• 0

Verhouding jaarhuurprijs/omzet in retail?

Beste ondernemers,

 

 

Wij zijn druk bezig met het zoeken van een pand. Mijn begeleider/docent hoge school vertelde mij gisteren dat er een soort van 'regel' is wat betreffend onroerend goed en retail.

Hierbij vertelde hij dat je omzet de jaarhuurpijs x 13 of 14 moet zijn om voldoende omzet te draaien voor een bestaansrecht.

Ik heb de cijfers van ons begroting en verwachtingen bekeken, maar hier komen wij zeker niet aan.

 

Is iemand hier bekend mee? of moet ik het met een korreltje zout nemen?

 

mvg

rob

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Wij zijn een ondernemersforum. Aan huiswerkvragen doen wij niet.

 

ik heb geen idee of de regel onzin is, kom niet uit de retail. Maar het is maar een regeltje, jouw begroting zou het definitieve uitsluitsel moeten geven. Dus wanneer je begroting goed is en je dus daarmee bestaansrecht kunt bewijzen is het toch goed. Maar misschien kan het geen kwaad om nog eens kritisch naar je begroting te kijken. :) Zitten alle kostenposten er in? Verschil inkoop verkoop goed berekend? BTW niet vergeten? etc.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je kunt rustig een omzet van 1000 keer de jaarhuur hebben, en toch geen bestaansrecht hebben. Bestaansrecht is niet afhankelijk van omzet, maar van winst. Op papier zul je er echter wellicht een heel eind mee komen, als je uitgaat van standaardmarges, etc.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Is dit een serieuze opdracht in werkelijkheid of een schoolopdracht?

 

Wat betreft je vraag: Benchmarking gebeurt in veel branches en kan inderdaad inzicht geven in vrij algemene rekenfactoren. Elke situatie is echter weer anders. Een pand op a1 locatie in een kleine stad kan flink verschillen qua kosten. Het wil weer echter niet zeggen dat de duurste beter is omdat je op de goedkopere wellicht net naast een AH zit wat veel traffic op kan leveren. Voor de andere business geldt dat echter juist weer als nadeel wellicht.

 

Wat het meest interessant is is benchmarken met grotere groepen en dan op kleine punten vergelijken. Je zal altijd in detail moeten treden om echt te kunnen vergelijken, zeker bij fysieke retail.

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Als afstudeeropdracht maak ik een ondernemingsplan om te beginnen met deze onderneming (hopelijk deze zomer).

 

Voor de geintresseerde; er staat een topic m.b.t. opstarten koffiebar in het topic ondernemingsplannen.

 

 

Bedankt voor de reacties zover

Link naar reactie
  • 0

Ok, leuk om te zien dat het ook echt een daadwerkelijke opstart van een onderneming is. Wat even bang dat het om een studievraag ging gezien die hier niet toegestaan zijn.

 

Het topic:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=18;action=display;threadid=35713;start=0

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Ik zag gisteravond een documentaire waarbij mij duidelijk werd dat er in een kippenstal een verhouding is van 10 hennen per 1 haan.

 

Dat is dus een factor van 10.

 

Die factor is naar mijn idee net zo relevant als een retailfactor gebruiken om een horecazaak (koffiebar) te beoordelen.

 

De site van Horeca Nederland loopt over van de kengetallen, ik zou die gebruiken voor een (samengestelde) indicatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.