• 0

Privé onttrekkingen in geval van eenmanszaak

Ik probeer zelf de belastingaangifte in te vullen, omdat ik het uiteindelijk zelf wil kunnen. Binnenkort gaat een boekhouder het voor het echie doen (uitstel is reeds aangevraagd), maar ik ben benieuwd hoeveel ik er naast zit. Deze opmerking plaats ik enkel om te voorkomen dat iedereen me nu gaat aanraden dat ik dit door een boekhouder moet laten doen ;-)

 

Ik heb de volgende vragen:

[*]Ik heb twee rekeningen, een zakelijke en een privé-rekening. Volgens mij is dat voor de belastingaangifte niet van belang. Klopt dat?

[*]Hoe bepaal ik de privé-onttrekkingen. Moeten dat echte overboekingen zijn, die terug te vinden zijn op de bankrekeningen? Of mag ik deze ook "verzinnen" om mijn Verzamelinkomen precies op 0 te krijgen?

 

Als ik het puur doe op basis van mijn overboekingen, dan komt mijn verzamelinkomen negatief uit (-294) en krijg ik meer terug, dan wanneer ik het verzamelinkomen op 0 laat uitkomen. Ik vind het gek dat ik meer krijg, omdat ik meer aan mezelf heb uitgekeerd.

 

Het moge duidelijk zijn dat ik de cursus boekhouden nog moet volgen, maar ik hoop toch dat iemand het mij kan uitleggen.

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik probeer zelf de belastingaangifte in te vullen, omdat ik het uiteindelijk zelf wil kunnen. Binnenkort gaat een boekhouder het voor het echie doen (uitstel is reeds aangevraagd), maar ik ben benieuwd hoeveel ik er naast zit. Deze opmerking plaats ik enkel om te voorkomen dat iedereen me nu gaat aanraden dat ik dit door een boekhouder moet laten doen ;-)

 

 

Dat is inderdaad het beste advies dat je kunt krijgen ;D

 

 

Ik heb de volgende vragen:

[*]Ik heb twee rekeningen, een zakelijke en een privé-rekening. Volgens mij is dat voor de belastingaangifte niet van belang. Klopt dat?

 

 

Als je bedoelt of je twee rekeningen mag hebben: ja hoor, dat mag.

Stellen dat het niet van belang is voor je aangifte gaat veel te ver. Dit is helemaal afhankelijk van het saldo van je privé rekening (telt het mee in box 3?) en of je zakelijke rekening geactiveerd is op je balans (pas op dat moment telt het als zakelijk vermogen en heeft het niets meer te zoeken in box 3). Een zakelijke rekening is altijd van belang voor je aangifte, deze maakt immers onderdeel uit van je balans en is de basis voor de kapitaalsvergelijking.

 

 

[*]Hoe bepaal ik de privé-onttrekkingen. Moeten dat echte overboekingen zijn, die terug te vinden zijn op de bankrekeningen? Of mag ik deze ook "verzinnen" om mijn Verzamelinkomen precies op 0 te krijgen?

 

Als ik het puur doe op basis van mijn overboekingen, dan komt mijn verzamelinkomen negatief uit (-294) en krijg ik meer terug, dan wanneer ik het verzamelinkomen op 0 laat uitkomen. Ik vind het gek dat ik meer krijg, omdat ik meer aan mezelf heb uitgekeerd.

 

 

Jouw verzamelinkomen staat helemaal los van privé stortingen of onttrekkingen, hier gaat dus iets grondig mis. Binnen een eenmanszaak wordt je belast voor de winst die je gemaakt hebt. Winst = omzet - kosten. De privé stortingen en onttrekkingen spelen hier dus helemaal geen rol in en kunnen ook geen invloed hebben op je verzamelinkomen.

 

Naar jouw vraag: nee, privé stortingen zijn niet alleen overboekingen van jouw privé bankrekening naar de zakelijke rekeningen. Ook inventaris die jij hebt ingebracht, facturen die je betaalt hebt van jouw privé rekening of postzegels die jij gekocht hebt uit je eigen portemonnee tellen als privé stortingen.

 

Concreet: jouw winst- en verliesrekening is de basis voor jouw aangifte. Ik heb al eerder aangegeven: winst = omzet - kosten.

 

Dit wordt gecontroleerd met een kapitaalsvergelijking: winst = de mutatie van het Eigen Vermogen

Mutatie EV = EV eind 2010 - EV begin 2010 - privé stortingen + privé onttrekkingen

 

Kom je hier mee verder?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Als ik het bedrag van privé onttrekkingen of privé stortingen in mijn aangiftebiljet (eenmanszaak) verander, verandert het te betalen belastingbedrag wel degelijk! Aangifte over 2013.

Hoe kan dat dan?

Bij mij is de winst inderdaad omzet-kosten. Daarnaast bestaat de balans alleen uit liquide middelen (bankrekening).

 

Hoe kom ik er nou achter welk bedrag het juiste is bij privé -onttrekkingen of - stortingen?

En wanneer dat dan echt moet?

Is dat als je geld van je zakelijke rekening hebt geboekt voor privé gebruik?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

R/C courant kan een debet en een credit zijde hebben, ofwel heb jij schuld aan de vennootschap ofwel heb jij geld nog te goed van de vennootschap.

Indien het verschl tussen de debet en creditzijde een debetsaldo oplevert wilt dit zeggen dat de vennoot nog geld van u moet en dsu dit bedrag bij uw omzet moet bijgeteld worden.

In het andere geval als je een creditsaldo overhou mag je dit bedrag bij de kosten bijtellen.

 

zo is het mij toch uitgelegd geweest.

Ghislain

Link naar reactie
  • 0

Als ik het bedrag van privé onttrekkingen of privé stortingen in mijn aangiftebiljet (eenmanszaak) verander, verandert het te betalen belastingbedrag wel degelijk! Aangifte over 2013.

Hoe kan dat dan?

De winst uit de fiscale berekening moet ook gelijk zijn aan de omzet -/- kosten.

Het programma controleert (foutmelding) dat op het eind. Hiervoor moet je tot het einde alles akkoorden.

Is dat als je geld van je zakelijke rekening hebt geboekt voor privé gebruik?

 

Ja, onder andere.

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie.

 

Is er ergens een schemaatje of excel waarin je kunt berekenen wat dan je onttrekkingen / stortingen zou moeten zijn, ook ter controle van hat kasboek.

Ik heb dit (zie bijlage), maar dat geeft wel erg hoge bedragen voor onttrekkingen.

fwbwvr.thumb.png.c89ec98abb2588411437794af200e62f.png

Link naar reactie
  • 0

Hoe kom je aan je Eigen Vermogen van 505? Als dat het banksaldo is en verder geen schulden en vorderingen dan zijn de prive onttrekkingen € 28739

 

De berekening is: EV(eind) = EV(begin) - prive onttrekkingen + winst(w/v)

 

Hieruit kun je de onbekende uithalen indien de anderen bekend zijn ;)

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je brood voor je reactie.

 

Er is alleen vermogen tot op heden van het banksaldo.

 

Wat er gebeurt in de elektronische aangifte, is dat, als ik de privé onttrekkingen wijzig, ook de te betalen IB wijzigt.

En overal lees ik dat dat niet de te betalen belasting beïnvloedt.

Wat zie ik over het hoofd?

Link naar reactie
  • 0

De winst verandert dat klopt, omdat de formule in het programma nu omgekeerd gebruikt wordt:

Fiscale Winst = EV(eind) - EV(begin) + prive ontrekkingen (PO).

 

Je mag echter niet zomaar PO veranderen, omdat het EV(eind) ook bepaald wordt door de winst.

De winst uit de resultaat rekening (W/V) is daarom nodig en deze moet gelijk zijn aan de Fiscale Winst.

12342 = 505 -16902 + 28739

 

Je zult ook merken dat zomaar de fiscale winst verlagen door PO dit wel wordt berekend, maar het aangifte programma (de hand van de fiscus) dit niet accepteert.

Eerder heb ik al gemeld dat bij elke wijziging in deze, je regelmatig tot het einde (voor verzending) moet akkoorden.

 

Tevens zul je in je administratie (bankafschriften e.a ) moeten kunnen aantonen dat de PO over het jaar ook 100% aannemelijk is.

Link naar reactie
  • 0

OK Brood, bedankt tot zover.

 

Ik zorg dan dat 12342 = 505 - 16902 + 28739.

Daarnaast loop ik het kasboek nog na op onttrekkingen en stortingen van/op de girorekening en probeer deze te laten rijmen met de 28739.

Tot zover alles duidelijk, als dit klopt.

 

Bedankt en groet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.