• 0

Grootste spamnetwerk ter wereld offline gehaald

Grootste spamnetwerk ter wereld offline gehaald

Uitgegeven: 18 maart 2011 08:45

Laatst gewijzigd: 18 maart 2011 13:40

 

AMSTERDAM – Microsoft heeft in samenwerking met Amerikaanse ordehandhavers het grootste spamnetwerk ter wereld, Rustock, offline gehaald.

Dat blijkt uit een blogpost van Richard Boscovich, topman bij The Microsoft Digital Crimes Unit.

 

“Dit botnet bestaat naar schatting uit ongeveer een miljoen geïnfecteerde computers en stuurt elke dag miljarden spammails rond”, aldus Boscovich.

 

'Spam zal afnemen'

 

Donderdag werd bekend dat Microsoft in samenwerking met Amerikaanse ordehandhavers met een succes een rechtszaak heeft aangespannen tegen Rustock. De verwachting is dat de wereldwijde spam flink zal afnemen. Symantec berekende in 2010 dat Rustock verantwoordelijk is voor ongeveer 39 procent van alle spam.

 

Rond de feestdagen lag het botnet ook al even stil. Toen verstuurde Rustock ‘slechts’ 1,5 procent van alle spam wereldwijd. De verlaagde activiteit van Rustock werd toen gelinkt aan de sluiting van Spamit.com waarop Rustock was aangesloten.

 

Als gekeken wordt naar de tijdelijke terugval van het aantal verstuurde spammails toen, zou ook nu de spam flink kunnen afnemen.

 

© NU.nl/Colin van Hoek

Ik ben benieuwd of we ook daadwerkelijk 40% minder spam gaan krijgen... :P

"zoek het maar uit"

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nou... dat zou fijn zijn...

 

Er zijn dagen dat ik er helemaal gek van word, som krijg ik meer dan 250 spam berichten per dag, en hier zijn we al best tevreden mee :'( we hebben tijden gehad dat het nog veel erger was (duizenden per dag)

 

Een dag dat het er minder dan 100 zijn is een feestje ...

 

Sinds ik een nieuwe server heb en van datacenter ben verhuist is het een beetje beter geworden, maar regelmatig moet ik toch weer aan de spam filter knoppen draaien. Een aanrader is gebruik te maken van Apache SpamAssassin, dit is een opensourceproject en heeft mij best goede resultaten gegeven.

 

Dit is ook wel een handige link voor als je last van spam op je blog of forum hebt.

 

Groeten

Joost (die nu z'n inbox gaat legen...)

inbox.jpg.4b5cc217525c7f5f46a108bb293d1d50.jpg

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0

Nou... dat zou fijn zijn...

 

Er zijn dagen dat ik er helemaal gek van word, som krijg ik meer dan 250 spam berichten per dag, en hier zijn we al best tevreden mee :'( we hebben tijden gehad dat het nog veel erger was (duizenden per dag)

 

Een dag dat het er minder dan 100 zijn is een feestje ...

 

Sinds ik een nieuwe server heb en van datacenter ben verhuist is het een beetje beter geworden, maar regelmatig moet ik toch weer aan de spam filter knoppen draaien. Een aanrader is gebruik te maken van Apache SpamAssassin, dit is een opensourceproject en heeft mij best goede resultaten gegeven.

 

Dit is ook wel een handige link voor als je last van spam op je blog of forum hebt.

 

Groeten

Joost (die nu z'n inbox gaat legen...)

 

Daarom installeer ik altijd Google Apps for your domain, houdt 99.9% van de spam tegen.

Link naar reactie
  • 0

Daarom installeer ik altijd Google Apps for your domain, houdt 99.9% van de spam tegen.

 

Dat doe ik dus bewust niet,.. ik vind dat e-mail persoonlijk is en dat hou ik liever in eigen beheer. (je zou het ook anders kunnen zeggen, ik vertrouw ze wel, maar niet genoeg om ze mijn post te laten lezen..)

 

Groeten

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.