• 0

Box 3: scheiding privé/zakelijke tegoeden bij ongescheiden rekeningen

Goedemiddag,

 

Op de inkomstenbelastingaangifte voor 2010 moet tegenwoordig in box 3 per bankrekening het saldo per 1/1 en 31/12 worden gemeld. Nu is het zo dat in mijn geval mijn twee rekeningen (één courant, de ander spaar) tegoeden bevatten die deels als zakelijk kunnen worden aangemerkt en deels als persoonlijk. Ik weet dat het niet handig is om geen aparte zakelijke rekening(en) te hebben dus daar ga ik spoedig iets aan doen, maar de vraag is nu hoe met de bestaande situatie om te gaan in de aangifte.

 

Totale banktegoeden 1/1: 100.000. Daarvan beschouw ik 40.000 als zakelijk (dekking FOR; investeringen 2010; onvoorziene uitgaven), dus 60.000 als privé.

 

Totale banktegoeden 31/12: 120.000. Daarvan beschouw ik 50.000 als zakelijk (dekking FOR; investeringen 2011; onvoorziene uitgaven), dus 70.000 als privé.

 

Kan ik volstaan met in box 3 60.000 resp. 70.000 op te geven als saldi voor 1/1 en 31/12? Gaan er bij de BD dan niet allerlei bellen rinkelen omdat dat niet overeenkomt met wat er in werkelijkheid op die rekeningen staat (40.000 resp. 50.000 meer)? Kan ik op een bepaalde manier op de aangifte laten blijken dat en hoe ik deze scheiding tussen zakelijk en privé verantwoord?

 

Alvast dank,

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Frank,

 

Je kunt inderdaad beter je rekeningen splitsen in zakelijke en privé rekeningen. De deposito garantieregeling geldt ook maar tot € 100.000, dus dat is een extra argument ;).

 

Zakelijke rekeningen staan op je balans en privé rekeningen horen in box 3 te staan. Een splitsing van 1 rekening in een zakelijk en privé deel is niet gebruikelijk (althans, ben het in de praktijk nog nooit tegengekomen). Dit houdt nl in dat je ook alle mutaties op het zakelijk deel van de rekening in je boekhouding moet verwerken. Bovendien wordt de rente over het zakelijk deel dan tot de winst van de eenmanszaak gerekend (dit laatste kan bij de huidige rentetarieven best wel gunstig zijn.)

 

IMHO gaat het erom in hoeverre de rekeningen dienstbaar zijn aan je onderneming. Dekking van de for (je pensioen dus) is een privé aangelegenheid. Niets zakelijks aan dus. Een dekking voor onvoorziene uitgaven is een twijfelgeval (want hoe groot is de kans dat deze zich voor gaan doen?.) Dekking voor toekomstige investeringen is m.i. wel zakelijk. maar aangezien de rekening grotendeels privé is, zou ik hem vooralsnog in box 3 aangeven.

 

Vanaf 2010 is er trouwens 1 peildatum voor box 3-rekeningen.

 

Succes,

 

Odeon

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Odeon, voor je snelle reactie.

 

Uit verschillende threads heb ik begrepen dat er nogal wat discussie bestaat over de enigszins kromme situatie dat de FOR een privéaangelegenheid is, maar wel aan de passivakant moet worden geplaatst van de balans van je eenmanszaak. Daar moet je dan aan de activakant wel voldoende liquide middelen tegenover hebben staan. Dat heb dan ook jarenlang zo gezien: ik heb mijn FOR laten groeien en de zakelijke liquide middelen ook.

 

Dan terug naar mijn vraag hoe ik daar op de IB-aangifte 2010 mee om moet gaan. Uit je reactie begrijp ik dat je aanraadt om de volledige 120.000 in box 3 op te voeren. Maar dat zou een enorme wijziging opleveren vergeleken met voorgaande IB-aangiftes en dat zou ook betekenen dat ik dit jaar geen FOR-toevoeging kan doen en zelfs mijn bestaande FOR tot 0 moet terugbrengen.

 

Heeft iemand anders nog goede raad?

 

Groet,

Frank

Link naar reactie
  • 1

Dag Frank

 

Zoals Odeon aangeeft, is het niet gebruikelijk dat je dit zelf gaat splitsen. Overigens staat het buiten elke discussie dat de FOR een privézaak is.

 

Wel deel ik je mening dat je in je EMZ hoge tegoeden aanhoudt die geen zakelijke functie hebben. Op voorhand dit zelf gaan toerekenen aan box 3 is wellicht voorbarig. Aan de andere kant zal het een tientjeskwestie zijn.

 

Stel 100K in box 3 = 1.200 netto belasting.

 

100K Box 1 bij 2,5% rente = 2.500 belaste baten tegen (stel) 52% IB = netto 1.300.

 

Vandaar dat de fiscus zich er niet zo druk om maakt ;) Dat zal wel anders worden als in box 1 (bijv. door beleggen) waardedalingen optreden. Die waardedaling zal dan beslist niet als zakelijk beschouwd worden (dan is het ineens geen box 1 meer :-\).

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Joost, voor je reactie. De opmerking dat de fiscus zich er niet zo druk over zal maken geeft in ieder geval een wat rustiger gevoel. Dat wordt dus toch maar splitsen die banktegoeden. En zo snel mogelijk een zakelijke bankrekening openen.

 

Groet,

Frank

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 141 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.