• 0

Staken VOF - wanneer afrekenen over stakingswinst?

Aanbevolen berichten

20 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

De fiscus kijkt alleen naar het jaar van staking. Als je de onderneming in 2010 hebt gestaakt, moet je de stakingswinst aangeven in de aangifte over 2010. Als je de onderneming in 2011 hebt gestaakt, moet je de stakingswinst aangeven in 2011.

Link naar reactie
  • 0

Zolang het pand van de onderneming is valt het niet mee om de onderneming te staken lijkt mij. Je zal dus een transactie moeten doen, naar privé of ergens anders waarschijnlijk zodat je alles af kan sluiten.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

De VOF heeft een pand. Dat is dus van de VOF. Nu wil jij de VOF opheffen. Prima maar wat moet er dan met dat pand gebeuren? Dat moet toch van iemand zijn? Die kan als je de VOF gaat staken niet meer van de VOF zijn want die bestaat niet meer.

 

Dit alles niet gehinderd door enige vakinhoudelijke kennis maar door boerenlogica uiteraard.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je de vof staakt en het pand is (nog) niet verkocht, vindt er een sfeerovergang plaats. Het pand gaat van het ondernemingsvermogen naar het privé vermogen (box 3). Dat is vervelend, omdat je dan moet afrekenen over de meerwaarde in het pand (waarde economisch verkeer minus boekwaarde). Je kan de stakingswinst eventueel omzetten in een lijfrente, maar dan moet je wel de premie afstorten bij een verzekeraar. Als je binnen een jaar weer een nieuwe onderneming opstart, kun je de stakingswinst eventueel reserveren in een herinvesteringsreserve.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Op het moment dat je de vof staakt en het pand is (nog) niet verkocht, vindt er een sfeerovergang plaats.

Het pand gaat van het ondernemingsvermogen naar het privé vermogen (box 3). Dat is vervelend, omdat je dan moet afrekenen over de meerwaarde in het pand (waarde economisch verkeer minus boekwaarde). Je kan de stakingswinst eventueel omzetten in een lijfrente, maar dan moet je wel de premie afstorten bij een verzekeraar. Als je binnen een jaar weer een nieuwe onderneming opstart, kun je de stakingswinst eventueel reserveren in een herinvesteringsreserve.

 

Op het moment dat de onderneming gestaakt wordt, vindt inderdaad sfeerovergang plaats. Voor zover is het helder.

De vraag is wanneer er sprake is van staking. In dit licht is de uitspraak van het Hof Den Haag van 15 maart 1983, nr. 6/82, V-N 1983/2000.16, interessant. In deze casus werden de bedrijfsactiviteiten beeindigd in 1974 en verkocht de belastingplichtige het laatst overgebleven activum, een bedrijfspand (wat toevallig!), in 1978. In de tussenliggende jaren bleef belastingplichtige het pand tot zijn ondernemingsvermogen rekenen (terwijl de bedrijfsactiviteiten al waren beeindigd). Het hof oordeelde dat 1978 het stakingsjaar was.

Naar mijn mening is hiervoor wel wat te zeggen omdat pas bij verkoop van het laatste activum volledige stakingswinst bekend is, zeker ook nu in een vastgoedmarkt die wat betreft prijsvorming momenteel niet uitblinkt in logica en nauwkeurigheid.

 

]

Link naar reactie
  • 0

 

Johan,

 

Goede tip! De uitspraak kende ik niet. Het is wel een verouderde hofuitspraak, nog gewezen onder het oude belastingstelsel, dus of de Belastingdienst er gewicht aan toe kent, is nog even afwachten. Maar in voorkomende gevallen kun je hem zeker meenemen in een procedure. Ik neem aan dat het pand in de periode tussen staking van de bedrijfsactiviteiten en daadwerkelijke verkoop gewoon leeg heeft gestaan. Bij tussentijdse verhuur van het pand zal de vlieger niet opgaan, of zie ik dat verkeerd ???

Link naar reactie
  • 0

dank je wel voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat een zeer grijs gebied is.

