• 0

Zorgpremie bij geen ondernemer voor inkomstenbel.

Hallo,

 

Nadat ik maar geen brief ontving met verzoek tot zakelijke aangifte inkomstenbelasting en deze ook niet verscheen in het persoonlijke

gedeelte op de site van de BD, heb ik gebeld. Ze vertelden mij dat ik geen brief had gehad, omdat ik voor de inkomstenbelasting niet wordt

gezien als ondernemer. Voor de BTW echter wel. Ik ben startende ondernemer (april 2010) en voor mij is het allemaal nog wat nieuw.

 

Nu weet ik dat ik 4.95% aan zorgpremie af zou moeten dragen. Nu ik mijn aangifte als particulier moet doen en mijn winst daarin

moet opgeven, vraag ik mij af of en hoe ik die 4.95% van mijn belastbaar inkomen als zorgpremie moet afstaan. Kan iemand mij vertellen

hoe dat zit. Ik kan het namelijk nergens vinden. Voor het geval verschil maakt, mijn winst was gering en heb de KOR volledig toe kunnen passen.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Joost

 

Bedankt voor je reactie. Ik wist niet wat een biljetwissel was en heb dat even opgezocht. Om gezien te worden als ondernemer moet je per jaar toch minimaal 1225 uur werken binnen je eigen onderneming? Aangezien ik fulltime student ben, kom ik natuurlijk nooit aan dat aantal uren. Het gaat in mijn eerste jaar om ongeveer 10 opdrachtgevers. Ik heb wel een VAR WUO maar volgens mij is dat niet van belang. Ik hoor graag of je aanraadt om alsnog mijn status om te laten naar winstgenieter.

 

Groet

 

Link naar reactie
  • 0

Het urencriterium is niet relevant voor de vraag of er sprake is van een onderneming voor de inkomstenbelasting, maar alleen voor de toepassing van enkel ondernemersfaciliteiten (waaronder zelfstandigenaftrek).

 

Overigens wel apart dat je een VAR-WUO krijgt, terwijl je niet als ondernemer wordt aangemerkt. Dan zou ik eerder een VAR-ROW verwacht hebben.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je het waarschijnlijk over het programma voor ondernemers, want bij particulieren heb ik het niet gezien.

Ik heb die voor particulieren vast ingevuld (nog niet verzonden) en ik kwam onderaan de streep op 0. Dus kan me

ook niet voorstellen dat dit automatisch is gegaan, want dan had ik bij moeten betalen.

 

Ik ga maandag bellen met de belastingdienst om te vragen om een biljetwissel en uitstel, maar dat lijkt me vanzelfsprekend.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb net uitstel aangevraagd via de site voor mijn particulier aangifte IB.

 

Kan iemand mij vertellen waarom ik niet akkoord moet gaan met het feit dat ik voor de IB niet als ondernemer word gezien en ik een wisselbiljet moet aanvragen? Ik snap uiteraard dat dat voordelen heeft met betrekking tot bepaalde kosten en aftrekposten die ik op mag voeren, maar volgens mij zijn er meer redenen dan dat. Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.