• 0

studiekosten en vof

Ik ben student en heb een vof onderneming.

 

Mag ik de de studiekosten (collegegeld en boeken) betalen via de zaak? (Dat wil zeggen; ipv van eerst geld over te maken naar jezelf als salaris en het daarmee te betalen)

 

Dat moet toch mogen als mijn studie een investering is in de onderneming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij houdt dat ook verband met het feit of je studiefinanciering ontvangt, ja dan nee. Zo ja, dan zijn er volgens mij geen mogelijkheden om studiekosten af te trekken. Zo nee, dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen en er gelden bepaalde drempels maar dan zijn er wel mogelijkheden.

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

Hier de belangrijste voorwaarden op een rij.

 

 

Scholingsuitgaven onder voorwaarden aftrekbaar

U kunt bepaalde scholingsuitgaven onder de volgende voorwaarden aftrekken:

 

- U volgt een opleiding die u nodig heeft voor uw huidige beroep of een toekomstig beroep.

- Uw studie heeft een van de volgende doelen:

- verbeteren van uw maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht;

- op peil houden of verbeteren van kennis en vaardigheden die u nodig heeft voor het verwerven of behouden van uw inkomen uit tegenwoordige arbeid.

 

Voor het aftrekken van scholingsuitgaven geldt een drempel. Deze drempel is inkomensonafhankelijk en is € 500 per persoon. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000.

 

De kosten van een studie uit liefhebberij of van een studie met een algemeen karakter zijn niet aftrekbaar.

 

Aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Aftrekbaar zijn bijvoorbeeld uitgaven voor:

 

- lesgeld;

- studieboeken.

 

Niet-aftrekbare kosten van scholingsuitgaven

Niet aftrekbaar zijn onder andere:

 

- reis- en verblijfskosten; hieronder vallen ook kosten van excursies en studiereizen;

- uitgaven voor huisvesting, voedsel, drank, genotmiddelen en kleding;

- kosten van een werk- of studeerkamer;

- inrichtingskosten van een werk- of studeerkamer.

 

 

Rechtstreeks van www.belastingdienst.nl ;D

 

"Persoonlijk ben ik altijd bereid te leren, alleen vind ik het niet altijd leuk de les gelezen te worden."

- Winston Churchill -

Link naar reactie
  • 0

ja, dat studiekosten (onder bepaalde omstandigheden) aftrekbaar zijn, begrijp ik.

 

Maar nu; mag ik mijn studiekosten betalen met het geld dat op de rekening van de onderneming staat? Dus niet met mijn prive vermogen. (net zoals je een computer voor de zaak direct met het geld van de zaak betaald)

Link naar reactie
  • 0

Ja hoor, je bedrijf kan jouw studiekosten voor zover ze betrekking hebben op datgene dat jouw bedrijf doet....voor een gedeelte vergoeden. (Geen cursus bloemschikken voor een ict-er bijv.)

 

Kosten voor vakcursussen, bedrijfsopleidingen en opleidingen en studies voor een beroep zijn zakelijke kosten als deze worden besteedt aan mensen die in de onderneming werkzaam zijn.

Je kunt zelfs in aanmerking komen voor extra scholingsaftrek:

 

Kijk eens in het Handboek voor ondernemen Artikel 6.3, bij de belastingdienst af te halen....

Ik snap niet dat jullie deze niet hebben (gelezen)...

 

Gewoon op rekening van de zaak laten betalen....

 

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.