• 0

studiekosten en vof

Ik ben student en heb een vof onderneming.

 

Mag ik de de studiekosten (collegegeld en boeken) betalen via de zaak? (Dat wil zeggen; ipv van eerst geld over te maken naar jezelf als salaris en het daarmee te betalen)

 

Dat moet toch mogen als mijn studie een investering is in de onderneming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij houdt dat ook verband met het feit of je studiefinanciering ontvangt, ja dan nee. Zo ja, dan zijn er volgens mij geen mogelijkheden om studiekosten af te trekken. Zo nee, dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en er gelden bepaalde drempels maar dan zijn er wel mogelijkheden.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Hier de belangrijste voorwaarden op een rij.

 

 

Scholingsuitgaven onder voorwaarden aftrekbaar

U kunt bepaalde scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

 

- U volgt een opleiding die u nodig heeft voor uw huidige beroep of een toekomstig beroep.

- Uw studie heeft een van de volgende doelen:

- verbeteren van uw maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht;

- op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die u nodig heeft voor het verwerven of behouden van uw inkomen uit tegenwoordige arbeid.

 

Voor het aftrekken van scholingsuitgaven geldt een drempel. Deze drempel is inkomensonafhankelijk en is € 500 per persoon. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000.

 

De kosten van een studie uit liefhebberij of van een studie met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.

 

Aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld uitgaven voor:

 

- lesgeld;

- studieboeken.

 

Niet-aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Niet aftrekbaar zijn onder andere:

 

- reis- en verblijfskosten; hieronder vallen ook kosten van excursies en studiereizen;