• 0

Hoe om te gaan met hobby concurrenten en oneerlijke concurrentie?

Naar aanleiding van een ander topic hier even een nieuw topic gemaakt om eens van gedachte te wisselen over hoe om te gaan met hoby concurrenten.

 

Dus "ondernemers" die b.v. hun webshop runnen als een soort van hobby en er geen/weinig geld aan hoeven te verdienen en zodoende de prijzen vaak zeer laag maken.

 

Vaak brengen dit soort concurrenten ook geen BTW in rekening en is er zodoende prijstechnisch niet tegenop te concurreren.

 

Maar nog belangrijker: doordat ze niks te verliezen hebben razen ze een beetje als cowboys door het webwinkel landschap en geven ze de gehele branche een slechte naam.

 

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

 

Waarschuwen jullie b.v. de belastingdienst als je merkt dat een concurrent geen btw in rekening brengt?

Maken jullie melding als iemand zonder verplichte kvk inschrijving werkt

nemen jullie contact op met leveranciers om te proberen die onder druk te zetten niet meer te leveren?

enz.

enz.

 

[Mod edit: typfouten in titel en tekst aangepast, o.a. concurrent]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

even wat ik zoal doe:

 

Ik zit in een branche met honderden zo niet duizenden "comcurenten". Het merendeel stelt helemaal niks voor kwa omvang.

Zo zijn er de afgelopen jaren diverse personen geweest die een reseller shop via mij hebben gehad en in 2 jaar 1 order binnen wisten te halen en die nu een geheel eigen shop gestart zijn.

 

Veel van deze shop worden gestart door personen die denken snel rijk te worden en staan na een paar maanden alweer tekoop.

Ook zijn er veel die zonder kvk werken en/of geen btw in rekening brengen en afdragen.

 

 

stuur dit soort "ondernemers" vaak wel een waarschuwing dat ze zich niet aan de wet houden en dat ze op deze manier de markt stuk maken.

Soms stoppen ze direct met hun shop en soms intereseerd het ze niks en gaan ze vrolijk verder.

Krijg ook vaak klanten die heel moeilijk doen met plaatsen van bestelling en tal van zekerheden proberen te krijgen bij mij omdat ze slechte ervaringen gehad hebben met concurenten van mij.

 

Wat ik nu eigenlijk probeer te doen is omzet technisch een stuk omzet van die concurenten te pakken door juist diensten aan deze concurenten te gaan leveren.

Hierdoor verdien ik wat aan deze concurenten en kan ik een deel van het process sturen en verbeteren.

Tevens hoop ik uiteindelijk door trainingen en begeleiding deze concurenten verder te proffessionaliseren.

Zou uiteindelijk een win win situatie moeten gaan opleveren de concurent wordt professioneler en krijgt meer omzet en doordat ik daarvoor diensten lever stijgt ook mijn omzet daardoor.

Link naar reactie
  • 0

@vossie

 

Slim aangepakt. Alleen valt dit denk ik in eerste instantie buiten je doelstelling. Je hebt mag ik aan nemen een doel om je klanten te bedienen. Alleen nu ben je bezig met het opvoeden van hobby concurenten. Je bent straks meer met het opvoeden van concurenten bezig dan met je klanten.

www.stone-styleshop.nl

Link naar reactie
  • 0

@vossie

 

Slim aangepakt. Alleen valt dit denk ik in eerste instantie buiten je doelstelling. Je hebt mag ik aan nemen een doel om je klanten te bedienen. Alleen nu ben je bezig met het opvoeden van hobby concurenten. Je bent straks meer met het opvoeden van concurenten bezig dan met je klanten.

 

Of hij traint ze dusdanig slecht dat ze alles verpesten ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hangt er ook maar van af of je dat kan doen .. dwz leveren aan de concurrent.

In het geval van de tekstenkopieerder hebben we contact opgenomen met eBay die beloofde er wat aan te doen, verder geen tijd/energie meer aan besteed. Als je dat gaat doen ben je verkeerd bezig.. was gewoon toeval dat we dit ontdekten.

