• 0

Combinatie woon-werk kilometers en eigen onderneming bijtelling

Hoi,

 

Ik wil mijn oude auto ( vw golf III van '93 ) op naam van mijn onderneming zetten. ( stichting ). Even een samenvatting van hetgeen ik denk dat dit zou opleveren:

 

Auto op naam van onderneming, dan opvoeren in de balans. Ook afschrijven. Kosten brandstof, onderhoud, parkeren enz.. aftrekbaar. Ook zakelijke kilometers a 0,19 ct. Fiscale bijtelling 35% van dagwaarde. (auto ouder dan 15 jr.) Geen bijtelling bij prive km < 500.

 

Klopt bovenstaande?

 

Nu is het zo dat ik ook partttime werk, en dus ook met dezelfde auto ( eigen auto dus ) veel zakelijke km's blijf maken. Kan ik deze ook aftrekken? of moet ik deze niet meetellen? krijg er wel een vergoeding voor door mijn werkgever, dus denk het niet?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de auto op naam van je zaak zet en derhalve alle kosten via de zaak verrekend, kun je niet alsnog € 0,19 per zakelijke kilometer aan jezelf uitbetalen. Je kunt natuurlijk wel x bedrag aan reiskostenvergoeding bij je opdrachtgever(s) in rekening brengen.

€ 0,19 per kilometer is voor zakelijke kilometers per privé auto (en alle kosten dus ook privé).

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je de auto op naam van je zaak zet en derhalve alle kosten via de zaak verrekend, kun je niet alsnog € 0,19 per zakelijke kilometer aan jezelf uitbetalen. Je kunt natuurlijk wel x bedrag aan reiskostenvergoeding bij je opdrachtgever(s) in rekening brengen.

€ 0,19 per kilometer is voor zakelijke kilometers per privé auto (en alle kosten dus ook privé).

 

ah, natuurlijk...was ook te mooi om waar te zijn.. thanks voor de aanvulling!

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik wil mijn oude auto ( vw golf III van '93 ) op naam van mijn onderneming zetten. ( stichting ). Even een samenvatting van hetgeen ik denk dat dit zou opleveren:

 

Auto op naam van onderneming, dan opvoeren in de balans. Ook afschrijven. Kosten brandstof, onderhoud, parkeren enz.. aftrekbaar. Ook zakelijke kilometers a 0,19 ct. Fiscale bijtelling 35% van dagwaarde. (auto ouder dan 15 jr.) Geen bijtelling bij prive km < 500.

 

Klopt bovenstaande?

 

Nu is het zo dat ik ook partttime werk, en dus ook met dezelfde auto ( eigen auto dus ) veel zakelijke km's blijf maken. Kan ik deze ook aftrekken? of moet ik deze niet meetellen? krijg er wel een vergoeding voor door mijn werkgever, dus denk het niet?

 

 

Dag Era,

 

Ik zie dat je ons forum al goed weet te vinden ;D

 

Vraagje, jij geeft aan dat je de auto op de zaak wilt zetten. Dit betekent dat je de auto wilt verkopen aan de stichting, ga je dat met een lening doen (je geeft in een andere post aan dat er in het begin niet veel zal zijn dus zal er vermoedelijk een vordering van jou op de stichting komen)?

 

Verder heb je het over bijtelling. Hoe wil je gaan bijtellen als er geen dienstverband is tussen jou en de stichting (zie andere post). Ik kan hier natuurlijk wel wat op bedenken, maar ben erg benieuwd naar jouw gedachten hierover.

 

Daarnaast geeft je aan dat je de auto intensief privé zult gaan gebruiken. Gezien je bedrijfsactiviteit lijkt het mij dat de verhouding privé-zakelijk zwaar zal wegen naar privé (woon-werkverkeer voor parttime baan) - of zie ik dat verkeerd. In dat geval is er sprake van excessief autogebruik en geldt dat je de daadwerkelijke waarde van het privé gebruik moet bijtellen. De vraag is hoe verstandig het dan zal zijn om de auto op de stichting te zetten en of je je niet beter in de opstartfase de daadwerkelijke kosten van de zakelijke kilometers zou kunnen uitbetalen (mag omdat er geen loondienstverband is) of € 0,19 p/km (als er sprake is van loondienst). Zeker als je meeneemt dat bij deze auto de afschrijving niet spectaculair zal zijn en het dus niet echt zal drukken op de winst.

