• 0

Geld over laten boeken op je zakelijke rekening t.n.v. je eigen naam?

Ik had vroeger een zakelijke rekening bij de Rabobank. Op het pasje stond het bedrijfsnaam van mijn eenmanszaak en mijn eigen naam.

 

Nu liet ik klanten het geld overboeken t.n.v. mijn bedrijfsnaam, maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk was om bedragen te ontvangen t.n.v. je eigen naam i.p.v. bedrijfsnaam.

 

Al de medewerkers waren in gesprek bij de ING dus ik dacht laat ik het maar hier vragen ;D

 

Heeft dit verder nog enige gevolgen?

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het is wel een omgekeerde beweging. Meestal schakelt men van privé rekening naar zakelijk.

Is boekhoudkundig gemakkelijker, dacht ik. Maar wat ook de rede is, volgens mij is dat geen probleem. Wellicht kijken je klant(en) wat vreemd maar als jij dat wil is het zo. Het wordt dan een directe debiteur naar privé boeking neem ik aan. Volgens mij geen verdere gevolgen.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reply.

 

Wellicht is mijn vraagstelling onduidelijk. Ik bedoel over laten maken t.n.v. je eigen naam maar wel op je zakelijke rekening. Ik bedoel dus niet iets over laten maken op je prive rekening. Komen de betalingen dan gewoon binnen op je zakelijke rekening als mensen je prive naam gebruiken ipv bedrijfsnaam?

 

Ik heb een heel ongelukkige bedrijfsnaam gekozen die in belgie niet echt goed valt vandaar mijn vraag. Nu ga ik deze zsm veranderen dus dit is een tijdelijke oplossing.

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Je wilt dus het rekeningnummer op een andere naam zetten. Weliswaar van jezelf.

Dat kan inderdaad een probleem zijn. Meestal zijn nummers gekoppeld aan een zakelijke naam of aan een privé naam, maar dit weet ik niet zeker. Ik denk vragen bij de bank het enige mogelijke betrouwbare antwoord zal geven. Sorry.

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, dat bedoelde ik niet ;)

 

Mijn zakelijke rekening staat op mijn bedrijfsnaam en gewoon mijn eigen naam.

 

Stel ik heet Pieter Post en mijn bedrijf heet Post X en mijn rekening is 123412123

 

Kan een klant dan het bedrag overmaken naar 123412123 t.n.v. Pieter Post? Of word de betaling dan geweigerd door de bank?

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

OK :-\

 

Ik denk dat dat misschien geen probleem hoeft te zijn. Ik zou zeggen probeer het even. Laat een bekende 50 cent naar deze rekening sturen (vanavond) met vermelding van je persoonlijke naam op de overschrijving. Als het geaccepteerd wordt is het toch nog even wachten tot na het weekend. Of je het ontvangen zult.

 

 

 

Link naar reactie
  • 1

Bij ING kan het wel eens een probleem zijn. Dat is de enige bank die controleert of de naam van de rekeninghouder en het nummer van de rekening wel klopt. Bij andere banken is het in ieder geval geen probleem.

 

Dit zou je moeten navragen of uitproberen. Wat je natuurlijk ook kunt doen is een extra handelsnaam bij de KvK aanmaken en je rekening van namen laten overzetten. Ik neem aan dat dit niet zolang duurt.. (Bij de Triodos bank iig binnen een week geregeld)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

Bij de Rabobank weet ik uit ervaring dat je elke naam kan invullen. Ik heb namelijk wel eens voor de grap dit uitgetest en t.n.v. Koning Hasan gedaan.

 

Vanaf Rabobank naar ING kan wel met een andere naam maar vanaf ING naar andere bank kan weer niet. :)

Link naar reactie
  • 0

Het is wel vreemd dat er geen naamscontrole zou zijn. Ik dacht dat zelfs in het verleden je de vestigingsplaats ook moest vermelden, maar dat is allang niet meer zo. Anderzijds is het ook de vraag hoever de bank moet controleren. Stel de naam is “Pieter Post”, maar bij de overschrijving vult de zender in “Peter Post”. Scheelt maar een (1) letter. Ik denk overschrijving naar het nummer zal al voldoende waarborg hebben. Een naam erbij vermelden is wel nodig. Is dus ook een duidelijke intentie van de zender waar het naartoe moet. Hierdoor kun je het misschien wat vrijer omschrijven bij de ene bank. Het is bij een duidelijke vermelding van een naam een zeker bewijs om het terug te vorderen na een eventuele (per vergissing) verkeerde invulling van het nummer.