 

Link naar reactie
  • 0

@vossie

 

Slim aangepakt. Alleen valt dit denk ik in eerste instantie buiten je doelstelling. Je hebt mag ik aan nemen een doel om je klanten te bedienen. Alleen nu ben je bezig met het opvoeden van hobby concurenten. Je bent straks meer met het opvoeden van concurenten bezig dan met je klanten.

 

nee, ik ben straks niet meer tijd kwijt met opvoeden van concurenten.

Ik probeer een positie in te nemen tussen groothandel en webwinkels in (en mogelijk ooit de positie van groothandel geheel over te nemen).

Uiteindelijk moet wat nu een concurent van mij is dus straks een klant van mij worden.

doordat ik daarvoor straks een deel van zijn werkzaamheden uitvoer gaat het nivo van die webshop gelijk een stuk omhoog.

 

Door uiteindelijk ook trainingen te geven kan ook op andere punten waar ik geen directe invloed heb het nivo omhoog gaan en wordt dit dus een grotere klant voor mij met meer omzet.

 

Dan heb ik natuurlijk ook nog mijn directe diensten aan consumenten maar doordat ik daar niet op prijs concureer is dat geen probleem voor die zakelijke klanten en heb ik dus minder schade door slechte concurenten.

En als uiteindelijk voordeel zullen minder slechte en amateuristische concurenten dus ook minder schade aan de markt veroorzaken en komt er dus meer vertrouwen in de internet handel en dat is weer goed op alle fronten.

Link naar reactie
  • 0

In 2000 heb ik ook last gehad van een "hobby-mans" Toen ik me had ingeschreven bij KvK kreeg je standaard een bezoek van de fiscus, ik heb dat probeem toen aangedragen. Fiscus zou het gaan nakijken. ~2 maanden later was het gedaan. Ik weet wel niet of de fiscus verantwoordelijk was voor het stoppen.

Link naar reactie
  • 0

In 2000 heb ik ook last gehad van een "hobby-mans" Toen ik me had ingeschreven bij KvK kreeg je standaard een bezoek van de fiscus, ik heb dat probeem toen aangedragen. Fiscus zou het gaan nakijken. ~2 maanden later was het gedaan. Ik weet wel niet of de fiscus verantwoordelijk was voor het stoppen.

 

We hebben hier volgens mij over concurenten die wel aan alle regels voldoen (kvk en btw nummer) maar verder er maar beetje mee klooien omdat het zo leuk is om een webwinkel te hebben.

 

Maar goed, als ze zich niet aan de regels houden..

Link naar reactie
  • 0

We hebben hier volgens mij over concurenten die wel aan alle regels voldoen (kvk en btw nummer) maar verder er maar beetje mee klooien omdat het zo leuk is om een webwinkel te hebben.

 

Maar goed, als ze zich niet aan de regels houden..

 

 

Vaak brengen dit soort concurenten ook geen BTW in rekening en is er zodoende prijstechnisch niet tegenop te concureren.

 

Link naar reactie
  • 0

Waar ik me mateloos aan irriteer is deze vorm van oneerlijke concurrentie:

 

Je groothandel waar je al jaren zaken mee doet gaat opeens óók een webshop beginnen. In mijn geval zijn het er meerdere die het doen. De een hanteert de verkoopadviesprijzen, maar er is er ook een bij die stunt met de prijzen. En al houden ze zich allemaal aan de adviesprijzen, dan hebben ze altijd meer budget om bijv. Adwords in te kopen of om gratis verzending aan te bieden. Tegen een groothandel kun je nooit op.

 

Maar wat kun je er tegen doen? Enkel boos worden, maar of ze zich daar iets van aan trekken... want boycotten is meestal geen optie, als de groothandel het alleenrecht heeft op bepaalde artikelen of je moet meer betalen bij een andere groothandel die kleinere marges hanteert.

