• 0

Eenmanszaak gestaakt, maar IB2009/2010 nog open: hoe met eigen vermogen omgaan?

Hi Iedereen,

Afgelopen week heb ik mijn eenmanszaak moeten liquideren. Reden: Verkopen drastisch gedaald, geen uitzicht op verbetering. Het afgelopen jaar heb ik al telkens e.v. moeten inleggen om alles te kunnen betalen. Hierdoor staat de ib van 2009 en 2010 nog open. Totaal gaat het om zo'n 12k. Wat kan ik nu het beste doen? Er liggen al plannen voor een nieuwe onderneming, maar er is nu geen geld om het te betalen. Die 12k mee financieren misschien? Regeling treffen? Ben benieuwd naar de opties.

Dank alvast.

(Edit: titel verduidelijkt)

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Ton,

Joost geeft het beste advies: ga in gesprek met de fiscus. het probleem van de fiscus is dat zij niet als financier mag optreden. Door een bedrijf uitstel van betaling te geven ontstaat er een kredietfaciliteit en daarmee concurreert zij direct met financiële instellingen. En dat zou ongeoorloofde staatssteun kunnen worden, vandaar dat er een heel web aan regeltjes aan vast zitten.

Er valt mij een ding op aan jouw verhaal. Jij geeft aan dat de IB 2009 en de IB 2010 nog open staan. Zijn beide aangiften al ingediend? Als je via een intermediair aangifte doet dan kan er uitstel worden aangevraagd, IB 2009 tot uiterlijk mei 2011, IB 2010 tot uiterlijk mei 2012. Ik kan mij namelijk voorstellen dat je wel weet wat je zult moeten betalen, maar dat de aanslagen nog niet zijn opgelegd. Misschien kun je de liquiditeitsspanne op deze manier verleggen.

Dan nog een vraagje over de bedragen die jij noemt. Jij geeft aan dat je over 2009 en 2010 samen 12k moet betalen. Zeg dat dit 6k per jaar is. Dan heeft jouw winst er als volgt uit gezien (ik rond af!):

Te betalen IB: € 6.000,00

Algemene Heffingskorting: € 2.000,00

Arbeidskorting: € 1.400,00

Totaal IB: € 9.400,00

Bedrag waarover IB wordt berekend: € 26.100,00

MKB heffingskorting: € 3.700,00

Subtotaal: € 29.800,00

Zelfstandigenaftrek € 7.200,00

Totale winst: € 37.000,00

Ik kan niet zo goed begrijpen waarom je met deze winstcijfers, zoals je zelf schrijft, veel geld van privé in je onderneming moet brengen. Ik schrijf dit niet om je op je woorden aan te vallen maar vooral omdat ik mij afvraag of er iets in de aangiften niet is goed gegaan...

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

• 0

Hallo Dennis,

Een zeer scherpe analyze ;) Echter het totaal bedrag is ik denk voor 95% in 2009 verdiend. Daarnaast heb ik prive wat problemen moeten oplossen. Er is inderdaad nog niets ingediend. Je stelt dus voor om uitstel te vragen? Tot hoelang geld het uitstel dan?

• 0

Dag Ton,

Voor IB 2010 kan een verzoek tot uitstel ingediend worden. Als dat wordt toegekend, en het verzoek is ingediend door een intermediair met een beconnummer, heb je tot maximaal mei 2012 de tijd om die aangifte in te dienen. Probleem is dat je de IB 2009 niet hebt ingediend en je heir vermoedelijk ook geen uitstel voor heb aangevraagd. Ik weet dus niet of ze 1-2-3 het uitstel voor 2010 zullen honoreren. Bovendien begrijp jouw bericht de pijn niet zit bij de IB 2010.

Voordeel is dat zolang er geen aanslag is opgelegd je een belastingplichtige bent (het ligt nog bij de inspecteur) en geen belastingschuldige (dan is de kwestie in behandeling bij de ontvanger). De inspecteur heeft gewoon meer mogelijkheden. Het punt is dat ik in deze situatie eigenlijk geen probleem zie wat jou (op fiscale gronden) kan weerhouden om een nieuwe onderneming te beginnen. Sterker nog, als jij afgelopen week gestopt bent met je bedrijfsactiviteiten en volgende week zou jij beginnen met een nieuwe bedrijfsactiviteit, dan ben je nooit gestopt met je eenmanszaak, je bent dan niet gestaakt.

Welke problemen zie jij om niet door te kunnen gaan?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

• 0

Geen verdere problemen verder. Echter de start van een nieuwe onderneming zal (hopelijk) dit jaar zijn. Het 'probleem' is dat ik nu geen inkomen heb en inderdaad de belastingplicht wel nog open staat. De 'pijn' zit hem inderdaad in 2009. Ik verwacht de helf van die 12k via via te kunnen lenen. Dan zou ik dat gewoon kunnen betalen vast en verder gaan met de nieuwe onderneming?

• 0

Het punt is dat er bij de Belastingdienst niet echt een pijl op valt te trekken wanneer een aangifte verwekt gaat worden. Ik heb een klant wiens aangifte IB 2007 laat in 2008 is ingediend. De aanslag kwam niet eerder dan juli 2010. Tot die tijd hoeft er gewoon niets betaald te worden. Dus misschien kun je beter de aangifte indienen, beginnen met ondernemen en zorgen dat je in afzienbare tijd de resterende EUR 6.000,00 bij elkaar hebt gespaard.

Succes!

• 0

Wat is het resultaat in 2010? Ik kan me voorstellen dat als je er veel geld in hebt moeten steken, dat het resultaat negatief zal zijn - anders hoef je er ook niets in te steken, zeker niet als je besluit om te staken (uitzonderingen daargelaten).

Als je een negatief inkomen hebt in 2010, dan is het zaak om zo snel mogelijk aangifte te doen. Je kunt de verliezen namelijk verrekenen met 2009.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar