• 0

Mijn eigen BV - waar moet ik aan denken?

Hallo lezers,

 

Mijn intentie is om een BV op te richten samen met een investeerder.

Deze investeerder heeft zelf meerdere BV,s en al 60% van de aandelen bezitten en ik 40%.

we hebben al een ondernemingsplan dus het is alleen nog een kwestie van naar de bank gaan.

Nu ik nooit in bankzaken en ondernemingsschap gezeten heb vraag ik jullie om me tips te kunnen geven waar ik aan moet denken. Oh ja ik ben er al wel uit dat ik ook een holding ga beginnen.

dus tips vooral wel te doen, wat fiscaal voordelig is,wat zijn de valkuilen etc.

 

alvast hartelijk dank voor jullie inbreng.

een ( beginnend) ondernemer.

 

[titel aangepast - mod]

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit wel erg weinig informatie.

 

Paar zaken die in me opkomen:

 

[*] In welke branche zit je?

[*] Waarom krijgt hij 60% en jij 40%? Daar zou ik niet snel akkoord mee gaan.

[*] wat is het doel van de investeerder op langere termijn?

[*] Waarvoor moet je naar de bank, voor een lening? Welke rechtspersoon gaat deze afsluiten?

[*] Heb je een ondernemingsplan?

[*] Is er nagedacht over de statuten van de BV, besluitvorming, etc.?

 

 

  • 0

De branch waar ik in zit kan ik nu nog niet bekendmaken ivm concurrentie die hier aanwezig kan zijn op de site ( volgt dus nog als het bedrijf begonnen is)'

de verdeling is zo gemaakt omdat hij een opereert vanuit een groep, Hij leverd mij werk aan,aqcuisitieapparaat,loonadministratie,loonadministratie,kantooruimte. etc ( dus hij faciliteerd alles ).

zoals ik al zei hij heeft meerdere ondernemingen zijnde BV,s en wil de discipline die ik uitoefen bij zijn totaalpakket hebben zodat hij dus een totaalpakker kan aanbieden aan zijn opdrachtgevers.

ik lever alleen de specialistische kennis die ik heb.

Op langere termijn wil hij als er voldoende liquide middelen zijn dat ik zijn deel daarin overneem.

voor de liquiditeit en inbreng mijn deel in de BV moet ik naar de bank.

Er is een ondernemingsplan.

statuten van de bv komt nog en besluitvorming ligt uiteindelijk bij mij wat ook vast op papier komt.

 

Ik hoop dat je hier iets meer aan hebt.

sorry voor de wat summiere opzet maar zoals ik al zei moet ik nog veel leren op dit het vlak van ondernemen.

 

 

  • 0

Met 60% van de aandelen kan hij wel altijd aan de touwtjes trekken.

 

Heb je afspraken gemaakt over het vaststellen van de waarde van de aandelen op langere termijn?

 

Ga je het kantoor niet huren vanuit de werkmaatschappij? Dat is geen reden om iemand meer aandelen te gunnen.

Net zoals de administratie die kun je ook makkelijk uitbesteden.

 

Commercieel brengt hij veel waarde in, maar jouw kennis is misschien nog wel meer waard.

 

  • 0

Dag tanalepy.

 

Tip 1: GET HELP! Dit moet je niet willen doen met alleen wat online tips. Er komt zoveel bij kijken en zeker als minderheidsaandeelhouder sta je zwak en loop je toch veel risico als het mis gaat. Ik maak uit je posts op dat je eigenlijk geen idee hebt wat je te wachten staat. Des te meer reden om een adviseur in te schakelen. Laat hem/haar eerst beginnen met de basics van een BV (fiscale verplichtingen, management, overeenkomsten, juridische positie, aansprakelijkheid, zeggenschap en stemrecht, etc. etc.).

 

Tip 2: lees en leer. Ik heb een aantal columns om HL gezet die hout snijden voor je. En je zult wellicht (maar wel terecht) ineens terughoudend worden. Geeft niet, zolang je maar begrijpt waar je aan gaat beginnen. De columns:

 

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/217

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/191

https://www.higherlevel.nl/extra/columns/view/261

 

Nu heb je een beperkte basis om verder op te bouwen. Maar dan nog werkt HL niet als adviesmiddel voor dit soort stappen. De informatie die we kunnen bieden is hooguit handig als kennis, maar nooit casus-specifiek. In de columns wordt bijv. niets duidelijk over zeggenschap, stemrecht en aansprakelijkheden in een BV.

 

Verder is alle info over jouw positie als aandeelhouder welkom. Daarover staat al erg veel op HL:

https://www.higherlevel.nl/zoeken?l=1&q=aandeelhouder

 

Veel leesvoer voor je. Hopelijk neem je even de tijd. Laat je in elk geval niet opjagen door de investeerder.

 

Groet

Joost

 

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je reactie.

ik heb nu het balletje aan het rollen en ga binnenkort met een accountant en het bedrijfsplan incl begroting om tafel voor wat meer duidelijkheid. Zoals je al hebt aangegeven heb ik je topics gelezen en het word mij al heel duidelijk hoe het ongeveer reilt en zeilt. Denk jij dat ik met nog meer adviseurs om tafel moet enkel de accountant?

ik wacht je reactie af en ga zo door met je topics geeft wat meer duidelijkheid in simpele J en J taal.

