• 0

Handelsnaamconflict over showrooms

Beste forumleden,

 

Wij hebben een nieuwe showroom geopend met een bepaalde naam. Laten we deze even "Naam A" noemen. Ingeschreven in de kvk op 28 mei 2010.

De collegaconcuurrent verder op in ons dorp heeft de "Naam A" via een mutatieformulier van kvk, begin dit jaar via internet dezelfde naam laten inschrijven op een nog eerdere datum dat wij, maar dan op 12 mei 2010.

 

Wij belde de kvk, ontvingen per mail en per post de mutaties: De collegaconcurrent heeft op 4 maart 2011 met terugwerkende tijd op 12 mei de "Naam A" ingeschreven en de vermelding: handelsnaam in gebruikt. Deze dreigt nu met een advocaat.

 

Mag dit zomaar? Wat kan ik hieraan doen?

 

[titel aangepast - mod]

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste forumleden,

 

Wij hebben een nieuwe showroom geopend met een bepaalde naam. Laten we deze even "Naam A" noemen. Ingeschreven in de kvk op 28 mei 2010.

De collegaconcuurrent verder op in ons dorp heeft de "Naam A" via een mutatieformulier van kvk, begin dit jaar via internet dezelfde naam laten inschrijven op een nog eerdere datum dat wij, maar dan op 12 mei 2010.

 

Wij belde de kvk, ontvingen per mail en per post de mutaties: De collegaconcurrent heeft op 4 maart 2011 met terugwerkende tijd op 12 mei de "Naam A" ingeschreven en de vermelding: handelsnaam in gebruikt. Deze dreigt nu met een advocaat.

 

Mag dit zomaar? Wat kan ik hieraan doen?

Lekkere concurrenten heb jij......

 

De vraag is wie recht heeft op de handelsnaam. Dat is eenvoudig: degene die als eerste de naam in het economische verkeer gebruikt (zie artikel 5 Handelsnaamwet) . Dat staat helemaal los van een eventuele inschrijving in het handelsregister. Aan een inschrijving in het handelsregister kun je geen recht op een handelsnaam ontlenen.

 

Wie heeft er gelijk?

Dat doet er niet toe.Het gaat erom wie er gelijk krijgt en dat is degene die met de beste bewijzen komt.

 

Wat je kunt doen?

Stuur eens een briefje terug en wijs hem op artikel 19 lid 1 juncto artikel 20 van de Handelsregisterwet. Wie de bal kaatst....... Toch? ;)

 

Art. 20

1.De opgave voor de eerste inschrijving van een onderneming wordt gedaan binnen een periode van twee weken, die begint een week vóór en eindigt een week ná de aanvang van de bedrijfsuitoefening. De opgave voor de eerste inschrijving van een rechtspersoon wordt gedaan binnen één week na het plaatsvinden van het feit ten gevolge waarvan de verplichting tot inschrijving ontstaat.

2.De andere voorgeschreven opgaven worden gedaan uiterlijk een week na het plaatsvinden van het feit ten gevolge waarvan de verplichting tot de opgave ontstaat.

]

Link naar reactie
  • 0

Apart verhaal.

 

Op welke datum had jullie concurrent de naam feitelijk in gebruik genomen?

 

Per wanneer hebben jullie de naam in gebruik genomen?

Wij hebben tussen jan t/m april 2010 de verbouwing gehad. In feb 2010 een bord opgehangen met de tekst:

"Hier wordt grevestigd "Naam A" deze op 18 mei ingeschreven bij kvk.

De eerste keer dat ik de "Naam A" is in een email naar mijn reclamebureau die het bord heeft gemaakt en alle logo's, flyers etc. De eerste mail is verstuurd op 17 maart 2010.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0

 

Het betreft een conflict overhandelsnamen, neem ik aan. Hoe weet je dat die inschrijving met terugwerkende kracht gedaan is?

Wij hebben gisteren de kvk gebeld en raad gevraagd over de situatie, deze vertelde dat de collegaconcurrent op 4 maart van dit jaar een wijziging heeft aangevraagd om de betreffende handelsnaam toetevoegen met terugwerkende kracht. De dame was gelukkig bereidt om de mutaties naar mij te mailen en per post te sturen.

