Jump to content
frankadam
Verberg

Box 3: scheiding privé/zakelijke tegoeden bij ongescheiden rekeningen

vraag

Goedemiddag,

 

Op de inkomstenbelastingaangifte voor 2010 moet tegenwoordig in box 3 per bankrekening het saldo per 1/1 en 31/12 worden gemeld. Nu is het zo dat in mijn geval mijn twee rekeningen (één courant, de ander spaar) tegoeden bevatten die deels als zakelijk kunnen worden aangemerkt en deels als persoonlijk. Ik weet dat het niet handig is om geen aparte zakelijke rekening(en) te hebben dus daar ga ik spoedig iets aan doen, maar de vraag is nu hoe met de bestaande situatie om te gaan in de aangifte.

 

Totale banktegoeden 1/1: 100.000. Daarvan beschouw ik 40.000 als zakelijk (dekking FOR; investeringen 2010; onvoorziene uitgaven), dus 60.000 als privé.

 

Totale banktegoeden 31/12: 120.000. Daarvan beschouw ik 50.000 als zakelijk (dekking FOR; investeringen 2011; onvoorziene uitgaven), dus 70.000 als privé.

 

Kan ik volstaan met in box 3 60.000 resp. 70.000 op te geven als saldi voor 1/1 en 31/12? Gaan er bij de BD dan niet allerlei bellen rinkelen omdat dat niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid op die rekeningen staat (40.000 resp. 50.000 meer)? Kan ik op een bepaalde manier op de aangifte laten blijken dat en hoe ik deze scheiding tussen zakelijk en privé verantwoord?

 

Alvast dank,

Frank

Link to post
Share on other sites

6 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Hoi Frank,

 

Je kunt inderdaad beter je rekeningen splitsen in zakelijke en privé rekeningen. De deposito garantieregeling geldt ook maar tot € 100.000, dus dat is een extra argument ;).

 

Zakelijke rekeningen staan op je balans en privé rekeningen horen in box 3 te staan. Een splitsing van 1 rekening in een zakelijk en privé deel is niet gebruikelijk (althans, ben het in de praktijk nog nooit tegengekomen). Dit houdt nl in dat je ook alle mutaties op het zakelijk deel van de rekening in je boekhouding moet verwerken. Bovendien wordt de rente over het zakelijk deel dan tot de winst van de eenmanszaak gerekend (dit laatste kan bij de huidige rentetarieven best wel gunstig zijn.)

 

IMHO gaat het erom in hoeverre de rekeningen dienstbaar zijn aan je onderneming. Dekking van de for (je pensioen dus) is een privé aangelegenheid. Niets zakelijks aan dus. Een dekking voor onvoorziene uitgaven is een twijfelgeval (want hoe groot is de kans dat deze zich voor gaan doen?.) Dekking voor toekomstige investeringen is m.i. wel zakelijk. maar aangezien de rekening grotendeels privé is, zou ik hem vooralsnog in box 3 aangeven.

 

Vanaf 2010 is er trouwens 1 peildatum voor box 3-rekeningen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt Odeon, voor je snelle reactie.

 

Uit verschillende threads heb ik begrepen dat er nogal wat discussie bestaat over de enigszins kromme situatie dat de FOR een privéaangelegenheid is, maar wel aan de passivakant moet worden geplaatst van de balans van je eenmanszaak. Daar moet je dan aan de activakant wel voldoende liquide middelen tegenover hebben staan. Dat heb dan ook jarenlang zo gezien: ik heb mijn FOR laten groeien en de zakelijke liquide middelen ook.

 

Dan terug naar mijn vraag hoe ik daar op de IB-aangifte 2010 mee om moet gaan. Uit je reactie begrijp ik dat je aanraadt om de volledige 120.000 in box 3 op te voeren. Maar dat zou een enorme wijziging opleveren vergeleken met voorgaande IB-aangiftes en dat zou ook betekenen dat ik dit jaar geen FOR-toevoeging kan doen en zelfs mijn bestaande FOR tot 0 moet terugbrengen.

 

Heeft iemand anders nog goede raad?

 

Groet,

Frank

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Vanaf 2010 is er trouwens 1 peildatum voor box 3-rekeningen.

 

Op mijn aangifte (digitaal van 2010) stonden ze nog allebei om in te vullen ???

verandert dat wellicht voor 2011?

Link to post
Share on other sites
  • 1
  • Rate this answer

Dag Frank

 

Zoals Odeon aangeeft, is het niet gebruikelijk dat je dit zelf gaat splitsen. Overigens staat het buiten elke discussie dat de FOR een privézaak is.

 

Wel deel ik je mening dat je in je EMZ hoge tegoeden aanhoudt die geen zakelijke functie hebben. Op voorhand dit zelf gaan toerekenen aan box 3 is wellicht voorbarig. Aan de andere kant zal het een tientjeskwestie zijn.

 

Stel 100K in box 3 = 1.200 netto belasting.

 

100K Box 1 bij 2,5% rente = 2.500 belaste baten tegen (stel) 52% IB = netto 1.300.

 

Vandaar dat de fiscus zich er niet zo druk om maakt ;) Dat zal wel anders worden als in box 1 (bijv. door beleggen) waardedalingen optreden. Die waardedaling zal dan beslist niet als zakelijk beschouwd worden (dan is het ineens geen box 1 meer :-\).

 

groet

Joost

 

 


Denariusadvies.nl : Fiscaal-juridisch adviseur: rechtsvormkeuze/-wijziging, samenwerkingsverbanden, bedrijfsoverdracht en exit-strategie: legal and tax

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt Joost, voor je reactie. De opmerking dat de fiscus zich er niet zo druk over zal maken geeft in ieder geval een wat rustiger gevoel. Dat wordt dus toch maar splitsen die banktegoeden. En zo snel mogelijk een zakelijke bankrekening openen.

 

Groet,

Frank

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 210 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept