• 0

BV opheffen vanuit het buitenland

Hallo,

 

Ik heb in Nederland een BV, maar ben inmiddels geemigreerd naar het Verenigd Koninkrijk. Om die reden wil ik mijn BV opheffen. Ik ben zelf enig aandeelhouder, er zijn geen debiteuren/crediteuren/schulden/klanten of leveranciers meer. Een turboliquidatie lijkt dan voor de hand liggend. Echter staat er nog een paar duizend euro op de bankrekening van de BV (ca. 8000 euro). Die komt in principe aan mij toe, aangezien ik enig aandeelhouder ben.

 

Als er voor een "normale" liquidatie gekozen wordt, heeft dat een langdurig bureaucratisch proces tot gevolg, dat ik moeilijk vanuit het Verenigd Koninkrijk kan sturen. Een turboliquidatie is snel en je bent in 1 keer klaar.

 

Mijn vraag is: Zijn er manieren om snel een turboliquidatie te doen? Gaat de belastingdienst moeilijk doen over die paar duizend euro? En zo ja, wat is dan een makkelijke en snelle manier om hiermee om te gaan?

 

Het uiteindelijke doel is: de BV opheffen gedurende een verblijf van 1 week in Nederland, niet langer, zonder dat er al teveel van die paar duizend euro naar de belastingdienst verdwijnt...

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Gert Jan,

 

Als ik het goed begrijp heb jij een BV met aan de acitva zijde € 8k liquide middelen en aan de credit zijde € 18k aandelenkapitaal en een negatieve algemene reserve van € 10k. Klopt dit?

 

In dat geval heeft de fiscus geen enkele claim op de BV. Je kunt de BV ontbinden door middel van een ontbindingsformulier te downloaden via de site van de KvK. Eerst moet er nog wel een Ontbindingsbesluit van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (dat ben jij dus ;)) worden opgesteld. Maar dat is het dan zo ongeveer wel.

 

Volgens mij kan dit allemaal vanuit het VK plaatsvinden.

 

(En aangezien je € 18k in de BV hebt gestort en bij ontbinding slechts € 8k terugkrijgt, heb je ook nog een aanmerkelijk belang verlies van € 10k. Daarvan kun je een deel van de Belastingdienst terugkrijgen. Google maar op verlies uit aanmerkelijk belang.)

 

Succes,

 

Odeon

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Als ik het goed begrijp heb jij een BV met aan de acitva zijde € 8k liquide middelen en aan de credit zijde € 18k aandelenkapitaal en een negatieve algemene reserve van € 10k. Klopt dit?

Dit klopt. Ik had alleen geen idee dat je aandelenvermogen aan de creditzijde van de balans mag noteren. Dan zou je inderdaad op een negatief eigen vermogen uitkomen. Dit kan dus gewoon?

 

En dan kan er inderdaad gewoon een turboliquidatie plaatsvinden?

 

Nogmaals bedankt!

Link naar reactie
  • 0

Je komt daarmee niet op een negatief eigen vermogen, want je eigen vermogen is het aandelenkapitaal en de reserves bij elkaar (of: bezittingen -/- schulden): 8.000 euro dus. Vermogen, of dat nu eigen of vreemd is, staat altijd credit.

 

Een turbo-liquidatie is alleen mogelijk als er geen bezittingen zijn. Hier zijn wel bezittingen, namelijk liquide middelen ter waarde van 8k, dus dient er vereffend te worden. Een normale ontbinding en vereffening kan ook gewoon vanuit het buitenland. De stukken naar de kvk kunnen gewoon per post en de advertentie in een landelijk dagblad kan per email.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Aha, en hoe zit het dan met de claim van de BD op die 8k? Want er is feitelijk wel een verlies van 10k geleden, namelijk de oorspronkelijke 18k minus de 8k die nog over is.

 

welke claim op 8K? Je hebt een verlies geleden van 10K wat een verlies is voor de VPB die (naar ik aanneem) niet verrekend had kunnen worden met winsten uit het verleden, omdat die laatste er niet zijn.

 

Op die 8K ligt geen claim. Liquideer je de BV dan komt die 8K terug naar privé. Je hebt dan in box 2 een verlies van 10K staan. Daarvan kun je 2 jaar na liquidatie 25% in mindering brengen op je te betalen inkomstenbelasting over het inkomen in box 1, indien je nog inkomstenbelasting betaalt over inkomen in box 1in NL. Indien geen box 1 inkomen, dan blijft deze belastingkorting daarna (na die 2 jaar na liquidatie dus) nog maximaal 7 jaar staan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 300 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.