Link naar reactie
  • 1

Verkeerd nummer invullen is alleen bij girorekeningen makkelijk. Bij bankrekeningen zijn de rekeningnummers zo opgesteld dat het omdraaien van cijfers of het foutief invullen van 1 cijfer tot een ongeldig rekeningnummer leidt ("elfproef"). Dan moet je dus een compleet onjuist nummer invoeren, bijvoorbeeld omdat je een bankrekening aan een verkeerde persoon koppelt.

 

De belastingdienst laat overigens uit 'doelmatigheidsoverwegingen' (het zou teveel tijd kosten) geen naam-nummer-controles uitvoeren bij girorekeningen. Problemen met betalingen door de belastingdienst zijn dan ook te plaatsen in drie categorieën:

- vergeten nummerwijziging door te geven

- nummerwijziging niet verwerkt

- toch nog oud nummer gebruikt

- typefout in gironummer.

 

Ik heb overigens wel eens begrepen dat het mogelijk is om meerdere namen aan een nummer te koppelen, waarbij je dan geen invloed kan uitoefenen op de naam die op het afschrift van de betaler verschijnt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als het een eenmanszaak is dan is het vaak Jan Janssen h.o.d.n. Bedrijfsnaam. Gezien de naam niet zo lang kan zijn vaak zal het waarschijnlijk geen probleem zijn om alleen de naam te gebruiken.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu een zakelijke ING rekening en met deze lukt het niet. Ik ga deze binnenkort opheffen en overstappen.

 

Heeft iemand hier een zakelijke rekening van de Rabobank? Dan kan ik het even testen. Die euro die ik dan overmaak mag je houden :-K

Formerly known as Knuffelbeertje

Link naar reactie
  • 0

Ik had vroeger een zakelijke rekening bij de Rabobank. Op het pasje stond het bedrijfsnaam van mijn eenmanszaak en mijn eigen naam.

 

Nu liet ik klanten het geld overboeken t.n.v. mijn bedrijfsnaam, maar ik vroeg mij af of het ook mogelijk was om bedragen te ontvangen t.n.v. je eigen naam i.p.v. bedrijfsnaam.

 

Al de medewerkers waren in gesprek bij de ING dus ik dacht laat ik het maar hier vragen ;D

 

Heeft dit verder nog enige gevolgen?

 

Zijn ze al die tijd in gesprek? Waarom verander je de handelsnaam van je eenmanszaak niet? Of voeg je een handelsnaam toe, zodat je de tennaamstelling kan aanpassen? Bij ING hebben ze ook een telefonische hulplijn.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat alleen bij betalingen naar oud-Postbanknummers (maximaal 7-cijferige rekeningnummers) structureel naam/nummer-controle door ING plaatsvindt.

 

In de wet (PSD) staat dat betalingen door banken alleen op basis van het rekeningnummer ('unieke identifier') mogen worden uitvoerd. Naam/nummer-controle door de banken is dus niet verplicht. ING doet dit voor oud-Postbanknummers wel, omdat deze nummers niet 'zelfcontrolerend' (o.b.v. 11-proef) zijn en er dus een veel grotere kans op fouten is.

 

De reden waarom bij betalingen toch altijd om de naam wordt gevraagd, is om de betaler voor hem herkenbare verantwoordingsinformatie te kunnen geven. Wij kennen immers de tenaamstellingen van rekeningen bij andere banken niet. Uitzondering hierop zijn betalingen via papieren OLO's. Daar wordt de werkelijke tenaamstelling van de creditrekening -voor zover bekend- bij Equens opgevraagd. De reden hiervoor is dat het ophalen van de naam bij Equens in dit geval efficiënter is dan de naam van het formuliertje over te typen.

 

Marketing Manager Online

Rabobank Nederland

Link naar reactie
  • 0

Heb toch maar even de ING gebeld voor meer info:

 

De ING doet bij een betaling altijd een controle op de eerste zes karakters.

Je kunt dus meerdere handelsnamen/ namen voor een ING bankrekening gebruiken, zolang de eerste zes karakters ten alle tijden hetzelfde zijn.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.