 

Genoeg om over na te denken... ik zie jouw reacties met belangstelling tegemoet!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Ik wil mijn oude auto ( vw golf III van '93 ) op naam van mijn onderneming zetten. ( stichting ). Even een samenvatting van hetgeen ik denk dat dit zou opleveren:

 

Auto op naam van onderneming, dan opvoeren in de balans. Ook afschrijven. Kosten brandstof, onderhoud, parkeren enz.. aftrekbaar. Ook zakelijke kilometers a 0,19 ct. Fiscale bijtelling 35% van dagwaarde. (auto ouder dan 15 jr.) Geen bijtelling bij prive km < 500.

 

Klopt bovenstaande?

 

Nu is het zo dat ik ook partttime werk, en dus ook met dezelfde auto ( eigen auto dus ) veel zakelijke km's blijf maken. Kan ik deze ook aftrekken? of moet ik deze niet meetellen? krijg er wel een vergoeding voor door mijn werkgever, dus denk het niet?

 

 

Dag Era,

 

Ik zie dat je ons forum al goed weet te vinden ;D

 

Vraagje, jij geeft aan dat je de auto op de zaak wilt zetten. Dit betekent dat je de auto wilt verkopen aan de stichting, ga je dat met een lening doen (je geeft in een andere post aan dat er in het begin niet veel zal zijn dus zal er vermoedelijk een vordering van jou op de stichting komen)?

 

Verder heb je het over bijtelling. Hoe wil je gaan bijtellen als er geen dienstverband is tussen jou en de stichting (zie andere post). Ik kan hier natuurlijk wel wat op bedenken, maar ben erg benieuwd naar jouw gedachten hierover.

 

Daarnaast geeft je aan dat je de auto intensief privé zult gaan gebruiken. Gezien je bedrijfsactiviteit lijkt het mij dat de verhouding privé-zakelijk zwaar zal wegen naar privé (woon-werkverkeer voor parttime baan) - of zie ik dat verkeerd. In dat geval is er sprake van excessief autogebruik en geldt dat je de daadwerkelijke waarde van het privé gebruik moet bijtellen. De vraag is hoe verstandig het dan zal zijn om de auto op de stichting te zetten en of je je niet beter in de opstartfase de daadwerkelijke kosten van de zakelijke kilometers zou kunnen uitbetalen (mag omdat er geen loondienstverband is) of € 0,19 p/km (als er sprake is van loondienst). Zeker als je meeneemt dat bij deze auto de afschrijving niet spectaculair zal zijn en het dus niet echt zal drukken op de winst.

 

Genoeg om over na te denken... ik zie jouw reacties met belangstelling tegemoet!

 

Hoi!

 

Ja, ik weet het forum zeker goed te vinden, vind het fijn dat zo'n forum bestaat! Meer weten altijd dan 1 he? ;-)

 

Als ik de auto "verkoop" aan de stichting, dan zal dit via een vordering van mij op de stichting komen inderdaad.. maar die auto is niet veel waard meer hoor, zal dus niet zo'n groot bedrag zijn.

Interessant detail haal je aan, er is inderdaad geen dienstverband tussen mij en de stichting. Zou ik de auto dan misschien als inventaris kunnen aanmerken?

Moet inderdaad veel prive kilometers maken voor mijn baan bij een werkgever, misschien is datn inderdaad de vaste aftrek van 0,19 ct per km voordeliger. Ben nu wel benieuwd naar jouw gedachtengang daarin..

Link naar reactie
  • 0

Dag Era,

 

Best lastig om zo in twee topics met elkaar te communiceren ;D

 

Uit de berichten in het andere topic maak ik op dat jij veel waarde hecht aan eerlijkheid en transparantie, zeker omdat je werkt met het geld van derden. Ik zou zelf nooit gaan voor het zakelijk maken van je auto, vooral omdat er geen zakelijk nut is voor de stichting. Je bent echt veel beter af door te laten vergoeden tegen € 0,19 / km - vooral ook omdat daar ruimte voor is binnen de vaststelling van het LOCK.

Als je gaat voor de combinatie EMZ/stichting (de combi die ik zeker zou gaan uitvoeren!) dan kun je dus € 0,19 / km vergoeden en je kunt nog eens 75% van de BTW die je over de autokosten (benzine, onderhoud etc.) terugvorderen bij de Belastingdienst. Wat ik zou kan overzien is dat financieel gezien de meest gunstige optie - en het meest eerlijk.

 

Groet,

 

Dennis

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik wil mijn oude auto ( vw golf III van '93 ) op naam van mijn onderneming zetten. ( stichting ).

 

 

Nog even een ding. Ik hecht altijd aan zorgvuldig gebruik van woorden ;)

 

Een stichting kan nooit van jou zijn. De stichting is dus niet jouw onderneming. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een BV die je wel kunt bezitten door middel van de aandelen.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.