Link naar reactie
  • 0

Waar ik me mateloos aan irriteer is deze vorm van oneerlijke concurrentie:

 

Je groothandel waar je al jaren zaken mee doet gaat opeens óók een webshop beginnen. In mijn geval zijn het er meerdere die het doen. De een hanteert de verkoopadviesprijzen, maar er is er ook een bij die stunt met de prijzen. En al houden ze zich allemaal aan de adviesprijzen, dan hebben ze altijd meer budget om bijv. Adwords in te kopen of om gratis verzending aan te bieden. Tegen een groothandel kun je nooit op.

 

Maar wat kun je er tegen doen? Enkel boos worden, maar of ze zich daar iets van aan trekken... want boycotten is meestal geen optie, als de groothandel het alleenrecht heeft op bepaalde artikelen of je moet meer betalen bij een andere groothandel die kleinere marges hanteert.

 

(uitluitend voor groothandel commentaar, gaat naar mijn mening niet op voor TS )

 

Een carriere switch? Je zult moeten ondernemen, als je denkt dat je uitsluitend op de prijs een winkel kunt runnen kun je misschien beter stoppen.

 

En ik durf best toe te geven, dat ikzelf daar ook moeite mee heb (ondernemen, meerwaarde genereren BUITEN de prijs) maar het is niet onmogelijk!

 

 

Link naar reactie
  • 0

i heb zelf eens zo een probleem gehad met groothandel.

Die had ook een shop voor consumenten en verkocht op een gegeven moment producten aan consumenten waarbijd e verkoop prijs aan consumenten lager lag als mijn inkoop prijs.

Heb ze daarop aangesproken en uiteindelijk hele groothandel gedumpt.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij wordt dat behoorlijk vaak gedaan. Groothandels die een webwinkel beginnen. Wij doen het zelf trouwens ook, alleen dan andersom. Eerst een webwinkel en daarna een groothandel beginnen.

 

Maar zo gaat het vaak. Volgens mij mag het ook gewoon tenzij die groothandel dusdanog veel macht heeft dat hij de markt controleerd. Dan mag hij niet zomaar gaan stunten met de prijzen.

 

Wat me wel opvalt is dat men zo snel bang wordt van een nieuwe webwinkel. Ga je zelfs een ten rade. Hoe lang heeft het geduurd voordat je een beetje omzet ging draaien? Dat kost tijd natuurlijk. Het is niet zo dat een nieuwe webwinkel, van wie dan ook, gelijk roet in het eten strooit. Want ik neem aan dat je naast die producten ook mensen helpt e.d. Wie weet doet die groothandel dat een stuk minder.

 

Omgaan met consumenten is namelijk heel wat anders dan omgaan met zakelijke klanten.

Link naar reactie
  • 0

Op zich wel een grappige discussie.

Zeker gezien het feit dat webwinkels allereerst elkaar moeten concurreren.

Maar daarnaast concurreren ze ook met winkels, die nooit heel veel moeite zullen hebben om zelf nog iets te kunnen verdienen aangezien ze huur en (ondernemers)loon moeten betalen.

 

De hedendaagse consument kijkt in winkels en koopt op internet.

Voor de internetondernemers ideaal. Maar wat volgt er dan? Als de winkels stoppen omdat ze in de problemen zijn geraakt en de huur niet meer kunnen betalen?

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

 

Waarschuwen jullie b.v. de belastingdienst als je merkt dat een concurrent geen btw in rekening brengt?

Maken jullie melding als iemand zonder verplichte kvk inschrijving werkt

Ik denk dat meldingen naar belastingdienst zeker de mogelijkheid moet zijn.

Maar er moet niet voor niets een kvk nummer aanwezig zijn. Daar hebben we dan een van de nuttige taken van de kvk toch voor. Ten tweede, een controlerende taak hoort bij de belastingdienst.

Dus ik zie denkbeeldig enkele ambtenaren achter een PC naar webwinkels turen op zoek naar het kvk nummer die ze gaan verifiëren.

1)   Wel een kvk nummer. Dan checken of de BD deze ook in het bestand heeft.