 

Op di tmoment heb ik een VOF samen met een partner. In deze VOF zit het bedrijfspand. Op 1-7-2010 ben ik met de bedrijfsactiviteiten alleen verder gegaan. Ik ben niet met verder gegaan met de bestaande vof, maar heb een nieuwe vof opgericht. Ik moet namelijk de medefirmant overeenstemming bereiken over de waarde het pand. Dit willen wij namelijk aan een derde partij verkopen. Het pand is qua waarde veel te duur voor mijn bedrijfsactiviteiten. Het is namelijk een oude kerk met een woonbestemming. Het pand gebruik ik nu als loods en deze huur ik van de oude VOF. Hierdoor krijgt de medefirmant ook zijn deel.

 

Ik kan natuurlijk ook het pand voor mijn deel in de nieuwe VOF stoppen. Dan ben ik ook van het probleem af wat betreft staken oude VOF. Het belangrijkste punt is natuurlijk de waarde. De boekwaarde is namelijk lager dan de huidige waarde.

 

Wie heeft hier een oplosisng voor? Of kan ik gewoon blijven volhouden dat de oude VOF nog niet gestaakt is.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Het is wel een verouderde hofuitspraak, nog gewezen onder het oude belastingstelsel, dus of de Belastingdienst er gewicht aan toe kent, is nog even afwachten.

Er zijn, bij mijn weten, nadien geen arresten gewezen waaruit een andere opvatting blijkt.

 

Maar in voorkomende gevallen kun je hem zeker meenemen in een procedure. Ik neem aan dat het pand in de periode tussen staking van de bedrijfsactiviteiten en daadwerkelijke verkoop gewoon leeg heeft gestaan. Bij tussentijdse verhuur van het pand zal de vlieger niet opgaan, of zie ik dat verkeerd ???

Nee, dat zie je niet verkeerd. Ik citeer uit het arrest:

'dat in een geval als het onderhavige, waarin bij de staking van de onderneming tot het ondernemingsvermogen activa behoren die naar hun aard – als beleggingen – ook tot het privévermogen zouden kunnen behoren, deze activa alleen dan tot het ondernemingsvermogen blijven behoren indien de belastingplichtige bij de staking van zijn onderneming deze activa niet als beleggingen doch in afwachting van een geschikte gelegenheid tot vervreemding aanhoudt;'

 

dank je wel voor jullie reacties. Hieruit maak ik op dat een zeer grijs gebied is.

 

Op di tmoment heb ik een VOF samen met een partner. In deze VOF zit het bedrijfspand. Op 1-7-2010 ben ik met de bedrijfsactiviteiten alleen verder gegaan. Ik ben niet met verder gegaan met de bestaande vof, maar heb een nieuwe vof opgericht. Ik moet namelijk de medefirmant overeenstemming bereiken over de waarde het pand. Dit willen wij namelijk aan een derde partij verkopen. Het pand is qua waarde veel te duur voor mijn bedrijfsactiviteiten. Het is namelijk een oude kerk met een woonbestemming. Het pand gebruik ik nu als loods en deze huur ik van de oude VOF. Hierdoor krijgt de medefirmant ook zijn deel.

 

Ik kan natuurlijk ook het pand voor mijn deel in de nieuwe VOF stoppen. Dan ben ik ook van het probleem af wat betreft staken oude VOF. Het belangrijkste punt is natuurlijk de waarde. De boekwaarde is namelijk lager dan de huidige waarde.

 

Wie heeft hier een oplosisng voor? Of kan ik gewoon blijven volhouden dat de oude VOF nog niet gestaakt is.

 

Als jij door bent gegaan met de bedrijfsactiviteiten, dan heb jij jouw, zoals fiscalisten zeggen, subjectieve onderneming niet gestaakt. Voor jou dus geen staking en afrekening. :) Als jouw partner in de oude VOF wel gestopt is en zijn aandeel in het pand aan jou overdraagt, dan moet hij afrekenen over de stille reserves in het pand voorzover het pand toebehoort aan zijn ondernemingsvermogen.