 

 

gegroet

 

 

  • 0

hoi

 

Je moet je ook weer niet met te veel adviseurs omringen ;). Overigens, vraag de accountant hoe bedreven en ervaren hij is in bedrijfsovernames en waarderingen. Als de accountant namelijk alleen cijfers maakt en verder niet ervaren is met wat er bij een aandelenoverdracht komt kijken, dan heb je de verkeerde aan hem en kun je beter op zoek naar een fiscalist.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

  • 0

Met 60% van de aandelen kan hij wel altijd aan de touwtjes trekken.

 

Heb je afspraken gemaakt over het vaststellen van de waarde van de aandelen op langere termijn?

 

Ga je het kantoor niet huren vanuit de werkmaatschappij? Dat is geen reden om iemand meer aandelen te gunnen.

Net zoals de administratie die kun je ook makkelijk uitbesteden.

 

Commercieel brengt hij veel waarde in, maar jouw kennis is misschien nog wel meer waard.

 

 

Hallo,

 

Ik ga inderdaad betalen voor de diensten die hij aanbiedt, maar dit is tegen een zeer gerecudeerd bedrag.

Tevens zal hij zorgen als er geen continuiteit is er ander werk voor me is in 1 van zijn andere werkmaatschappijen.

dus zijn mijn loonkosten altijd gedekt.

En inderdaad je hebt wel gelijk van het uitbesteden van salarisadministratie e.d. Maar omdat ik beginnend is mijn standpunt in deze wel om zulke dingen eerst van een afstand te bekijken.

Verder is het zo dat ik geen personeel in loondienst heb enkel mezelf en dat het de bedoeling is mij eerst te detacheren bij andere bedrijven voor mijn specialisme en het werk wat we krijgen uit te laten voeren door een derde partij.

je kunt het een beetje vergelijken de eerste tijd met een soort van uitzendbureau.

  • 0

Je gaat geen management fee ontvangen in je personal holding?

Je hebt het namelijk over loonkosten. Dit komt meer over als een betaalde baan, waarbij je ook aandeelhouder wordt.

 

Wanneer je in de ICT zit, zou ik als ZZP'er aan de slag gaan, en gebruik maken van een bureau die opzoek gaat naar klussen. (bespaart je 60% van de winst, en de administratie kun je uitbesteden)

Op het moment dat je 5 dagen per week gedetacheerd zit, komt er van ondernemen weinig.

 

Ik sluit me helemaal aan bij Joost, om met een adviseur te gaan praten.

 

Ook zou ik met een ervaren ondernemer gaan praten, die alle valkuilen kent.

  • 0

Goedenavond

 

Ik zit ongeveer in het zelfde schuitje momenteel, ik heb een eenmanszaak en wil nu met een investeerder een BV worden.

Voor mij is het logisch dat omdat ik ook vrij onervaren ben ik hier een betrouwbare adviseur bij betrek, ik geef liever nu iets uit aan een professional dan dat ik door een verkeerd besluit nu straks daar de dupe van ben.

 

En 60-40 lijkt mij ook niet zo'n prettig idee, jij wilt ondernemen toch ? Dan moet je zelf voor 51% of meer gaan lijkt mij en anders zoals eerder benoemd in dit topic als zzp je laten inhuren.

 

Een goed begin is het halve werk :) ?

  • 0

Wellicht ten overvloede, maar de aandelen verhouding geeft niet perse de stemverhouding in je BV weer. Dit leg je vast in je aandeelhouderovereenkomst. Je kunt een investeerder best 60% van de aandelen geven zonder stemrecht. Of je investeerder daarmee akkoord gaat is natuurlijk een ander verhaal ;)

 

Dan moet je wel je aandelen certificeren of bijzondere aandelen uitgeven zoals prioriteitsaandelen. Een aandeelhoudersovereenkomst alleen lijkt me niet voldoende, of vergis ik me ???

  • 0

Wellicht ten overvloede, maar de aandelen verhouding geeft niet perse de stemverhouding in je BV weer. Dit leg je vast in je aandeelhouderovereenkomst. Je kunt een investeerder best 60% van de aandelen geven zonder stemrecht. Of je investeerder daarmee akkoord gaat is natuurlijk een ander verhaal ;)

 

Dan moet je wel je aandelen certificeren of bijzondere aandelen uitgeven zoals prioriteitsaandelen. Een aandeelhoudersovereenkomst alleen lijkt me niet voldoende, of vergis ik me ???

 

nee je hebt helemaal gelijk! Stemrecht kan nooit in een aandeelhoudersovereenkomst vastgelegd worden. Hooguit kan daarin een quorum vastgesteld worden (minimum aanwezige stemmen en % nodig voor een besluit op een AVA waar elke aandeelhouder voor opgeroepen is).

 

In beginsel heeft elke aandeelhouder een stem. Je kunt dat alleen voorkomen met een STAK of met prioriteitsaandelen (en dan bij die laatste nog alleen voor de zaken waaraan een prioriteit verbonden is).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.