• 0

aandelen internet bedrijf

Geweldig dat ik dit forum heb gevonden. Ik heb een aantal vragen waar ik al een tijdje mee rondloop en hoop ze hier beantwoord te krijgen.

 

Mijn excuses voor eventuele onwetendheid..

 

Ik ben werkzaam bij een bedrijf op Cuaraco en heb 2 jaar geleden aandelen gekregen in de zaak. Het is geen beurs genoteerd bedrijf en dat maakt alles wat onduidelijk. Ik denk met name dat het was om mij vast te houden binnen het bedrijf.

 

sinds het een prive bedrijf is, is de waarde moeilijk te bepalen. Ik zit eraan te denken om weg te gaan en dus mn aandelen te verzilveren/verkopen.

 

Zijn er 'standaard' regels voor dit?

Hoe kan ik de waarde bepalen? En vooral voorkomen dat het een strijd wordt intern?

 

Heb je rechten of ben je overgeleverd aan het bedrijf. Ik mag ze niet buiten het bedrijf verkopen..

 

elk advies is erg gewaardeerd!

 

Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zijn er 'standaard' regels voor dit?

Hoe kan ik de waarde bepalen? En vooral voorkomen dat het een strijd wordt intern?

 

Heb je rechten of ben je overgeleverd aan het bedrijf. Ik mag ze niet buiten het bedrijf verkopen..

 

Je (rechts)positie wordt bepaald in de statuten van het bedrijf en de bepalingen in de aandelhoudersovereenkomst. De meeste vennootschappen kennen een blokeringsregel, dat je je aandelen niet aan derden mag verkopen. Dan ben je inderdaad overgeleverd aan de zittende aandeelhouders.

 

Als je je aandelen wél aan derden mag verkopen, dan wordt de prijs in hoge mate bepaald door de winst. En dan moet je nog een koper vinden. Als het bedrijf geen winst maak raak je je aandelen echt niet kwijt. Als je denkt dat het bedrijf in de toekomst wél winst gaat maken, kun je de aandelen beter nog even aanhouden.

 

Dus: haal de statuten en de aandeelhoudersovereenkomst erbij. Lees wat daar staat over vervreemding of terugkoop van aandelen en je weet het. Snap je het niet of vind je de regels onredelijk, haal er dan een expert bij.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

erg bedankt..al weer een stap verder!

 

Ik hoop het in alle redelijkheid te kunnen oplossen, maar laat me niet afschepen. Is de expert een advocaat of fiscalist? (dit is echt een laatste redmiddel..)

 

Sinds de aandeelhoudersovereenkomst nog onder constructie is..ik heb alleen mondelinge toezeggingen (en emails)..is de situatie verwarrend. Ik heb wel de fysieke aandelen. Het bedrijf is er net mee begonnen om ze uit te geven..(ik weet het...raar dat ze de overeenkomst nog niet hebben)

 

(is tevens een van de redenen om weg te gaan)

 

Erg bedankt!

Link naar reactie
  • 0

erg bedankt..al weer een stap verder!

 

Ik hoop het in alle redelijkheid te kunnen oplossen, maar laat me niet afschepen. Is de expert een advocaat of fiscalist? (dit is echt een laatste redmiddel..)

 

De expert is in beginsel een jurist, dit kan een advocaat zijn maar is niet noodzakelijk. Als de kans op een procedure groot is dan adviseer ik je om wel een advocaat te benaderen. Voor wat betreft de waardering van de aandelen kun je een accountant inschakelen. Succes!

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0
sinds het een prive bedrijf is, is de waarde moeilijk te bepalen. Ik zit eraan te denken om weg te gaan en dus mn aandelen te verzilveren/verkopen. Zijn er 'standaard' regels voor dit?

Hoe kan ik de waarde bepalen?

 

standaard regels zijn er niet echt voor zover ik weet, elk geval is apart. dat heeft te maken met de statuten, de structuur van het bedrijf, toekomstmogelijkheden, marktperspectief etcetera. als indicatie, en ten overvloede: in jouw situatie kan het daar enorm van afwijken, zou je 10x je aandeel in de gemiddelde jaarwinst van de afgelopen jaren gebruiken.

 

ter indicatie van de veelheid in methodieken:

http://logocom.be/Waarderingsmethodes%20handelszaak%20-%20algemeen.htm

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.