• 0

dilemma

Via de bank is het mij tot nu toe niet gelukt om aan het € 30.000

start kapitaal te komen, omdat ik niet voldoende onderpand heb.

 

Nu nam een kennis van mij contact op dat hij wel onderpand heeft

en het hem wel "leuk" lijkt om zelf iets op te zetten.

Dus zijn idee was om het dan samen te gaan doen.

 

ik ben al een jaar bezig met gegevens verzamelen, voorbereiden, leveranciers trekken etc.

Met andere woorden ik heb alle plannen gemaakt om mijn droom

uit te laten komen, en weet precies hoe ik het hebben wil.

 

wat ik dus als mogelijkheid wil houden is om na verloop van tijd alsnog zelfstandig verder te gaan.

 

zijn hier mogelijkheden voor?

 

ik heb namelijk geen zin om zometeen alles waar ik zo hard voor geknokt heb zomaar weg te geven.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Freestyle,

 

Een bekend probleem. Pas op met free-riders en zeker als de kwalificatie "leuk" in de mond nemen. Dit klinkt niet echt overtuigend.

Iemand die mee wil liften moet enthousiast zijn en zonder probleem willen bijdragen in de investeringen (geld, tijd, kennis) die jij hebt gepleegd.

 

Denk vooraf goed na over de rechtsvorm en de invulling die je daaraan wil geven voor wat betreft de structuur.

 

Er zijn mogelijkheden genoeg om zonder al te veel poespas afscheid van elkaar te nemen als daartoe de behoefte bestaat, maar dat vereist wel een goede overeenkomst tussen de beide partijen. In die overeenkomst zul je gedetailleerd moeten bepalen wat er gebeurt als één van de partijen uit wil treden.

 

Ik adviseer je om eerst eens na te denken over de rechtsvorm en de wijze waarop wordt deelgenomen. Succes.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Ha Freestyle,

 

Ik sluit mij aan bij Edward. Als je het plan hebt en je vriend investeert, is het nogmaal dat jij de baas bent en blijft. Is het zo dat jij de plannen maakt en hij het geld geeft en jullie gaan "samen" het bedrijf runnen, dan is een 50/50 partnership op zijn plaats.

 

Let op welke afspraken je maakt. Vooral beginnende investeerders hebben niet altijd door hoe een een investering tot een succes moet maken. Als als het mis gaat is hij zijn geld kwijt, maar jij bent je bedrijf kwijt.

 

Zorg dat iemand met veel ervaring met je meekijkt. Dat scheelt een hoop ellende.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hoi Freestyle,

 

Eerst even over je eerste opmerking. Een bank kan je geen startkapitaal geven: banken lenen je geld, een lening dus en geen kapitaal. Alleen investeerders (zoals die vriend van je) als die geld in je bedrijf investeren in ruil voor aandelen geven je een startkapitaal.

 

Wat jij en je vriend van plan zijn gebeurd veel. Veel ondernemers beginnen met geld van familie, vrienden of eigen geld. In het Angelsaksische taalgebied heet dat 3F of FFF wat staat voor "Founder, Family and Friends" en schertsend ook wel "Founder, Famliy and Fools" genoemd. Dat laatste is niet voor niets: jij en je vriend moeten goed weten waaraan jullie beginnen. Als het onverhoopt niet goed met je bedrijf zou gaan (wat jullie natuurlijk niet verwachten maar wat wel kan gebeuren), wordt je vriend zo maar een vijand. En dat zou jammer zijn!

 

Mijn advies is om uitgebreid met elkaar om de tafel te zitten, eventueel met hulp iemand met ervaring in het investeren in bedrijf. Discussieer uitgebreid over de manier waarop jullie met elkaar willen samenwerken en vooral ook hoe je omgaat met elkaar als het minder goed gaat of zelfs slecht. Besef dat jullie samenwerking veel overeenkomsten heeft met een huwelijk echter zonder de bij een relatie behorende de verliefdheid of liefde.

 

Veel succes!

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.