• 0

Handels krediet. Bestaat zoiets?

Vraag me af: Ik handel exporteer vanaf het buitenland naar importeurs in Nederland. Tot nu toe ging dat redelijk, en betaalde de klanten (de importeurs) d.m.v. D/P of L/C met voorwaarden die ik direct naar mijn leveranciers kon overdragen. Dat betekende als de klant betaalde, ik mijn leverancier betaalde.

 

Nu ben ik sinds kort mijn klantenkring aan het uitbreiden, en krijg ik van de nieuwe klanten alleen de mogelijkheid om de door hun gedicteerde betalingsvoorwaarden te hanteren. Deze zijn voor de leverancier niet verteerbaar, dus moet ik erzelf tussen gaan zitten. Dit betekend dat er een overbruggingsperiode tussen betalen aan de leverancier en betaling door de klant zit. Ik heb met mijn bank in het buitenland gesproken, maar aangezien mijn buitenlandse vestiging nog niet lang bestaat, krijg ik hiervoor geen krediet (er moet eerst voldoende kapitaal over de rekening vloeien). Mijn nederlandse bv heeft tot nu toe al mijn buitenlandse activiteiten gefinancierd, maar staat er niet perse riant voor, en zal van de bank zeker niet een dergelijk bedrag kunnen lenen.

 

Mijn vraag is dus simpel. Waar kan ik terecht voor een "handels krediet" of "overbruggingskrediet"?

 

Het gaat op dit moment om een groot volume met lage waarde (maar tezamen toch USD 80,000 aan krediet op maximum moment).

 

Groet, tomtom

 

PS: Met excuses voor de spelfouten, Nederlands is toch 's werelds 2-na lastigste taal.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Tomtom,

Uit je verhaal maak ik op dat het debiteurenrisico in Nederland zit en niet in het buitenland. Dat de buitenlandse banken niet zo gemakkelijk de activiteiten van de buitenlandse vestiging willen financieren is derhalve begrijpelijk. Met een goed verhaal, gesteund door je accountant, moet het toch mogellijk zijn om een rekeningcourant krediet te verkrijgen voor je Nederlandse BV. Lukt dat niet dan is het wellicht de moeite waard om eens met een factoringmaatschappij te gaan praten. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.