Op de mutatie staat:

Op 4 maart 2011 een handelsnaam "Naam A" per 12 mei 2010 in gebruik gesteld.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0
Op 4 maart 2011 een handelsnaam "Naam A" per 12 mei 2010 in gebruik gesteld.

 

En jouw mutatie en gebruik is feitelijk van eerdere datum?

 

Weekendgroet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien ben je hier al heel lang mee bezig. Is dit dezelfde concurrent?

 

Ik ben ten einde raad... het betreft het volgende,

 

Sinds 1 feb van dit jaar ben ik opnieuw begonnen en een IT onderneming, omdat het vorige bedrijf door omstandigheden was omgevallen i.v.m fraude. Sinds deze onderneming heb ik een service/ onderhoud concept opgezet met een "bepaalde naam" er bij. Dit concept had ik vast gelegd als domeinnaam in 2006 en bij File Reg internationaal als idee.

 

Doordat ik mijn vorige onderneming is weggevallen heeft een concurrent collega mijn domeinnaam als handelsnaam bij zijn onderneming toegevoegd. Daarna heeft deze concurrent collega in 2005 "het" als merk geregistreerd zowel als beeld en woordmerk. Ik ben zelf de geestelijke vader van dit concept.

 

In 2004 had ik het als domein bij een webhostingbedrijf vastgelegd en bij merkenbureau benelux in depot, dat ik toendertijd bezig was om dit concept op te zetten met een website en abonnementservices, door wegvallen van de onderneming werd de aanvraag stopgezet.

 

In 2006 kwam het domein vrij, heb ik heb dit opnieuw als domein laten registeren alsmede bij de kvk te Den Haag. Ik bezit nu het domein en het idee concept, maar de concuurrent collega het beeld / woord merk. Het beeld/woord merk wordt sinds de registratie niet gebruikt, zowel in de onderneming als mede naar buiten te treden als advertentie etc.

 

Over 2 jaar kan ik pas een klacht in dienen omdat de concurrent collega het merk niet gebruikt. De concurrent collega heeft een partime onderneming die uitsluitend alleen avonds de onderneming runt omdat de ondernemer overdag een fulltime baan heeft.

 

Dit lijk op kwader trouw handelen zodat ik met mijn ondermening niet meer verder kan met het "concept" . Regelmatig ontvang ik klachten van webmasters van advertentiewebsites dat mijn advertenties worden verwijderd omdat ik inbreuk maakt in zijn "mijn gestolen merk". Terwijk het merk niet wordt gebruikt!

 

Omdat ik een beginnende ondernemer ben en volledig verzekerd ben, dekt de bijstandverzekering deze kwestie niet. Gelden om naar een advocaat te gaan heb ik niet. Mijn vraag is dan ook: Wie weet een advocaat of jurist die bereid is om mij te helpen in deze kwestie? Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer vrij uitgaat met een gestolen idee/merk?

 

Tijd om eens een nieuwe fixatie op te zoeken. ::)

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo te zien ben je hier al heel lang mee bezig. Is dit dezelfde concurrent?

 

Ik ben ten einde raad... het betreft het volgende,

 

Sinds 1 feb van dit jaar ben ik opnieuw begonnen en een IT onderneming, omdat het vorige bedrijf door omstandigheden was omgevallen i.v.m fraude. Sinds deze onderneming heb ik een service/ onderhoud concept opgezet met een "bepaalde naam" er bij. Dit concept had ik vast gelegd als domeinnaam in 2006 en bij File Reg internationaal als idee.

 

Doordat ik mijn vorige onderneming is weggevallen heeft een concurrent collega mijn domeinnaam als handelsnaam bij zijn onderneming toegevoegd. Daarna heeft deze concurrent collega in 2005 "het" als merk geregistreerd zowel als beeld en woordmerk. Ik ben zelf de geestelijke vader van dit concept.

 

In 2004 had ik het als domein bij een webhostingbedrijf vastgelegd en bij merkenbureau benelux in depot, dat ik toendertijd bezig was om dit concept op te zetten met een website en abonnementservices, door wegvallen van de onderneming werd de aanvraag stopgezet.

 

In 2006 kwam het domein vrij, heb ik heb dit opnieuw als domein laten registeren alsmede bij de kvk te Den Haag. Ik bezit nu het domein en het idee concept, maar de concuurrent collega het beeld / woord merk. Het beeld/woord merk wordt sinds de registratie niet gebruikt, zowel in de onderneming als mede naar buiten te treden als advertentie etc.