 

]

Link naar reactie
  • 0

ik heb de bedrijfsactiviteiten voortgezet in de nieuwe VOF. Formeel gezien is deze VOF geen eigenaar van het pand.

 

Op welke balans (oude of nieuwe VOF) moet ik het pand zetten?

 

Nieuwe VOF?

Kan ik het pand van de balans van oude VOF halen en voor mijn deel op de balans van nieuwe VOF zetten? Mijn medefirmant heeft dan het pand in prive.

 

Of oude VOF?

Er verandert dus niets.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Broekhuizenmij,

 

Zoals Johan Klok terecht stelt, heb jij je onderneming helemaal niet gestaakt. Wat er is gebeurd is dat de ene firmant is uitgetreden en een andere firmant is toegetreden. Er was geen noodzaak om een nieuwe vof aan te gaan. De oude kon/kan in stand blijven.

 

Ik ga er voor het gemak vanuit dat jij en de oude firmant ieder voor 50% de juridische en economische eigendom van het pand hebben. Dat betekent m.i. dat jouw aandeel in het pand gewoon op de balans blijft staan. Het aandeel van de oude firmant verhuist naar zijn box 3 (tenzij de TBS-regeling van toepassing is, maar daar ga ik nu even niet van uit). Aangezien de oude firmant zijn aandeel in het pand aan de vof verhuurt is er sprake van een beleggingssituatie en dient hij gewoon af te rekenen over de meerwaarde.

 

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Overigens vind ik dat je dit soort kwesties niet zelf moet uitvogelen, maar dat je voortijdig een belastingdeskundige moet inschakelen, Voorkomt een hoop narigheid achteraf.

 

PS 1:

Je kunt dus alleen het onverdeeld aandeel van de oude firmant huren. Je kunt niet van jezelf huren.

 

PS 2: Een v.o.f. kan helemaal geen eigenaar van een pand zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Op het moment dat de onderneming gestaakt wordt, vindt inderdaad sfeerovergang plaats. Voor zover is het helder.

De vraag is wanneer er sprake is van staking. In dit licht is de uitspraak van het Hof Den Haag van 15 maart 1983, nr. 6/82, V-N 1983/2000.16, interessant.

 

Daar is sindsdien wel wat meer rechtspraak over:

 

Hof Den Bosch 13-12-1996, nr. 95/0367

Rechtbank Breda 31-1-2007, nr. 06/1284

En de zeer duidelijke uitspraak: Hof Arnhem 6-8-2008, nr. 06/00344

 

Overigens zie ik het belang van de IB64 of IB01 niet. In beide wetgeving gaat het om staking en sfeerovergang, los van het boxen-systeem.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Joost, Johan,

 

Jullie gaan wel de diepte in, zeg :). Zelf reageer ik op HL vrijwel alleen vanuit parate kennis en zoek nooit jurisprudentie e.d. op. Er is een grens aan gratis dienstverlening ;).

 

De sfeerovergang blijft een grijs gebied. De door jullie aangehaalde jurisprudentie heeft m.i. allemaal betrekking op het oude belastingstelsel en hoewel ik met jullie eens ben dat dit principieel niets uit moet maken, leert mijn ervaring dat de BD hier toch vaak anders over denkt. Bovendien gaat het om uitspraken van lagere rechters. Uitspraken van de HR leggen doorgaans meer gewicht in de schaal.

 

Maar wat te denken van bv de situatie dat een ondernemer in 2010 zijn onderneming staakt, het bedrijfspand vervolgens 10 jaar lang leeg laat staan en pas in 2020 verkoopt. Hoeft hij dan pas in 2020 af te rekenen en is hij al die tijd nog gewoon ondernemer? Lijkt me niet, grijs gebied dus.

 

In onderhavige casus zou de uittredende firmant zich - met een beroep op de door jullie aangehaalde jurisprudentie - ook op het standpunt kunnen stellen dat er sprake is van een langlopende liquidatie die pas voltooid is bij verkoop van het bedrijfspand. Ipv huur kan hij dan beter een klein winstaandeel bedingen van de oude vof. Genoeg om de doorlopende exploitatiekosten van het og te dekken.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 187 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.