2)   Geen kvk. De personen opsporen die handelen en controleren of ze aangifte van verdiensten en van BTW doen.

3)   Bij verdenking plaatselijk gaan controleren van zakelijke en privé bankrekeningen.

 

Lijkt je dit geen goede veronderstelling. Ik verwacht dit althans ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Patrick... zelf heb ik dus ook een webshop en worden we dus een soort van groothandel (niet in de traditionele manier van wat de meeste groothandels zijn maar veel uitgebreider kwa dienstverlening).

 

Maar zal dus nooit met mijn shops de concurentie aangaan door met prijzen te stunten zonder dat mijn zakelijke klanten daarin mee kunnen gaan.

 

Ik heb overigens 1 comcurent die echt met prijzen stunt maar wel een serieus bedrijf is. dat is echter weer een bedrijf die concurentie met valse berichten in een kwaad daglicht probeerd te stellen.

Heeft afgelopen 2 weken via pers en op andere manieren lopen huilen dazt bepaalde leveranciers niet aan ze willen leveren en begint gelijk te brullen over prijsafspraken terwijl die er helemaal niet zijn. Daarbij beschuldigde ze indirect mij en mijn conculega's ervan prijsafspraken te maken waardoor we veel te duur zijn.

Heb op diverse plekken maar wat gereageerd op hun berichten daarover met uitleg dat er helemaal geen prijsafspraken zijn en dat webshops egwoon vrij zijn om hun eigen prijzen te hanteren maar dat bepaalde leveranciers gewoon niet aan hun willen leveren.

 

Is best lastig om daar goed op te reageren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overigens 1 comcurent die echt met prijzen stunt maar wel een serieus bedrijf is. dat is echter weer een bedrijf die concurentie met valse berichten in een kwaad daglicht probeerd te stellen.

Heeft afgelopen 2 weken via pers en op andere manieren lopen huilen dazt bepaalde leveranciers niet aan ze willen leveren en begint gelijk te brullen over prijsafspraken terwijl die er helemaal niet zijn. Daarbij beschuldigde ze indirect mij en mijn conculega's ervan prijsafspraken te maken waardoor we veel te duur zijn.

Heb op diverse plekken maar wat gereageerd op hun berichten daarover met uitleg dat er helemaal geen prijsafspraken zijn en dat webshops egwoon vrij zijn om hun eigen prijzen te hanteren maar dat bepaalde leveranciers gewoon niet aan hun willen leveren.

 

Is best lastig om daar goed op te reageren.

 

Daniël, is dit toevallig "Willie" ? Ik heb er wat artikelen over gelezen, maar ik heb zelf mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid. Als ik het goed heb begrepen halen ze bepaalde spullen via parallelimport, waardoor hun inkoopprijs vele malen lager ligt dan normaal. Enerzijds kan ik het begrijpen als een leverancier hun "boycot" of "weigert" te leveren, dan zou ik zelf ook over de landsgrenzen gaan zoeken - echter ben ik ook wel benieuwd naar de redenen van de leverancier om te weigeren. Het roepen van "prijsafspraken" is geen kleine beschuldiging....

 

En als ik naar hun producten kijk zitten er echt "kortingen" van 40 a 50% en soms nog meer. Niet echt geloofwaardige verkoopprijzen als je het vergelijkt met shops zoals die van jou. Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen.

 

Heb jij zelf een idee hoe dit komt/kan, het prijsverschil?

 

Als je zelf een idee zou hebben waar ze nu hun spullen vandaan halen, zou je een aantal distributeurs erop kunnen wijzen wat er gebeurd. Dit is letterlijk de markt kapot maken.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich wel een grappige discussie.

Zeker gezien het feit dat webwinkels allereerst elkaar moeten concurreren.

Maar daarnaast concurreren ze ook met winkels, die nooit heel veel moeite zullen hebben om zelf nog iets te kunnen verdienen aangezien ze huur en (ondernemers)loon moeten betalen.

 

De hedendaagse consument kijkt in winkels en koopt op internet.

Voor de internetondernemers ideaal. Maar wat volgt er dan? Als de winkels stoppen omdat ze in de problemen zijn geraakt en de huur niet meer kunnen betalen?

Mogelijk ben ik hierin zowat de enige, maar dit vind ik dus niet kunnen.

Wetende dat een stenen winkel meer kosten heeft wegens huur en personeel, is het asociaal om vervolgens doodleuk ergens iets te passen en dan op internet rond te shoppen voor de laagste prijs. Dit werd me zelfs onlangs nog gesuggereerd ten aanzien van schoenen, die ik evt wil gaan kopen.

Maar kennelijk heeft de gemiddelde consument daar inderdaad lak aan.

Link naar reactie
  • 0

i heb zelf eens zo een probleem gehad met groothandel.

Die had ook een shop voor consumenten en verkocht op een gegeven moment producten aan consumenten waarbijd e verkoop prijs aan consumenten lager lag als mijn inkoop prijs.

Heb ze daarop aangesproken en uiteindelijk hele groothandel gedumpt.

wij hebben ook zo'n grapjas in de branche, maar die ontkent dat de shop van hun is, terwijl ik ik van insiders hoor dat ze 70% deelnemeing hebben... >;(

zelf importeren is geen optie, daar maak ik te weinig volume voor.

"zoek het maar uit"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb overigens 1 comcurent die echt met prijzen stunt maar wel een serieus bedrijf is. dat is echter weer een bedrijf die concurentie met valse berichten in een kwaad daglicht probeerd te stellen.

Heeft afgelopen 2 weken via pers en op andere manieren lopen huilen dazt bepaalde leveranciers niet aan ze willen leveren en begint gelijk te brullen over prijsafspraken terwijl die er helemaal niet zijn. Daarbij beschuldigde ze indirect mij en mijn conculega's ervan prijsafspraken te maken waardoor we veel te duur zijn.

Heb op diverse plekken maar wat gereageerd op hun berichten daarover met uitleg dat er helemaal geen prijsafspraken zijn en dat webshops egwoon vrij zijn om hun eigen prijzen te hanteren maar dat bepaalde leveranciers gewoon niet aan hun willen leveren.

 

Is best lastig om daar goed op te reageren.

 

Daniël, is dit toevallig "Willie" ? Ik heb er wat artikelen over gelezen, maar ik heb zelf mijn bedenkingen bij de betrouwbaarheid. Als ik het goed heb begrepen halen ze bepaalde spullen via parallelimport, waardoor hun inkoopprijs vele malen lager ligt dan normaal. Enerzijds kan ik het begrijpen als een leverancier hun "boycot" of "weigert" te leveren, dan zou ik zelf ook over de landsgrenzen gaan zoeken - echter ben ik ook wel benieuwd naar de redenen van de leverancier om te weigeren. Het roepen van "prijsafspraken" is geen kleine beschuldiging....

 

En als ik naar hun producten kijk zitten er echt "kortingen" van 40 a 50% en soms nog meer. Niet echt geloofwaardige verkoopprijzen als je het vergelijkt met shops zoals die van jou. Het prijsverschil moet toch ergens vandaan komen.

 

Heb jij zelf een idee hoe dit komt/kan, het prijsverschil?

 

Als je zelf een idee zou hebben waar ze nu hun spullen vandaan halen, zou je een aantal distributeurs erop kunnen wijzen wat er gebeurd. Dit is letterlijk de markt kapot maken.

 

 

 

Je hebt de juiste partij.

Niet al hun producten zijn overigens zoveel goedkoper hoor, ze promoten heel erg sterk met een beperkt assortiment heel goedkope producten maar bepaalde andere producten zijn net zo duur of duurder als de concurentie.

Waarom zij met bepaalde producten zo goedkoop kunnen zijn is deels het vermogen dat ze hadden om te investeren (staat een miljoenen bedrijf achter) maar ook deels dat ze dingen uit china halen wat soms echt rotzooi is. Ze verkopen bepaalde producten die gelijk zijn aan wat ik heb maar dat van mij komt veelal uit Amerika en hun hebben de goedkope imitatie uit China (is veelal merkloos maar dus van mindere kwaliteit).