 

Over 2 jaar kan ik pas een klacht in dienen omdat de concurrent collega het merk niet gebruikt. De concurrent collega heeft een partime onderneming die uitsluitend alleen avonds de onderneming runt omdat de ondernemer overdag een fulltime baan heeft.

 

Dit lijk op kwader trouw handelen zodat ik met mijn ondermening niet meer verder kan met het "concept" . Regelmatig ontvang ik klachten van webmasters van advertentiewebsites dat mijn advertenties worden verwijderd omdat ik inbreuk maakt in zijn "mijn gestolen merk". Terwijk het merk niet wordt gebruikt!

 

Omdat ik een beginnende ondernemer ben en volledig verzekerd ben, dekt de bijstandverzekering deze kwestie niet. Gelden om naar een advocaat te gaan heb ik niet. Mijn vraag is dan ook: Wie weet een advocaat of jurist die bereid is om mij te helpen in deze kwestie? Het kan toch niet zo zijn dat een ondernemer vrij uitgaat met een gestolen idee/merk?

 

Tijd om eens een nieuwe fixatie op te zoeken. ::)

Klopt its de zelfde collegaconcurrent, dit loopt al vanaf 1 feb 2008 tot heden.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0

Heb je foto's van dat bord dat je bij de verbouwing hebt opgehangen? Is er in de krant aandacht aan besteed? Sta je in google maps/streetview met dat bord?

 

Ofwel : kun je bewijzen dat dat bord in februari hing?

 

Het reclame bueau heeft een bedrijf ingeschakeld die de borden hebben aan gebracht op het pand. Tevens zijn er foto's en een schriftelijke opdracht tot opdracht naar mijn reclameman.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Inschrijving KvK is wat handelsnaamrecht betreft niet interessant. Het gaat om het feitelijk gebruik van de naam als handelsnaam. Zoals je aangeeft heb jij borden geplaatst 'hier komt A' . Dat is gebruik van een handelsnaam. Het enkel registreren van een naam is dat niet. Sterker nog, het registreren van andermans handelsnaam is onrechtmatig.

 

Ik zou als ik jou was maar eens een advocaat een briefje laten schrijven met uitleg over de 1019h kosten veroordeling in IE zaken...

Link naar reactie
  • 0

Wat er aan te doen is als iemand je commercieel stalkt?

 

Volgens mij in Nederland bitter weinig. Het kost je financieel en qua energie sowieso meer dan het je oplevert als je de juridische strijd aangaat. Dit zijn hooguit marginale economische delicten. Om er een echte stalkingszaak van te maken zal ook niet meevallen.

 

Ik vermoed dat een dergelijk persoon psychisch niet helemaal okselfris is, dus de vraag is of je met een "verzoeningsgesprek" of een mediator het hele verhaal uit de lucht gemasseerd krijgt, toch zou dat denk ik mijn voorkeur hebben.

 

Link naar reactie
  • 0

Lees ook voorgaande berichten en zie hoe de strijd met deze concurrent helemaal tot 2004 terug gaat en waarschijnlijk toen al een voorgeschiedenis had. Als ik naar die showroom kijk, is het slechts een repair centre. Een grand idee oftewel concept mis ik.

 

Er zijn meer ondernemers en ondernemingen die hun ideeën gekaapt zien en hun initiatieven nagemaakt. Dat is op zich helemaal niet erg, zolang je op voorsprong blijft.

 

Gewoon niet in je achteruitkijkspiegel kijken. Want dat doe je nu al jaren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Er is al eens eerder een rechtszaak geweest over een merknaam/domeinnaam, meen ik me uit een ander topic te herinneren. Tijd om eens flink door te pakken.

Klopt!

Deze hadden wij gewonnen op alle punten, echter de rechter wilde geen schadevergoeding toewijzen. Alle doemeinnamen moest worden gestaakt, maar sinds jan 2011 weer ingebruikt. Naar mijn inziens lapt hij het vonnis nu aan zijn laars.

Ook is het merk niet overgedragen aan mij, de handelsnaam van het merk is sinds 15 jan 2011 uit de handelregister geschreven. Deze ondernemer duld kennerlijk geen concurrentie en gaat heel ver.

John Sips ICTér van ImakeIT | Allround ITC Consulting

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.