaan voor optie 2.

Dat begrijp ik wel, anders moet de leverancier 'alles' betalen,

en extra verzendkosten van hem naar mij.

Dus het komt uit China naar mij.

 

Hoe moet ik dat regelen?

Kan ik dat inklaren event. zelf? (kan via het bedrijf van mijn vader)

Hoe regel ik dat?!

 

 

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie
  • 0

 

We gaan voor optie 2.

Dat begrijp ik wel, anders moet de leverancier 'alles' betalen,

en extra verzendkosten van hem naar mij.

Dus het komt uit China naar mij.

 

Hoe moet ik dat regelen?

Kan ik dat inklaren event. zelf? (kan via het bedrijf van mijn vader)

Hoe regel ik dat?!

 

Dat is wat lastig om te zeggen. Het ligt eraan hoe de goederen binnenkomen. Voorbeelden zijn:

1) Via luchtvracht.

2) Via LCL (groupagecontainer)

3) Via Courier Service (zoals DHL, FEdex etc)

 

Op of via al die adressen is inklaring mogelijk. Als particulier inklaren kan niet. De declarantenafhandeling bij derden is meestal niet zo duur, het is de vraag of het handig is om dat via je vader te laten verlopen. Het kan denk ik wel als hij over de originele stukken beschikt. Dat moet jij dan bewaken en regelen.

Link naar reactie
  • 0

Mijn vader werkt bij een transportbedrijf op Schiphol,

en hij is hele dagen bezig met Douane en geschikte papieren!

 

Ik hoop dat dat gaat lukken!

 

Ik ga er vanuit dat ook de Leverancier in Engeland weet hoe het een beetje werkt,

en dat er niet straks een pak van mij achter de Douane staat waar ik niet bij kan ;)

 

We wachten het af ;)

Op stap met de hond... omdat pootjes geen muis kunnen bedienen
Link naar reactie
  • 0

Mijn vader werkt bij een transportbedrijf op Schiphol,

en hij is hele dagen bezig met Douane en geschikte papieren!

 

Ik hoop dat dat gaat lukken!

 

Tsja, in dat geval zou je je vader eens kunnen raadplegen. Wellicht kan hij als notify worden opgenomen. Dat zijn details waar ik niet meer zo goed in zit. Je vader weet dat waarschijnlijk beter dan ik.

 

Succes!

Link naar reactie
  • 0

 

Agri Result koopt gewoon via de Duitse importeur in of laat het namaken. Je zal dus voor die concurrentie uit moeten werken. ;)

 

Er is geen Duitse importeur ;)

Ik ben de eerste winkel op het vasteland van Europa dat het product verkoopt!

 

Denk de scenario's even door.

 

Scenario 1: niemand kan het iets schelen

 

Scenario 2: het product verkoopt goed en er ontstaat extra interesse. Ze nemen contact op met jou als distributeur en vragen naar condities. Ze nemen contact op met de Britse leverancier en vragen naar condities. Ze nemen contact op met andere distributeurs in Europa (vrij verkeer van goederen) en vragen naar condities. Ze schakelen hun inkoopkantoor in in Hong Kong en zoeken uit wat namaak kost. Ze maken een keuze: make or buy.

 

Je zal de concurrentie dus voor moeten blijven. Exclusieve contracten zeggen niet zoveel. ;)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 268 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.