 

Waarom bepaalde leveranciers niet willen leveren is omdat ze de markt deels stukmaken met goedkope en slechte producten en bepaalde leveranciers gewoon een naam hoog willen houden.

Zijn dus geen prijsafspraken maar producenten willen ook niet leveren aan een shop die een deel van assortiment tegen dump prijzen verkoopt omdat daardoor hun producten in lager segment komen (als dus naast goedkope rotzooi staat).

 

Die persberichten spraken ook steeds van dat er een klacht inj behandeling genomen was tegen producenten en shops vanwege prijsafspraken.

Navraag leerde enkel dat ze een brief hadden gestuurd maar dat er nog niet eens een afspraak geweest was en dat nog helemaal niet zeker is dat die klacht in behandeling genomen zal worden.

Link naar reactie
  • 0

Mogelijk ben ik hierin zowat de enige, maar dit vind ik dus niet kunnen.

Wetende dat een stenen winkel meer kosten heeft wegens huur en personeel, is het asociaal om vervolgens doodleuk ergens iets te passen en dan op internet rond te shoppen voor de laagste prijs. Dit werd me zelfs onlangs nog gesuggereerd ten aanzien van schoenen, die ik evt wil gaan kopen.

Maar kennelijk heeft de gemiddelde consument daar inderdaad lak aan.

 

dat is deels een misvatting, webshops hebben ook genoeg kosten:

 

* personeel - ook voor verzending, marketing, onderhoud enz heeft een webshop personeel nodig.

* ook huur betaald een beetje grotere webshop, dan enkel voor magazijn. oke... dit is meestal goedkoper als een winkel in bekende winkelstraat.

 

dan zijn er ook nog kosten voor een webwinkel die stenen winkel niet heeft, denk aan server ruimte, betaal je met een beetje grotere webshop ook al snel 400 tot 1000 euro per maand voor.

 

dus de vraag is of een stenen shop echt wel duurder uit is en dat het niet andersom is.

 

Heb zelf enige tijd terug in een winkel wat willen kopen, vroeg ik waarom hij zo duur was.

Was zijn reactie: zucht... zeker op internet gekeken? maar als je hier koopt kan je als er een probleem is het product hier afleveren en als je op internet koopt moet je het naar postkantoor brengen. dit was zijn argument om dus niet op internet te kopen.

 

Heb de verkoper heel vriendelijk uitgelegd dat het postkantoor 5 minuten bij mij vandaan is en hij 45 minuten bij mij vandaan zit.

Verkoper stond me heel stom aan te kijken.

Link naar reactie
  • 0

:) Ik dacht al zoiets. Als ik bijv. kijk naar het product "We-Vibe II" zit daar bijna 40% korting op, oftewel in vergelijking met de officiële retailprijs (bij jou) van ongeveer 99 euro, zit er echt een gat. Dit moet ergens vandaan komen, is dit dan ook imitatie of hebben ze het ECHTE product erop staan met zulke geringe marges om het andere spelers moeilijk te maken?

 

"Lijkt wel een beetje, wie heeft de langste adem?" - competitie. Vervelend voor de gezonde concurrentie. Maar ik denk zelf dat als je in een bepaalde niche markt gaat zitten, je er niet alteveel last van hebt. Dat scheid ook makkelijker het kaf van het koren. Daarnaast zou je ook kunnen kijken naar merken die hun niet voeren om je meer te onderscheiden.

 

Dat Willie financieel goed zit, kan ik geloven. Ze hadden reclamecampagnes via billboards en abri's, duur grapje.

Overigens moet ik zeggen, dat jullie beiden een nette shop hebben. Hij oogt echt aantrekkelijk, maar de klant komt er bij hun denk ik vanzelf wel achter dat service en kwaliteit ergens vandaan moeten komen.

 

Interessant topic dit.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.