• 0

Apparatuur opnieuw kapot, nu buiten garantie

Kort samengevat voor mensen die geen zin hebben in het hele verhaal:

Mijn camera is binnen de garantieperiode kapot gegaan, dit is toen gerepareerd. Nu buiten de garantieperiode is het defect teruggekomen en de leverancier stelt niet in staat te zijn het product te kunnen repareren; wat kan ik doen ?

 

Ik heb 13 maanden geleden een professionele videocamera aangeschaft van enkele duizenden euro's.

 

De camera kreeg een defect binnen de garantieperiode ( ruis in het geluid en stuck pixels ). De camera is teruggestuurd en gerepareerd.

 

Nu de garantieperiode verlopen is, is de camera wederom kapot ( weer ruis in het geluid ). Ik heb de camera ter reparatie opgestuurd en de winkel heeft vervolgens de camera naar de fabrikant gestuurd om hen het te laten repareren. Nu ik de camera weer terug heb blijkt het probleem nog steeds te bestaan ( de winkel heeft het niet gecontroleerd maar alleen als tussenpersoon gehandeld ). Ze sturen me nu een rekening van alleen de verzendkosten.

 

Na telefonisch contact zeggen ze dat de fabrikant het product zo gerepareerd heeft dat de ruis binnen hun norm valt ( wat onzin is, als ik het geluid moet nabewerken om de ruis eruit te halen zou dat nooit binnen een norm mogen vallen van hoeveelheid ruis ). Ze zeggen dus dat ze voor de rest niets voor me kunnen doen behalve de camera naar de locatie van de fabrikant in Duitsland zenden, geen mogelijkheid dan ben ik hem 4 weken kwijt.

 

Mijn vraag concreet: zijn zij verplicht om ervoor te zorgen dat mijn camera 100% functioneert omdat hetzelfde defect ook al tijdens de garantieperiode heeft plaatsgevonden en het product dus niet deugt ?

 

De standaard garantie die het bedrijf gaf was 1 jaar, waar ik nu met 1 maand overheen ben.

Mijn concrete vragen zijn:

- Heb ik nog recht op garantie aangezien het probleem niet fatsoenlijk opgelost blijkt te zijn ?

- Is er in het zakelijk recht ook sprake van deugdelijkheid van goederen en kan ik dus opvoeren

dat de camera zijn verwachte levensduur flink te kort schiet ?

- Welke andere mogelijkheden liggen er voor me ?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

is de camera zakelijk gekocht of is het een prive kwestie?

 

Indien zakelijke aankoop: dan is het iets lastiger om garantie te claimen en durf ik het zo niet te zeggen.

 

Indien prive aankoop: deze vraag hoort niet op dit forum maar toch even een korte reactie:

 

je mag vand e camera een bepaalde levensduur verwachten, (wasmachine b.v. 10 jaar) gaat het product stuk binnen normale garantie (fabrieks garantie) wordt het gewoon gerepareerd of zou je een nieuwe moeten ontvangen of eventueel geld terug.

Gaat het buiten de fabrieks garantie om kaport heb je niks meer met fabrikant te maken maar enkel met winkel waar je gekocht hebt en kan je nog gewoon garantie claimen.

b.v. bij te verwachten levensuur van 10 jaar en gaat na 3 jaar stuk: 30% moet je zelf betalen en 70% moet door winkel betaald worden.

 

Dus even uitzoeken wat je kwa levensduur van product mag verwachten.

 

Ik heb dat ooit als volgt gedaan met dure mobiele telefoon: ding was net buiten garantie periode stuk en winkel wilde niks doen want kon niet verwachten dat het zo lang mee zou gaan. Vervolgens onder andere naam offerte aangevraagd voor paar van die toestellen en specifiek gevraagd omschriftelijk aan te geven hoe lang ik mocht verwachtend at toestellen mee gingen. Zal je niet verbazen dat die verwachte levensuur ineens vele jaren langer was.

Met die offerte weer naar shop gegaan en garantie afgedwongen (konden weinig meer tegen verwachte levensduur inbrengen).

 

Link naar reactie
  • 0

De camera is op de zaak gekocht, kan ik dan nog steeds uit gaan van de te verwachte levensduur ?

 

Zakelijk is het iets lastiger omdat dan er van wordt uitgegaan dat je weet wat je afspreekt en dat je weet wat er in algemene voorwaarden staat enz.

Maar lijkt me niet helemaal onmogelijk maar zal even een expert kwa recht bij zakelijke transacties moeten afwachten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is een goede.. echter staat hier niets van in hun voorwaarden en ben ik al op mijn strepen gaan staan. Is er geen standaard garantie op reparatie ?

 

Dit staat overigens wel in hun voorwaarden:

8. Garantie

 

Fabrieksgarantie

 

In Nederland is de fabrieksgarantie van het nieuwe apparatuur voor bijna alle merken 1 jaar. Met vragen over garantietermijn kan wederpartij zich wenden tot aanbieder of wederpartij kan zich bij de desbetreffende fabrikant laten informeren.

 

Defecten buiten het garantiejaar

Hiervoor kan wederpartij evt. contact met aanbieder opnemen. Aanbieder kan aan wederpartij een optie aanbieden voor reparatie.

^ top

9. Aansprakelijkheid

 

Aanbieder kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor directe en/of indirecte kosten, veroorzaakt door het tijdelijk buiten bedrijf zijn van het defecte artikel.

 

Mijn camera is echter 13 maanden oud nu.

Link naar reactie
  • 0

Vooropgesteld dat ik geen jurist ben lijkt het me, in dit specifieke geval, niet veel uit te maken of iets zakelijk dan wel prive is gekocht als het om deugdelijkheid gaat. Er is namelijk sprake van een standaard product en niet van een specifieke overeenkomst tussen zakelijke partijen waarbij de partners vrijwel alles af kunnen spreken.

 

Je zal de winkelier m.i. wel de kans moeten geven om het apparaat te repareren. Dat je hem dan 4 weken kwijt bent is natuurlijk zuur en wellicht kan je daar nog afspraken maken door bemiddeling en snel versturen per koerier en daar de kosten voor dragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.